Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Oppretter en prosjekttråd her ettersom jeg er en fersking i LR-verdenen med nyinnkjøpt D3-prosjekt. 

Innkjøpet

Vet ikke om det er langsiktig påvirking av en del ivrige LR-kollegaer og venner (også forummedlemmer) som har gjort det, men har det siste halvåret hatt på finn.no-søk etter D3 i prisklasse 0-120 000. som bil nr. 2/fritidsbil. Muligens ikke en fornuftig investering ettersom jeg allerede har hus- og billån alene og to barn annenhver uke, men nå er ikke alt en gjør her i livet like fornuftig eller. 
 

Historien om min D3 starter søndag kveld i pinsehelgen da det dukket det opp en til den nette sum av 20 000,- hos noen arvinger som ryddet opp i hjemstedet etter foreldrene sine.  "Må hentes på henger, ikke benyttet på 3 år, ikke eu-godkjent, ikke registrert, fungerer sikkert som delebil" var ordlyden i annonsen. Jeg slengte meg på tråden et par minutter etter at finn-appen varslet om at den var lagt ut og sa at jeg kjøper den. Kravet var at den ble hentet dagen etter innen 12.00! 

Ringte en av synderne til at jeg begynte å kikke etter LR og spurte om han var med på roadtrip i morra tidlig, og han var ikke vond å be! 

Morgenen etter skrudde jeg ut batteriet av rockyen som har fungert som trofast jaktbil de siste 8 årene, skader jo ikke å prøve å få start på den så man slipper å vinsje den på tralla. 12 timer etter at jeg ringte på bilen var bruktbilkontrakt signert via nett, leid en fin biltralle og var på tur langs Mjøsa i finværet på tur ned til Romerike. 

IMG_20200601_101604.jpg

IMG_20200601_113132.jpgIMG_20200601_122402_1.jpg

 


Vi fant frem, hilste på selger og fikk høre litt om tidligere eiers forhold til bilen. Det var en tidligere entusiast som hadde hatt diverse LR i en årrekke. 
Vi signerte salgsmelding og satte i batteriet mens vi spent vred om nøkkel så støvskyen sto opp fra motorrommet.
Den startet på et blunk og malte som en katt!
Den heiset seg ikke og hadde "suspension fault"-feilkode (bombe), men vi fikk den opp på tralla uten å bli svette! 
Vi stroppet fast bilen og startet hjemturen. 

Snapchat-18267797.jpg

IMG_20200601_134510.jpg

 

 

 

Med over 30 grader ute, svingete veg og kupert terreng ble td5-en heit og girkassa meldte om at den var varm og trengte pause.
Varsellampa kom flere ganger og vi ble derfor møtt på Minnesund av en D4 og bytte av trekkbil. 

IMG_20200601_174844.jpgIMG_20200618_171902.jpg


Tilbake på Hedmarken var det på tide å ta en kikk over hva man i det hele tatt hadde dratt på seg usett. 
Bilen bar preg av å være kjørt av en gammel mann litt lengre enn fornuftigheten tilsier, han hadde vært borti alle skjermbreddere og plastikken som var omtrent, men utrolig nok knapt noe annet enn en bitteliten parkeringsbulk og riper som man forventer på en bruksbil. Teknisk sett virket den veldig bra, og når jeg begynte å bla i papirer og kvitteringer den påkostet over 200 000,- kroner på verksted de siste 10 årene! Den saftigste fakuraen var på nesten 130 000,-  
Skal oppdatere hva som er gjort og påkostet litt i en senere post sammen med planer. 
 

IMG_20200601_142644.jpg

Når vi kom frem og startet den opp begynt den jaggu å heve seg også! (Men feilmeldingen kommer og går) 
Så fra å dra med en worst case-tankegang om at motor kunne være havarert , bilen herpa og den måtte selges i deler og vrakes hadde det snudd til et litt mer optimistisk utgangspunkt. 

 

IMG_20200617_195919.jpgIMG_20200617_195930.jpgIMG_20200601_193804.jpg



Alt i alt en spennende tur og et potensielt varp av et kjøp (til tross for at det er en kjip S med lite utstyr)

Første mål er å finne ut av hva som forårsaker suspension fault, sette på sommerdekk, skifte olje og filter og få på ny plastikk som er falt av og sende den på EU-kontroll! 
Tight og fin i understellet og veldig bra bremser og helt tørr under (Ja, det er oljer på den:lol:), jeg tror denne skal gå ganske greit igjennom så sant jeg får bukt med feilkoden. 

 

 

 

 

IMG_20200601_141202.jpg

 

Endret av Epsenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som et røverkjøp :o Godt du har entusiaster ved din side som har plukket  på Discovery før. S utgaven trenger ikke være noe uting, mangler 4x4 info skjermen kanskje? Men til gjengjeld kan du montere inn en feiende flott ettermarkedsspiller med apper og navigasjon uten å flytte den gamle spilleren ned bak hanskerommet. Grattis med prosjekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update her:

 

Har fått deler (mest plastikk, filtere til service og nytt bremselys til å ha bak på bakluka) så bilen er straks klar for EU. 

 

IMG_20200622_152544.jpg


Var bare med piggdekk til den så har også kjøpt et hjulsett av @SiggenRRC som jeg får på mandag! 

 

Har time den 4. juli så skal sette på plastikken og bytte olje og litt sånn over helga. Det største problemet nå er at suspension fault kan dukke opp "når som helst" og fort midt under EU-kontrollen... Feilmelding er vel 2-er feil og hjem med halen mellom beina. Skal ta opp kompressoren for å se om tørke-delen har gått og må renses eller om det er rust på tanken. 

Den siger ingenting så tror ikke det er stor lekkasje noe sted eller. Får feilmelding "pressure increases too slow when filling reservoir" (C1A20)" og kompressoren har ca 9 bar trykk og får fint. Noen ganger går den en stund, andre ganger kommer feilmeldingen fort tilbake.. Den er forøvrig byttet i 2016 tror jeg det på kvittering på i hanskerommet. 

 

Satte også inn bakseter så den er klar til å vises hos BT etter den er EU-godkjent.

IMG_20200617_172329.jpg

IMG_20200617_194223.jpg

IMG_20200617_193214.jpg

 

Skinnseter står på ønskelista etterhvert, men det kommer litt ned på lista sammen med andre ting etter skiltene er på. 

 

 

Blir også møtt av denne med dådyrøyne hver gang jeg drar hjemmefra eller kommer hjem. Lurer på om ikke han skal få noe pleie snart, bruker jo å stelle litt med han om sommeren.. Trimmet buskasset rundt han i første omgang så får det bli litt stell når D3en er på veien. 

Snapchat-1058252192.jpg

 

Endret av Epsenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to el fram stoler om du trenger. Med memory på fører. 

I skinn. 

 

Kjekt at det finnes røver kjøp å få tak i ends :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket ut kompressor i dag for å se på innholdet. Ikke antydninger til lekkasjer noe sted, tanken er produsert i 2016 og byttet en gang etter det, kompressor er produsert og byttet en gang etter det. 

Kulene så fine ut, filtrene er jeg litt usikker på, hva tror dere? Satt en AMk-kompressor i, skrukoblinger og ikke hurtigkoblinger.

 

IMG_20200628_201541.jpg

IMG_20200629_015449.jpg

IMG_20200628_203933.jpgIMG_20200628_203925_1.jpg

 

Prøveskilter på og klar til å lufte prosjektet litt skikkelig i morgen! 

IMG_20200628_214453.jpg

 

Esther og RRS-kompisen som vanligvis bor i garasjen det skrus i. 

IMG_20200629_015322.jpg

IMG_20200629_015449.jpg

Endret av Epsenn
-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, YMK skrev:

Sjekk ledningsnettet rundt kompressoren nøye. 

Ofte irret sund i en eller annen ledning

Så over der jeg kom til, de utskiftbare er skiftet ut sammen med kompressor. 

Blåste rent og sprayet alle kontakter i går også. Får gå over og se etter en tur til. Skal bestille et rep. kit til den så jeg kan bytte alle pakninger, filtre og sånn også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye medvind i prosjektet kom en liten nedtur i dag. En forsiktig (trodde i allefall jeg) motorvask med skumlegging og vann fra hageslange uten pistol resulterte antakelig i vann i TCCM som sitter bak batteriet.. Feilkoden indikerer allefall det på nettet. 

 

P0902 clutch actuator circuit low
P0915 gearshift position circuit range/performanceIMG_20200701_131735_1.jpg

IMG_20200701_151031_1.jpg

 

 

Så da blir EU-kontrollen i morra utsatt og let etter ny TCCM iverksatt..

 

Fikk plukket ut den knuste baklykta i dag også, knuste hele driten og skjærte av bit for bit.. Få av resten av rutelimet i morra og sette på den nye. 

IMG_20200701_195802.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiai, digg med motorvask, men akkuratt på denne bilen bør man være nøyere enn noen annen gang! Som @jorgenht er inne på, mye trykk og lite vann. Og det at du mangler både motordekselet og dekselet til batteri er ikke bra... 

 

Uansett, ECU ligger bak batteriet @Epsenn (det har du kanskje funnet ut allerede) denne er ekstremt dumt montert med kontakten «ned» enn opp, altså hadde den vært montert med kontaktne opp kunne man også fått høyere vadehøyde (kanskje?) på bilene.

 

Har du tatt ut ECU’en og undersøkt om det er den, eller ABS modulen på andre siden? Sitter en relativt feit kontakt der også. Kan godt være det ordner seg med en real tørk:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2020 den 12.15, jorgenht skrev:

Høytrykk er lurt ved motorvask. Mye trykk og lite vann. Ser du mangler lokket på batterikassa, er det nedi der du tror ECU sitter som har tatt skade? 

 

Jepp, lokket mangler. My bad. Nybegynnerfeil som ikke visste at det satt sånne komponenter utildekket under batteriet. 
 

På 2.7.2020 den 21.08, jon71 skrev:

Fin bil. :) Jeg anbefaler også høytrykk............også må du få lokk over batteriet. Om jeg husker rett ver det en som solgte på finn.


Har lokket, men passer ikke over AGM-batteriet fra Biltema  :o 

 

På 3.7.2020 den 7.42, SiggenRRC skrev:

Aiai, digg med motorvask, men akkuratt på denne bilen bør man være nøyere enn noen annen gang! Som @jorgenht er inne på, mye trykk og lite vann. Og det at du mangler både motordekselet og dekselet til batteri er ikke bra... 

 

Uansett, ECU ligger bak batteriet @Epsenn (det har du kanskje funnet ut allerede) denne er ekstremt dumt montert med kontakten «ned» enn opp, altså hadde den vært montert med kontaktne opp kunne man også fått høyere vadehøyde (kanskje?) på bilene.

 

Har du tatt ut ECU’en og undersøkt om det er den, eller ABS modulen på andre siden? Sitter en relativt feit kontakt der også. Kan godt være det ordner seg med en real tørk:) 

 

Hehehe, ja. Ironisk at en bil du kan vade med ikke tåler motorvask... 

 

Tok av motordekselet for å få bort alt skitet der, var utrolig møkkete motorrom, bilen hadde stått i flere år også. 
Menmen, en ødelagt ECU skal jeg overleve, kunne vært værre! Var redd for at det hadde skjedd noe med selve transferkassa, clutch eller girkasse først når alle de meldingen kom. Ble faktisk lettet når jeg skjønte at det var vannet. 


Det skjedde etter et par timers tid også, så vannet har nok trengt godt inn. Tipper ECU er grilla, luktet svidd når jeg tittet nedi der også. Skal ta den ut og sjekke den i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde rett. Stinket langt veg det her. 
 

IMG_20200706_180227.jpg

Det er nok tatt motorvask før, for TCCM-en som satt i var produsert i 2012, altså nyere enn den som er satt inn. Så da er den byttet for andre gang i allefall! 
Ble kvitt en del av feilene, men er fortsatt låst i lav-serie og èn feilkode. Skal prøve med en kalibrering av transferkasse/clutch en dag for å se om det hjelper. Noen som vet åssen det gjøres? 

Får i allefall kontakt med modulen med icarsoft, alle verdier var merkelig nok 0v der sist, hehe. 
IMG_20200706_190908.jpgreceived_276275173688178.jpegreceived_278955819978908.jpeg

Endret av Epsenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten update her. 

Det hjalp å kalibrere clutch og transferkasse. Fikk ikke skrevet over VIN-nummer på TCM-en men alle feilkoden ble borte og no more lys i dashbordet! Snapchat-192285646.jpg

 

I mellomtiden har jeg også byttet kompressoren til fjæringa, satt på ny lykt på bagasjeluka og gått over litt obvious ting som pærer osv. før EU.

 

Var på EU-kontroll på fredag og det resulterte i godkjent bil! Bare slitte vindusviskere foran (jeg syntes de tok bra og byttet bare den bak som gummien var løs på) 

IMG_20200724_160204.jpg

 

Så nå er det bare å vente på at SVV skal bli ferdig med sommerferie så jeg får hentet ut skilt (3. Aug) og kjøre på grønne skilt til jeg har time for godkjenning av bakseter den 18 August.

 

Det betyr at jeg har fått meg en D3 i veldig god teknisk stand på vegen til under 35k, det må sies å være innafor. Det er vel nå pengene begynner å fly, til ting som strengt tatt ikke er nødvendig...

Endret av Epsenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bestilte du kit til amk kompressor? 

Tenker eg burde tatt min preventivt, snart 6 år gammel nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte hele skiten ny, med mål om å få godkjent bilen før ferien var over så gadd jeg ikke begynne å finne rep.kit som fort hadde kommet på 1000-lappen med toll og moms. 
Så da har jeg den gamle liggende, får overhale den før jeg skal bytte neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...