Gå til innhold

Rivnuts, Popnagler og verktøy


Dirk

Anbefalte innlegg

Skal montera hevetak på Defenderen. Då skal da monterast ramme, osv. Metoden blir med rivnuts og popnagler av forskjellig storleik.

 

Då er spørsmålet om korhenne eg får tak i dei forskjellige rivnuts, popnagler og utstyr (gjærsag for alu-profiler, rivnut-tang) til å montera det med.

 

Anbefalingar om leverandører, merker, verktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte blindmuttersett på ebay. Anbefaler ikke tang med enhåndsgrep. Kjøp så stor tang som mulig. Blindmutter i rustfritt om de er utsatt plassert, eller el.galvaniserte. 

 

Popnagler og stor tang har biltema.

Godt utvalg i forskjellige borer er gull. Biltemas bitsborsett som passer rett i skruvmaskin er fint siden settet har mange størrelser. 4,8mm nrukes mye.

 

En helt vanlig gjærsag, elektrisk, er perfekt til kapping. Negativ vinkling på sagtenner er å anbefale.

 

Ps. Blindmutter passer dårlig om godset er tykt eller dobbelt/tredobbelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en trykkluftdrevet popnagletang på Jula for noen år siden, glimrende verktøy for om en skal montere mange popnagler eller sliter med musklene. Har brukt den på langt større nagler enn 4.8 med egenprodusert "dyse" av en modifisert smørenippel.

 

Vanlig hardmetallblad funker fint på alu men bruk gjerne litt smøring ellers kan aluminiumet "lime" seg til bladet og rive mer enn det skjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 22.6.2020 den 20.51, kes skrev:

Jeg har handlet hos oss de Riwetwise-folka, bare husk på at de er briter, så går det greit :)

 

Jeg har også en slik liggende i hylla om du vil låne @Dirk https://www.rivetwise.co.uk/products/product.asp?item=ps25_heavy_duty_lazy_tong_rivet_tool_283_278

Hei og takk. Har ein litt stor popnagletang, så det skal gå greit.

Men: treng ein blindmuttertang (stor), noken som har den til låns, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...