Gå til innhold

Standstøyverdi Landrover Defender Crewcab 130, byggeår 1993, 200TDI


Anbefalte innlegg

Uheldigvisnok godkjenner biltilsynet ikke min fra Nederland importerte 130 med 200TDI motor.

'Standstøyverdien' mangler og data til 130 er ikke tilgjengelig hos dem (og står ikke i Nederlandsk vognkort).

Siden Landrover Norge heller ikke viser interesse til hjelp vil jeg høre om noen i forum kan hjelpe meg med det?

Det finnes 130 med 200TDI på Norske veier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det hjelper deg noe så vil jeg påstå at de da er i det vanskelige hjørnet i dag og får håpe de står opp med en annen fot først en annen dag...

 

Jeg hadde en slik sak for omlag 10 år side vedr motorskift i en RRC. SVV forlangte standstøymåling og hadde også en mengde andre skriftlige krav men da jeg kom for å vise bilen forlangte de plutselig kjørestøymåling og slike målinger gjøres ikke i Norge, da må bilen til Tyskland. Og som om ikke det var nok så presterte kneskålen å si at når bilen var såpass gammel så visste han ikke hvilke støykrav som gjaldt. Lang historie kort: Jeg kjørte derfra i sinne men etter noen få dager fikk jeg en telefon fra SVV om jeg kunne tenke meg å komme en tur til innom så skulle de se hva de fikk til. Da traff jeg en annen inspektør (som jeg vet at KAN være en skikkelig knok om han er i rette humøret) og fikk en fornuftig kontroll men en mengde fornuftige spørsål som jeg svarte på så godt jeg kunne, en kort kjøretur og saken var i boks. Støy var ikke engang nevnt i denne kontrollen.

 

 

...og, Velkommen til forumet @Hans Willemsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis mye forskjellig rundt på ulike stasjoner. Vår 130/170 6x6 300Tdi importert fra England for under 2 år siden gikk igjennom uten problemer - alt ble sjekket og alt var i orden. Er også akkurat ferdig med EU kontroll - uten en eneste bemerkning. Mest mulig dokumentasjon er nok det som hjelper - jeg hadde en solid bunke + at jeg tok med de store verkstedsmanualene ;-) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen.  

SVV sitter med typegodkjenning COC (Certificate og conformity) fra Defender 110,  1994 (eller 1997, husker ikke mer) utover og har ingenting fra en 130.

Flott og takk for bildet av ditt 130 vognkort, Rolf!. Hvis du fikk godkjent 2,5TDI moteren som kom før min 200TDI modell må jeg også klare det, skulle man tro.

Bilen min er en twincabine med pickup.

 

Jeg fikk forresten også biltilsyn avvik, grunn manglende dokumentasjon eller typegodkjenning på:

-dekk/felgkombinasjon (for høy TE verdi felg , BF Goodrich LT265-75/R16 dekktype )
- bakaksel fjær (heavy duty versjon fra Britpart med 50mm forhøyning) 

Jeg skal løse disse 2 saker med ombygging til orginalfjær og  montasje av ekstra 7.5/R16 hjul som jeg forsatt har fra min  Series... 

Versjon 2 (2).jpg

Jeg melder framgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

130" har orginalt 30mm høyere fjører bak enn 110". Din bil skal ha doble fjører.

 

Orginalfelger (wolf) har -20mm innpress.

Du har ettermarkedsfelger som bygger mer utover. 

 

Lån deg rett felger å få rett innpress i vognkortet. Dekkdimensjonen du har er lovlig. Bruker du felg fra seriebil kan du risikere å få felgbredde 5,5" og -33mm innpress.

Alternativt se på hjulene som ligger tilsalgs lengre ned i salgstråden. De har BF mt-dekk med str.255/85-16 som er innenfor lovlig rulleomkrets. Felgene der er fra 130".

Ps:

Mitt vognkort har alternativ dimensjon 255/85-16 selv om jeg kan bruke denne dimensjonen uten at den er innført som alternativ dim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...