Gå til innhold

Murrelyd (durelyd) i D4


Rikerud

Anbefalte innlegg

Har fått en svak lyd i D4en. Den oppleves sterkest rundt 80kmh. Den varierer etter hastigheten på bilen og ikke motor. Det er ingen forskjell på når jeg kjører rettstrekning eller svinger. Det høres ut som lyden kommer forfra. Kanskje venstre side. Det er ingen merkbar vibrasjon i hverken bil eller ratt. Det kan virke som lyden varierer noe i styrke, men det kan også ha med at lyden overdøves av andre lyder. 

 

 

Dekk? Det er rart - nye sommerdekk fra i fjor. Kan heller ikke si at det ble forskjell da jeg byttet fra vinter til sommerdekk. 
Hjullager? - Felgene i senter er kalde etter å ha kjørt i flere mil. Konstant lyd uansett sving eller ei. 

TC? Da burde lyd variert etter hastighet motor? Har Dr Tranny - kan ha i det som feilsøking

Drivknute?

EPB?
Mellomaksel?

 

Hva tror dere? Andre ting det kan være?

 

 

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, jorgenht skrev:

Mellomaksel er jo lett å inspisere om ikke annet. Synlig under bilen. EPB- sko har laget sånn during for meg før. Skal jo åpnes og smøres jevnlig. 


Ja, skal sjekke og smøre opp EPBen. Hørte en liten skrikelyd fra bremsene også her i går, kan jo være en sammenheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan få noen til å kjøre bilen mens du står utenfor, evt går ved siden av så hører man ofte litt bedre hvor det kommer fra.

Alternativt så kjøre med vinduene nede ved siden av en vegg, da reflekteres ofte lyden bedre. Fant et dårlig hjullager en gang på den måten :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, motom skrev:

Hvis du kan få noen til å kjøre bilen mens du står utenfor, evt går ved siden av så hører man ofte litt bedre hvor det kommer fra.

Alternativt så kjøre med vinduene nede ved siden av en vegg, da reflekteres ofte lyden bedre. Fant et dårlig hjullager en gang på den måten :D 


Ja, skal prøve det.:)  Har egentlig mistenkt hjullager. Men da burde vel lyden variere etter om man svinger eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med vinduene nede da jeg passerte en lang vegg i dag. Ingen ulyd å høre.

Var ikke så mye murring å høre ellers heller, er kanskje ørene mine som leter etter ulyder...

 

Men, om jeg skulle prøve med litt DR. Tranny, hvor fyller jeg det på enklest? Fant beskrivelse og bilder for D3, men slagene går nok litt ulikt på D4 3.0.

 

 

Endret av Rikerud
Fjerne bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, jorgenht skrev:

Men fulgte ikke lyden hastighet og ikke motor da? Nå vet ikke jeg årsmodell eller km men er det ikke litt tidlig med DR Tranny og sliten omformer allerede nå? 


Jo, mener bestemt at lyd varierer etter antall kmh og ikke rpm. Årsmodell er 2011 og km er 165k km

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke har gått lengre ville jeg heller vurdert bytte av olje og filter på girkassen. Dr Tranny er vel mer en midlertidig fiks for de som har sliten girkasse og som ønsker å forlenge levetiden noe.

 

Tviler på at det er derifra lyden kommer fra.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, motom skrev:

Hvis den ikke har gått lengre ville jeg heller vurdert bytte av olje og filter på girkassen. Dr Tranny er vel mer en midlertidig fiks for de som har sliten girkasse og som ønsker å forlenge levetiden noe.

 

Tviler på at det er derifra lyden kommer fra.

 

 

 

 


Ser noen bruker Dr Tranny ifm med feilsøking. Virker Tranny så vet man jo hva problemet er. Kassa fikk ny olje og filter i fjor :)

3 minutter siden, Kurt Gustafsson skrev:

Hjullager???

 


Kan være hjullager. Men lyd er konstant uavhengig av om jeg kjører rett frem eller svinger. Er ingen tegn til varme heller. 

Selv begynner jeg å helle til å tro at det er overfølsomme ører som er problemet. Det lar seg (lett( fikse med å bare kjøre og nyte bilen i stedet for å lytte etter lyder hele tiden. :rolleyes::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja diffen foran trenger fort litt ny olje - det var brun saus som kom ut av min. Men diff-luftingen er vel blitt litt bedre på d4 - den går ikke tett så lett tror jeg. Er du litt uheldig kan det kanskje være et drev i transferkassa - gjetter litt her...

Endret av karsteb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å begynne med å bytte oljer i drivverket. Finner du olje som ikke ser bra ut, så vet du hvor problemet ligger (hilsen en som har byttet havarert framdiff på D4)

 

Om oljene ser bra ut, så er det sannsynligvis et mindre problem - det være seg hjullager, mellomaksel eller drivaksler som er langt enklere å fikse. :)

 

Edit: Mellomaksel/mellomaksellager pleier ikke å lage så mye lyd, men skaper heller vibrasjoner. Også ville det vært kjekt å vite kilometerstand på bilen din.

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trondshj skrev:

Anbefaler å begynne med å bytte oljer i drivverket. Finner du olje som ikke ser bra ut, så vet du hvor problemet ligger (hilsen en som har byttet havarert framdiff på D4)

 

Om oljene ser bra ut, så er det sannsynligvis et mindre problem - det være seg hjullager, mellomaksel eller drivaksler som er langt enklere å fikse. :)

 

Edit: Mellomaksel/mellomaksellager pleier ikke å lage så mye lyd, men skaper heller vibrasjoner. Også ville det vært kjekt å vite kilometerstand på bilen din.

 

 

Bilen har gått ca 165k km. Det ble byttet olje i diffene for ikke så lenge siden (iflg kvitteringer), men kan jo være vel verdt å sjekke opp ja.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rikerud skrev:

 

Bilen har gått ca 165k km. Det ble byttet olje i diffene for ikke så lenge siden (iflg kvitteringer), men kan jo være vel verdt å sjekke opp ja.  
 

...også er jo spørsmålet tilstanden på oljen som kom ut. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
0
 Advanced issue found
 
 
9 timer siden, trondshj skrev:

...også er jo spørsmålet tilstanden på oljen som kom ut. :)

 

 


Ja, og den er ukjent fordi dette ble utført av forrige eier. Men har ingen grunn til å tro at forrige eier ikke har ordnet opp i evt problemer eller latt være å informere meg. Står ingenting på kvitteringene som hinter om problemer i alle fall. 

Men går an å sjekke oljen, det er jo en enkel kontroll. Selv om jeg nå egentlig heller mer og mer til at lyden jeg hører er ordinær hjulstøy. Har gjort den tabben på andre biler også, begynt å høre u-lyder som ikke finnes. :huh: :unsure: :lol: :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rikerud skrev:

Men går an å sjekke oljen, det er jo en enkel kontroll. Selv om jeg nå egentlig heller mer og mer til at lyden jeg hører er ordinær hjulstøy. Har gjort den tabben på andre biler også, begynt å høre u-lyder som ikke finnes. :huh: :unsure: :lol: :D 

 

Ikke ukjent problemstilling. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått fasit. Venstre hjullager ble byttet nå og bilen ble som ny. Er glad det ble utført på verksted fordi det satt noe inn i h. Ble noen timer jobb på dem...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rikerud skrev:

Da har jeg fått fasit. Venstre hjullager ble byttet nå og bilen ble som ny. Er glad det ble utført på verksted fordi det satt noe inn i h. Ble noen timer jobb på dem...

 

 

Det hender de gjør det. Fadern og jeg sto med hver vår slegge og hamret løs ganske lenge før det ene hjullagere på Discoen vår slapp.

 

Godt det ikke var verre da. :) Og ofte er det jo bare noe enkelt - som skaper litt nervøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...