Gå til innhold

Bremselufting D3


Tobba

Anbefalte innlegg

Prøver å lufte bremsene på D3'n men kommer liksom ikke helt i mål, pedalen siger..har klemt igjennom over 3l med væske med trykk på beholderen og kjørt abs bleed funksjonen i nanocom et par ganger.. Noen som har gjort dette? Stusser litt over at høyre foran og bak så surrer pumpa å går, mens høyre foran og bak så skjer det ingenting.. er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt den funksjonen med iidtool. Følte ikke den gjorde så veldig god jobb. Mye frem og tilbake, og flere runder- mye og lite på hvert hjul. Enten- en medhjelper til å pumpe når du sier ifra, og slipper opp når du har lukket. Eller en sånn vakumlufter bra Biltema. Den kan henge på mens du pumper selv, og fungerer faktisk knallbra. 
 

Ikke olje i bremseservoen heller? Kan plukke av vakumslangen og stikke nedi i hvit lang strips som målepinne.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slik som setter trykk på bremsevæskebeholderen, så er det bare å åpne ventilene, men har også prøvd å pumpe mens man åpne og lukket. Når du kjørte den abs prosedyren, svev abs pumpa på alle 4 hjulene? For på høyre foran og bak så jobber pumpa noe aldeles og det kom ut endel luft, mens på venstre side så er det ikke en lyd fra noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme fenomen at pedal synker etter caliper bytte. Luftet å luftet.... Hjelper liksom ikke. Like myk pedal 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vakuumservoen ha noe med at pedalen siger/har luft? Ikke sjekket enda, men så bare ikke helt sammenhengen:D På nanocomen min så er det somsagt masse bråk å buring å lang prosess hvor den omtrent tømmer væsjebeholderen på høyre side, mens på venstre er det stille og det er veldig kjapt gjort så påstår den at den er ferdig... blir ikke helt klok på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min D3 på verksted og bytta begge caliptere bak. Ble aldri bra før jeg oppdaget at verkstedet hadde montert calipterene på feil side. Lufteskruen var i bunn og ikke på topp og da får man ikke ut luften = myk pedal. Ble topp når de hadde flyttet calipterene på riktig side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel samme prosedyre som både iidtool og Bosch programmet kjører vel..? 
 

Kommer inn via defekt enveisventil.. fra vakuumpumpa. Gjør vel bremsene harde i starten forsåvidt. 
 

Har du pedal med bilen av? Eller synker den med bilen av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med motoren av er pedalen beinhard, klarer ikke rikke den innover da, med motor igang tar den lengre inne, og siger innover, pumper et par ganger så tar den lengre ute men siger innover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det kommer en løsning på dette :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye kalipere eller tatt ut stemplene? Slet med det samme en gang og da var det luft i kaliperne som ikke kom ut av dem selv om luftenippel var øverst.

 

Løsningen var å låse pedalen nede så bremsevesken ikke gikk tilbake,åpne lufteskruen på kaliper og klemme stempel inn. Da ble luften dyttet ut etter ett par forsøk. Etter det var det bare lufte som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom etter kaliper bytte hos meg.. 

 

Den metoden skal eg prøve. Må bytte klosser og skiver nå, så passer bra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er rett. 

Tror hvis man setter de på feil side, vil slange bli en utfordring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalipperbytte her også, men gikk tom i tanken en gang så har nok fått luft inn der oppe.. vurderer prøve slik vakuum lufter som trekker ut væska, kanskje den drar ut evt luft som er fanget i kalipper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på gamlemåten med en person i bilen, bak høyre først og venstre foran til slutt, så kjøpte jeg slik som setter trykk på tanken og presser væsken, brukt den noen liter og nå med vakuum på hvert hjul og sugd ut væske, kjørte abs prosedyre på nanocom de to første rundene, ikke gjort det nå med siste runde med vakuum.. gir snart opp, bremser jo greit å får bruke håndbrekk hvis jeg må stå og holde på pedalen en stund:)

Endret av Tobba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlemåten synes jeg er best, trykk pedal-åpne luftenippel, og steng før pedal når bunnen.

 

 

Men er du sikker på at det er tett system?

Har du byttet bremseklave? Helt sikker på at kobberpakninger er på rett plass?

Husker jeg rett er det banjokobling med to kobberringer? Mangler du en vil den trekke luft.

 

Eller om du har lekkasje feks på rustet bremserør? Ikke uvanlig at lekkasjen kommer nå når det er trampet mye på pedalen. Over bakaksel må du lete nøye på bremserør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært under med lys og lykt, finner ingen svetting noen plass..  eneste jeg vet der er en skjøt oppfor mellomakslingen bak noen deksler som jeg ikke har fått sjekket enda, skal demontere og sjekke dem imorgen, men jeg ser ingen dråper på kanten av dekseket så kommer nok ikke noe ut hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...