Gå til innhold

Bankelyd i motoren på Disco 2007 - rådebank?


jvikjord

Anbefalte innlegg

For ca tre uker siden hørte jeg plutselig en høy bankelyd fra motoren på min Disco 3, 2007-model TDV6. Lyden varierte med turtallet på bilen og det hørtes slettes ikke bra ut. Jeg kjørte direkte til verksted og fikk dem til å høre på ulyden sammen med meg. Første mistanke var at det var nedre strammer på reima som lagde lyd, men dette viste seg ikke å stemme. Da reima var demontert, var ulyden fortsatt der. Ved oppkjøring på bukk, blinket også oljelampa, noe som gjorde at de sjekket oljenivået. De måtte etterfylle 4 liter olje, til tross for at jeg ikke har hatt noe som helst varsel på oljenivå eller temperatur.

Nå har verkstedet demontert deler av toppen og sjekket et stykke på vei. De sier de er usikre på hva lyden skyldes, men at de så langt ikke finner noe galt. Nå skal de sette ting sammen igjen og ta en såkalt oljerens, og så se hva som skjer.

 

Jeg gjorde selv et kjapt søk netopp, og kom over begrepet "rådebank" umiddelbart. Det høres jo særedels lite hyggelig ut. Er det noen som vet hva vi snakker om av kostnader da?

 

-Andre tips/innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De TDV6 motorene har en produksjons feil på lagerskålene til veivakselen. Dermed kan de bevege på seg, og i verste fall bli med veiva rundt. Da kommer slitasjen fort og oljetilførselen til veivlageret forsvinner. Dette er en kjent problemstilling for Land Rover.

Google litt på tema, så finner du nok mye text om dette.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke alltid frykte det værste men kjedelig hvis de ikke vet hva feilen er. Hvis det er det Brage nevner så betyr nok det motorbytte. Finnes ett par tråder om det her på forumet hvor folk har sendt bilen til Polen for full overhaling. Men, de fleste som har hatt det problemet har motoren gått ganske brått, som regel under framdrift. Kanskje du har noe annet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis lagerskålene tetter for smørehullene, bør det vel ikke forsvinne 4 l olje. Her er det lekkasje et sted som til slutt kan ende med at veiva ikke får smøring og det blir rådebank = slark i rådelagre til veiva. Det er ikke byttet oljefilter nylig?

Endret av engebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, lrsg skrev:

Nedre strammer er sjekket ut av saken, ref opprinnelig innlegg :)

8 timer siden, bstein skrev:

Tror ikke TDV6 har oljenivåsensor, bare oljetrykksmåler. Det går forresten bare 5.5liter olje på den motoren, så etterfylling av 4 liter hørtes veldig mye ut altså.

Det er veldig mye og jeg må bare ta det på meg selv at jeg ikke har sjekket mer nøye. Har vel gått ut fra at bilen ikke bruker olje og tatt det for gitt at jeg ville få et varsel dersom noe var galt. Det har jeg altså ikke fått. Mine mekaniker-gener er nok ganske mangefullt utviklet :unsure:

15 timer siden, engebo skrev:

Og hvis lagerskålene tetter for smørehullene, bør det vel ikke forsvinne 4 l olje. Her er det lekkasje et sted som til slutt kan ende med at veiva ikke får smøring og det blir rådebank = slark i rådelagre til veiva. Det er ikke byttet oljefilter nylig?

Ikke så vidt jeg vet. Jeg har spurt verkstedet hva det er som gjør at bilen mangler så mye olje, men har ikke fått noe svar ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jvikjord

 

Svaret mitt var ikke for å male fanden på veggen. Kun for info altså, som nevnt over her så havarerer motoren rimelig fort om lagerskålene roterer, da snakker vi sekunder, minutter. Så det er nok ikke helt sannsynlig scenario i ditt tilfelle siden motoren ennå går

Hvis De mekanikerne virkelig fylte på 4 liter olje uten å overfylle, så kan vel litt unormal motorlyd i forkant kanskje være forventet.

Denne motoren er jo relativt skjør i forhold til rett oljesmurning, pga av det som er nevnt innledningsvis. Lang drift med så lavt oljenivå kan jo ha gjort "uopprettelig" skade på din motor, men kanskje blir den bra med ny frisk olje og filter samt fyllt opp til riktig nivå.

 

Til sist- Alle diesel/ bensin motorer forbruker en viss mengde olje-_-, du må alltid kontrollere oljenivå ved gitte intervaller. I noen tilfeller forbruker ikke bilen mer enn att du klarer å holde deg innenfor min-max anbefalt nivå mellom hvert oljeskifte, slik at du "slipper" å etterfylle, men forbruk av en viss mengde er det alltid.

Jeg gjør en nivå kontroll av motorolje på min V8 hver 2000 km. Kanskje en god ide for deg å begynne med, da vil du fort oppdage om nivået har sunket unormalt mye.

 

Mvh Brage      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Brage skrev:

Hei Jvikjord

 

Svaret mitt var ikke for å male fanden på veggen. Kun for info altså, som nevnt over her så havarerer motoren rimelig fort om lagerskålene roterer, da snakker vi sekunder, minutter. Så det er nok ikke helt sannsynlig scenario i ditt tilfelle siden motoren ennå går

Hvis De mekanikerne virkelig fylte på 4 liter olje uten å overfylle, så kan vel litt unormal motorlyd i forkant kanskje være forventet.

Denne motoren er jo relativt skjør i forhold til rett oljesmurning, pga av det som er nevnt innledningsvis. Lang drift med så lavt oljenivå kan jo ha gjort "uopprettelig" skade på din motor, men kanskje blir den bra med ny frisk olje og filter samt fyllt opp til riktig nivå.

 

Til sist- Alle diesel/ bensin motorer forbruker en viss mengde olje-_-, du må alltid kontrollere oljenivå ved gitte intervaller. I noen tilfeller forbruker ikke bilen mer enn att du klarer å holde deg innenfor min-max anbefalt nivå mellom hvert oljeskifte, slik at du "slipper" å etterfylle, men forbruk av en viss mengde er det alltid.

Jeg gjør en nivå kontroll av motorolje på min V8 hver 2000 km. Kanskje en god ide for deg å begynne med, da vil du fort oppdage om nivået har sunket unormalt mye.

 

Mvh Brage      

Takk for svar. Jeg krysser fingrene og vil nok følge ekstra nøye med på oljenivået i fremtiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det ganske utfordrende å peile oljen på min også. Etter ett drag med peilepinnen blir stort sett hele greia svart. Altså, vanskelig å ha kontroll på hvor mye som er på, spesielt etter å ha peilet, fylt og så peilet igjen.

Endret av bstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 07 mod motor stående... blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Peres skrev:

Sjekk denne for typisk lyd ved roterte lager. 

 

Min høres ikke slik ut. Det er langt mer tydelig bankelyd i min...

15 timer siden, oggioffshore skrev:

Har en 07 mod motor stående... blush

 

Pris på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jvikjord skrev:

 

Min høres ikke slik ut. Det er langt mer tydelig bankelyd i min...

 

Pris på denne?

Sender pm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...