Gå til innhold

Revers fungerer ikke!


Hans Chr.

Anbefalte innlegg

Korona-selvisolasjon i Moskva ble brutt, og jeg tok fatt på etappen Moskva-St.Petersburg-Helsinki-Rovaniemi-Pasvik/Kirkenes.

Min Defender 110 var full-lastet og forventningene store. Første 1000 km gikk som en drøm, til og med grensepassering i disse korona-tider hvor grensene er stengte. Men rett før Helsinki merket jeg at ved nedgiring 5-4-3-2-1 så ville ikke giret ta. Ingen problemer med clutch og girspaken gikk lett i posisjon, men det føltes som om giret bare veeeldig sakte gikk i posisjon, kunne ta 5-10 sekunder eller ikke i det hele tatt. Ved akselerasjon 1-2-3-4-5 var det ingen problemer. Når jeg da omsider skulle parkere i Helsinki sentrum, så oppdaget jeg til min veldig store forbauselse at revers fungerte overhodet ikke. En veldig svar slure-lyd kunne høres.

 

Jeg ringte min gamle bekjent Antti i Offroad-Paja i Turku. Han ba meg kontakte Karaasi, nærmeste LR og Jaguar ekspert i Espoo, og jeg dro dit. Ble veldig godt mottatt, og på tross av fullt verksted og ingen ledig tid, fikk jeg full service. De sjekket master og slave clutch sylindere, alt ok. Men en masse girolje på høyre side i motorrommet, tydet på at olje kom ut fra "pusterøret" til min GKN Overdrive. Vi fikk byttet olje, den gamle var svært skitten, har ikke vært byttet på mange år. 

 

Så da hadde jeg to valg. Sette igjen fullastet bil for noen uker for full overhaling av overdrive (deles må bestilles), og hvordan da komme nordover til Norge og ut av Finland innen 24 timer som transitt reglene er. Eller ta sjansen på å kjøre 1400km videre til Pasvik. Valgte det siste.

 

Etter oljebytte i overdrive fungerte forbyggende bedre, men likevel en liten merkbar forsinkelse ved nedgiring, ikke ved giring oppover. Men revers fungerer ikke fremdeles. Symptomene synes værre ved varm girkasse enn ved kald. Men jeg kom frem til Pasvik uten problemer og ikke behov for revers.

 

Har lest litt rundt GKN Overdrive, og det var noen treff på samme symptomer og feil ved GKN. Har hatt småplunder med OD, og særlig ved langkjøring og OD blir varm, da "låser" OD seg i "engaged" og vil ikke tilbake. Og av og til så skifter den frem og tilbake av seg selv. Dette kan da kun tilbakestilles ved å kjøre bilen en meter i revers. (nå kan jeg ikke det engang).

 

Har dere noen gode råd eller erfaring med dette?

Defenderen er 2005 modell, gått 90,000 km og GKN Overdrive ble installert i 2008.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig ut som samme problem jeg hadde for noen år siden.

Problemet var en overmoden overdrive. Problemet ble løst med en visitt hos Gaute som fjernet hele overdriver.... 

Joda, til tider savner jeg den, men har akseptert at på en del veier klarer jeg ikke holde fartsgrensen ::)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner du overgiret trenger du noen deler fra orginalkassen tror jeg. Et tannhjul og den rare mutteren som holder drevet.

Man trenger ikke å kunne overdrive. Det er ikke mange bevegelige deler, og sannsynligvis må alt inni byttes. Best å fjerne den. 

 

Ps. Du trenger også lokket som skal tette der overdriven nå står om den fjernes.

Deler kan plukkes fra R380 fra feks D1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i kontakt med Devon 4x4 som ikke har mye reservedeler igjen. Og min finske LR mekaniker vil helst ikke gjøre service på overdriven. Er det noen der ute l LR forumet som har en brukt GKN overdrive eller deler til denne? 

Eller er det noen som har tannhjul/mutter/deksel for å kunne gå tilbake til origianoppsettet? Mitt er blitt borte på de 12 årene jeg har hatt overdrive installert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig en venninnes RRc med defekt kasse kan bidra med ombyggingsdeler, når jeg tenker meg om.

87 modell med 3,5 EFi. Kommer nok ikke på veien igjen etter snart tosifret parkering i åkeren.

Men her må noen som vet sikkert om delene passer på banen.

Og jeg må sjekke om delene som ønskes er intakte over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg har en R380 kasse som skal overhales. Kan låne bort deler til du har overdrive på plass igjen. Får ikke sendt før i morgen.

 

 

Takker for det! Det er mulig at OD kassa ikke lar seg renovere, da det er smått om reservedeler tilgjengelig. Litt dumt og da måtte ta ut delene igjen og sette inn nye. Eller er det mulig å kjøpe disse 3 delene som jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2020 den 10.40, lafterolf skrev:

Fjerner du overgiret trenger du noen deler fra orginalkassen tror jeg. Et tannhjul og den rare mutteren som holder drevet.

Man trenger ikke å kunne overdrive. Det er ikke mange bevegelige deler, og sannsynligvis må alt inni byttes. Best å fjerne den. 

 

Ps. Du trenger også lokket som skal tette der overdriven nå står om den fjernes.

Deler kan plukkes fra R380 fra feks D1.

Teksten om at deler kan plukkes fra R380 er tullsnakk! 

 

Overdriven står selfølgelig på fordelingskassen. 

 

Skylder på solstikk. Fakta er at jeg er tullerusk.:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...