Elke Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Hei. Håper noen har konstruktive forslag på hva som kan være i veien med min D2 TD5 2003 mod. Bilen starter og går, men den trekker elendig i oppover bakker. Har skiftet diesel filter, diesel regulator,diesel pumpe og vakuumslange . Den lekker ikke diesel og normal eksos, men bruker mye drivstoff da jeg må ha klampen i bunn i oppoverbakker. Har hatt den på lokalt verksted, men de hadde ikke programvare for analyse, de fikk bare opp koder og ga opp da det blir dyrt og lete i blinde etter hvor feilen er, men at det er drivstoff relatert, kanskje dyser, sensorer? Har fått time hos PS på Hamar, men tenkte kanskje noen her hadde hvert borte i slike problemer før og kanskje har noen forslag. Brukt mye penger på bilen, alt funker, ingen varsellamper og bilen er EU godkjent. Mvh Helge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Turbo slår inn ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Har du sjekket at wastegateventilen beveger seg lett? Den låser seg i åpen posisjon om den setter seg. Løsne staget fra klokka inn på turboventilen/spjeldet. Spjeldet skal være veldig lett å bevege. Ordentlig diagnose kan avsløre om verdier på luftmengde og luftmassefølerne er riktig. De legger ikke igjen feilkode om de er tullerusk. Luftfilter er rent og fint? Har du katalysator på røret fra utblåsningsmanifold kan dette byttes med rør uten. De kan tettes igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elke Skrevet 11. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2020 34 minutter siden, gautes skrev: Turbo slår inn ? Ja, turboen funker. 29 minutter siden, lafterolf skrev: Har du sjekket at wastegateventilen beveger seg lett? Den låser seg i åpen posisjon om den setter seg. Løsne staget fra klokka inn på turboventilen/spjeldet. Spjeldet skal være veldig lett å bevege. Ordentlig diagnose kan avsløre om verdier på luftmengde og luftmassefølerne er riktig. De legger ikke igjen feilkode om de er tullerusk. Luftfilter er rent og fint? Har du katalysator på røret fra utblåsningsmanifold kan dette byttes med rør uten. De kan tettes igjen. Takk for forslag. Luftfilter er fint, skal sjekke spjeldet. En diagnose hos PS kan vel ikke koste all verden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Td5 fungerer omtrent uten alle sensorer så lenge kranksensoren fungerer. Enkelt å koble fra kontakten til luftmengdemåleren. Den skal gå litt dårligere hvis den fungerer 100%. Fungerer den bedre med kontakten ute så kan det være en av årsakene Spørs om diagnose sier så mye hvis ikke PS vet hvilke verdier som virker "off". Skader nok ikke men kommer nok veldig an på hvor godt de kjenner Td5 motoren (Defender har ikke Wastegate-modulatoren, men wastegaten skal være lik), men den sjekker du lett selv også. Når du sjekker wastegaten så se om det er aksial slark. Den slites litt og løfter du den opp så svinger den lett fram og tilbake, men sjekk også at den svinger fritt når du dytter den litt ned. Eneste remedie er å ha på rustløser og prøve å fri den opp litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elke Skrevet 11. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2020 8 timer siden, gautes skrev: Turbo slår inn ? Ja, turbo funker. Takk for forslag. 3 timer siden, motom skrev: Td5 fungerer omtrent uten alle sensorer så lenge kranksensoren fungerer. Enkelt å koble fra kontakten til luftmengdemåleren. Den skal gå litt dårligere hvis den fungerer 100%. Fungerer den bedre med kontakten ute så kan det være en av årsakene Spørs om diagnose sier så mye hvis ikke PS vet hvilke verdier som virker "off". Skader nok ikke men kommer nok veldig an på hvor godt de kjenner Td5 motoren (Defender har ikke Wastegate-modulatoren, men wastegaten skal være lik), men den sjekker du lett selv også. Når du sjekker wastegaten så se om det er aksial slark. Den slites litt og løfter du den opp så svinger den lett fram og tilbake, men sjekk også at den svinger fritt når du dytter den litt ned. Eneste remedie er å ha på rustløser og prøve å fri den opp litt. Skal ta den videre. Takk for forslag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 Delaminerte turboslanger. Ta av og vri og se etter innsnevring Maf. Viser den 55 på diagnose er den død. Gir ikke feilkode. Map. Skal vise 100kpa på tomgang. Endrer seg ved økt turtall. Eller det andre har skrevet Mvh Leif Ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elke Skrevet 21. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2020 Hei og takk for alle forslag. Wastegate ventilen satt bom fast, fikk løsnet den og hadde store forhåpninger, dessverre hjalp det ikke og den trekker fortsatt dårlig. Fikk gratis veihjelp for levering hos PS i Hamar, så får vi se hva som er problemet eller problemene. Håper bare det ikke er for alvorlig eller dyrt, håper på en bagatell.... Takk igjen for meddelelser, kjekt å få gode forslag her inne, blir fort fattig på verkstedene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 21. juni 2020 Del Skrevet 21. juni 2020 Tok du av klipset og koblet fra staget? Testet du å koble fra MAF? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 21. juni 2020 Del Skrevet 21. juni 2020 Blir litt pverasket om det kommer opp noe som ikke har blitt nevnt her. Td5 har en generelt grei erfaring med. Har du jevn eller ugjevn gange på motoren. Har du sett i den røde pluggen på ecu boksen. Olje kan finne veien inn i den pluggen. Men da får en ofte ujevn gange. Lykke til Leif Ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elke Skrevet 28. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2020 På 21.6.2020 den 18.15, leiohel skrev: Blir litt pverasket om det kommer opp noe som ikke har blitt nevnt her. Td5 har en generelt grei erfaring med. Har du jevn eller ugjevn gange på motoren. Har du sett i den røde pluggen på ecu boksen. Olje kan finne veien inn i den pluggen. Men da får en ofte ujevn gange. Lykke til Leif Ove Hei og takk for alle forslag. PS mener det er høyst sannsynlig tette dyser. Har ikke fått noen pris ennå, mulig andre har hvert borte i det samme og kan kanskje gi meg et hint om hva det kan komme på? Mvh Helge. På 21.6.2020 den 16.56, motom skrev: Tok du av klipset og koblet fra staget? Testet du å koble fra MAF? Ja, PS mener det er tette dyser, håper dett ikke blir for dyrt. Mvh Helge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 28. juni 2020 Del Skrevet 28. juni 2020 33 minutter siden, Elke skrev: Hei og takk for alle forslag. PS mener det er høyst sannsynlig tette dyser. Har ikke fått noen pris ennå, mulig andre har hvert borte i det samme og kan kanskje gi meg et hint om hva det kan komme på? Mvh Helge. Ja, PS mener det er tette dyser, håper dett ikke blir for dyrt. Mvh Helge Sa de noe hvorfor de hadde kommet til den konklusjonen? Loh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elke Skrevet 29. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2020 Nei, jeg venter på tilbake melding. De mente det var en relativt vanlig feil ? 13 timer siden, leiohel skrev: Sa de noe hvorfor de hadde kommet til den konklusjonen? Loh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 29. juni 2020 Del Skrevet 29. juni 2020 22 minutter siden, Elke skrev: Nei, jeg venter på tilbake melding. De mente det var en relativt vanlig feil ? Jeg kan ikke minnes å ha hørt om noen som har opplevet tette dyser på en td5. Vi har hatt dyser som måtte byttes, men selv det kan jeg kun huske noen veldig få. Av det andre som ble skrevet som forslag, er mer vanlig. Jeg har hatt flere av de og greid å fikse det selv. Lykke til Leif Ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elke Skrevet 29. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2020 Hei igjen. Fikk tilbake melding i dag fra PS på Hamar. Det var lekkasje fra dysene, så de må skifte pakninger og O ringer. Kommer på 8600,- m arbeid, deler og feilsøking. Jeg personlig er ingen mekaniker og må bare stole på at det er riktig. Mvh Helge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Ok. Et pakingssett til alle 5 dysene koster ca 50kr på ebay: https://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Discovery-2-TD5-Fuel-Injector-Seal-Kit-By-Bearmach-/201018355433 Og jobben er ikke vanskelig å gjøre selv på noen timer. Men det kan være lurt å få med seg en som er littegranne skru-kyndig: http://www.discovery2.co.uk/Injector Seals.html Bor du i nærheten av noen andre forum-medlemmer skal du ikke se bort ifra at noen kan hjelpe hvis du synes jobben ser avskrekkende ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian-Disko2 Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Når det kommer til dysene er det vel sterkt anbefalt å kjøpe orginale kobberpakninger. Gjorde dette selv for noen år siden og mener dette var en rimelig overkommelig jobb. Byttet bare på en iktignok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.