Gå til innhold

Timo@ D3 08/09


Timo@

Anbefalte innlegg

olje+filter bytte 

Denne gangen Ravenol, bestilt direkte fra Tyskland 50% pris rabat i samenligning med norsk ravenol forhandler 

 

FdwAs5G.jpg

 

Pgq1rkp.jpg

 

Runder nummer 2 med ventilblokkbytte. Eventuelt bestilt ny, siden overhaling funket ikke... skal se

 

OvKcLBf.jpg

 

Deretter prøvd å bytte tørker på luftkompressor. Boltene sitter fast, plutselig braketen som holder kompressor er knekt i deler....

 

78VIaTF.jpg

 

 

biuVAlm.jpg

 

Qf1z9IE.jpg

 

ser som kompressor er fra demontering. Delenumer viser at den er Hitachi 

zDbgHjH.jpg

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 255
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

heh, det er klubbgarajsen hos NLRK avdeling midt ;)

 

fikk snakke med folk som reparerer motorer D3/D4, de sier at oljen er feil samt med oljepumpe.

det kommer ut fra analyser av slitasje i motorelementer. 

den minste som man må bruke er 5w-40

 

den neste som jeg er i tvil er DPF, siden LR time sier at den brennes bare ved riktig utetemperatur og riktig hastighet og videre... den som i Norge mulig skjer 1 gang i året.

Ifølge min IID tool siste regenerering jeg fikk var 6500km siden.

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert transparent diesel filter å sjekke kvaliteten på drivstoff, samtidig at det ikke kommer skitt til høytrikspumpe. Fikk feil 2 ganger med volume regulator, deretter bilen funket som det skal. Skal se om det noe...

 

yNLJoAF.jpg

 

gh7EBCc.jpg

 

fV59oEK.jpg

 

TxsXjWo.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret bør levere mer enn 1,5 liter i minuttet. Tror ikke det der er ideelt. I tillegg er drivstoffet varmt, noen ganger veldig varmt. Plastfilter? Ehh.. Jeg håper det fungerer!

 

På 3.7.2022 den 21.04, Timo@ skrev:

fikk snakke med folk som reparerer motorer D3/D4, de sier at oljen er feil samt med oljepumpe.

det kommer ut fra analyser av slitasje i motorelementer. 

den minste som man må bruke er 5w-40

 

Jeg skjønte ikke helt det her, sa de du snakket med at den oljen du har kjøpt er feil, eller den LR anbefaler er feil? Og er det "minste man må bruke" -40? Mente de at skadene/slitasjen på våre motorer oppstår ved høy oljetemperatur?

 

Mvh

Tron

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, lafterolf said:

Du har allerede ett filter som filtrerer diesel før den kommer til pumpen. Er det lille filteret stort nok til mengde og trykk?


Det er bilde fra annen Disco 3, kommer det fra rør etter hovedfilter eller? 
 

RyKmr2F.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor filteret på bildet er plassert, og kjenner heller ikke til tilstand på orginalfilter, men det er omtrent umulig at sånne partikler kommer igjennom orginalfilteret, om det ikke har gått i oppløsning.

Min første tanke er at det filteret er fjernet og at filteret på bildet erstatter orginalfilteret. Det er jo ikke enkelt plassert for den som vil bytte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LR olje er feil pga det er PSA motor som har opprinnelig anbefaling fra produsent å benytte 5w-40. Om man kjører lenge oljetemperatur øker og  viskositet senkes som fører til slitasje. må benyttes 5w-40 eller 50 som i tillegg øker trykk av oljepumpe.
Audi q7 for eks. har ca. 7 bar max trykk, men D3 bare 2,5.

 

30 minutes ago, lafterolf said:

Jeg vet ikke hvor filteret på bildet er plassert, og kjenner heller ikke til tilstand på orginalfilter, men det er omtrent umulig at sånne partikler kommer igjennom orginalfilteret, om det ikke har gått i oppløsning.

Min første tanke er at det filteret er fjernet og at filteret på bildet erstatter orginalfilteret. Det er jo ikke enkelt plassert for den som vil bytte selv.

Det er mistanke at om hovedfilter finker ikke optimalt eller det er noe i drivstoffsystem, da slike partikler kan skape limp mode når kommer til høytrykkspumpe. 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, han holder samme dokument som viser 5w-40 acea a3/b4. 

 

de folk som reparerer også sier at oljetrykk måler må byttes til 1,0 bar. I tillegg må man sjekke om det funker. Måler fra fabrikk viser værslelampe når trykket er lavere en 0,3 bar, i noen tilfeller 0,15 bar eller viser ingenting (måler funker ikke). Det er veldig alvorlig for motor om man mister olje på noen tidspunkt.   

 

De også sa at mine målinger med 10 bar manometer er uriktig, fordi man må måle med 6 bar manometer først of fremst og bare med den manometer som viser avviksklasse som en av 2,5/1,6/1,5/1,0. 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å samle litt info om det her: http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/104911-5w30-vs-5w40-vs-c1-vs-c4-i-d4/

 

Men når jeg leste litt mer om dette på disco3.co.uk så var det andre som hadde motargument for hvorfor TDV/SDV motoren ikke bruker like høyt trykk. Burde notert ned hvor jeg fant det. Det er vanskelig å finne dokumentasjon på mye av dette da det er mye antagelser involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetrykk sensor test :o:o:o

 

det er ikke min, men i testen det vises trykk når varsellampe er på

 

test setup koblet til luftkompressor, måler er 0,7 bar som er vanlig oljetrykk ved motor oppstart 


hsVIWrL.jpg

 

Trykk senkes til 0,35 bar - ingen indikasjon 

 

tKJleEt.jpg

 

senkes videre til 0,25 bar, da man får indikasjon og varsellampe 

 

zWoA5AI.jpg
 

det viser at sensor må byttes til 1 bar nivå  og genuine LR sensor kan fjernes….

Pff.. det blir for sent ved 0,25 bar trykk ----- motor havari.  

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetrykket ved start skal være det samme på alle 5w- oljer, uansett hvor langt de går i "andre enden", dvs. en 5w-30 og 5w-50 skal ha like kaldstartegenskaper. Problemer er at -50 oljen er "tykk som grøt" også ved vanlig arbeidstemperatur. Videre tror jeg det er slik at kravene for å oppfylle 5w har relativt generøse toleranser, og det med en -50 olje er det vanskelig for produsenten å holde seg til den mer lettflytende enden av toleransen.

 

Jeg kan se argumentene for en 5w-40 olje (selv må jeg ha c1 eller minst c2 pga. DPF), men -50 olje er denne motoren ikke konstruert for.

 

Forøvrig: PSA har , i hvert fall etter 2010, kun anbefalt c2 oljer som oppfyller PSA 71 2990 til disse motorene, og det betyr 5w-30. Ingen 5w-40 oppfyller kravene. Antagelig har dette med partikkelfilter å gjøre, men PSA spekk'en inneholder også krav til slitasjedempende tilsetninger.

 

 

@Timo Håper ikke jeg ødelegger tråden din, men vil gjerne komme med en liten observasjon. Jeg har kjørt mye motorvei i Danmark siste dagene og jeg stusser over oljetemperaturen i min 2.7tdv6. Ved konstant 130km/t, ca. 18 grader celsius og lett belastning (dvs. Dansk motorvei, 4 personer og lett bagasje ombord) ligger oljen konstant mellom 100 og 102 grader celsius. Ved konstant 110km/t går den ned til 95 grader. Jeg oppfatter dette som ganske høye temperaturer, og ser at en -40 olje kanskje gir sikrere smøring i slike situasjoner.

 

Jeg har ikke målt oljetrykk i disse situasjonene, tror jeg må montere en måler.

 

Mvh

Tron

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest sanlynlig å gjøre med miljø og DPF.

Om dere har IID tool blir fint om dere kunne sjekke km stand fra siste regenerering. 

Jeg kjørt til Sveits i Påske på vei med 110 km/t hastighet rundkjøring ca 4000 km, men min DPF ifølge IID tool har regenerert siste gang 6500 km siden, det betyr før Sveits tur (etter Sveits kjørt ekstra 1000 km). Samtidig, "anbefalt" interval fra IID tool er 650km. Hvorfor den har ikke regenerert da? 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er kanskje vanskelig å lese, men det står at siste vellykkede regenerering skjedde for 247km siden (mellom Århus og Skagen et sted:D). Bilen har logget 0 mislykkede eller delvise regenereringer.

 

Mvh Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk montert ny lufttank og luft kompressor tørker sammen med braket som holder kompressor

den vanskeligste del er montere overste bolt som sitter på toppen av kompressor 

 

CTFbT4m.jpg

 

 

tørker er gammelt og pulvirisert samt finnes rustne deler 

den tiden jeg skiftet ventilblok foran jeg hadde rett at den må skiftes snarest 

 

ng0Ygj5.jpg

 

kvhZyIH.jpg 

 

Vo97AKq.jpg

 

ny brakket 

 

0gdJAfU.jpg

 

 

og lufttank 

 

DaNT9wx.jpg 

o1CBUpE.jpg 

 

og deretter fikk feil med gullelampe 

 

XxZIqA3.jpg

 

etter feilsøking og googling ser som det er tørker boksen som holder ikke trykk. 

har bestilt ny kit med forsterket kapsling

 

https://x8r.co.uk/land-rover-discovery-3-4-range-rover-sport-air-compressor-filter-drier-repair-kit-end-cap.html

 

jeg misliker den tørker som fik fra island 4x4, kulene er laget fra helt ulik material og har mindre størrelse  

 

 

Skal på tur i morgen med kompressor sikring ut, synes det skal funke som midlertidig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

fikk kiten og deretter montert den. Ser solid, men det hjulpet ikke, og kjørt da jeg tilbake til klubbgarasjen

 

kKro41o.jpg

 

5wldayx.jpg

 

 

mP5Game.jpg

 

Demontert alt en gang til, ser som kompressor skaper trykk men den er svakk når kommer til lufttanken. 

Demontert tanken og prøvd å montere den gammelt tilbake. Litt bedre men fortsatt feil. Dereter konkludert at ventilblokk etter kompressoren senker trykket kraftig. Demontert, overhalt montert tilbake... samme greia. 

 

Siste tanke var at kompressor skal byttes.....

Bestemt seg å heve fjæring foran med luftkompressor som er i klubbgarasjen.... og fa hører jeg at det blåser noe foran, men trykket skapes ikke i tanken ifølge IID tool. Undersøkt videre... Bingo!!!

 

T38e0OH.jpg

 

Har brent slange da demontert lufttank... Lettelse )))

Da synes å bestile rør og koblinger, ser som Tess kan hjelpe med det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordner det seg med slange koblinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ja :D

 

fikk ødelagt Voss koblinger 2 stk excl

da jeg er på jakt etter skrukobling til ventilblokk som har hurtigkobling på annen side. Skal sjekke tess om de har slik. Ellers montert alt sammen og det funker. Belger igjen med luft men den siste Voss kobling holdet ikke trykk. 
 

4m nylon rør 2 koblinger fikk ikke å bruke da demontert helle rør fra ventilblok etter kompressor og ventilblokk foran  

ca 200nok for alt. 
Genuine LR del koster rund 1500-2000nok 
xsrUOXa.jpg

 

ViupHXQ.jpg
 

Q3zXryO.jpg
 

h5GjvGq.jpg
 

a2npLME.jpg
 

Om noen har behov, da det er den jeg kjøpt 

OsaChfd.jpg

 

fikk overraskelse da demontert støtfanger. 
snapdrive byttet tåkelys ifølge EU kontrol, og det var feilmontert både høyre og venstre. Tviler nå om erfaringer og kunnskap de har 

 

tAnPxSJ.jpg
 

O4Mgu9f.jpg


Trenger slik kobling som på siste bilde 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...