Gå til innhold

Turvogna Disco Inferno (2001 D2)


KennethA

Anbefalte innlegg

Får vel lage en tråd om turvogna.

Ble kjøpt inn sommeren 2019 på lik måte som RRC børstraktoren, i total affekt uten å tenke meg om.

De viktigste tingene var på plass i det minste. OK ramme uten hull, sentersperre men uten spak, en frisk 10P som ikke lekker.

2001 mod D2 med ca 195km på telleren. Bygd om til facelift og fjernet alle utvendige lister og hjulbuer.

 

Startet med å ta ned dieseltanken og pusse ned bakre del av ramma for oppussing, full service og et par småting så gikk den rett gjennom på eukontroll.

Siden har den fått "all the bells and whistles".

 

Nypolert og fullshinet i dag :-)

IMG_0726.JPG

 

IMG_0728.JPG

 

IMG_0735.JPG

 

IMG_0767.JPG

 

IMG_0737.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer Toyo Open Country AT+

Den kommer i riktig dimensjon

https://www.toyotires.eu/tire/pattern/open-country-at-plus

Toyo-Open-Country-A-T-Plus-LT265-70-R17-121-118S.jpg

 

Ellers har D-Max, Amarok og Navara denne dimensjonen som standard og da plukker Arctic Trucks det av bilene de bygger om.

De har masse dekk uten felg liggende som jeg tror går billig. Men det er mye Toyo Open Country A33 som ikke er så spennende igjen.

https://arctictrucks.no/produktkategori/avmontert-originalutstyr/avmonterte-hjulsett/

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Takk takk. Sveiset på 4 rørbiter på stigen og 4 på holderen. På venstre side er det gjennomgående bolt med mutter på toppen som hindrer den å komme helt ut. På høyre side er boltene kortere enn røret. Løftes opp ca 4 cm, og sving ut. Jeg skal bore et par hull og sette inn et par splinter så den ikke kan hoppe av i fart. Alle deler av gjengestagene som er inni rør eller utenpå har jeg satt på krympestrømpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dårlig vær i helga så da blir det innejobbing.

Har lyst på hattehylle, og den man kan kjøpe syns jeg blir for liten og for dyr. Skal ha stoler og bord samt solcellepanel og litt greier oppå, så da må det lages kraftig.

120x100x15cm   18x2mm syrefaste rør.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

 

Blir å lage noen braketter som bruker skruehull til håndtak på seterad 2 og 3 i morgen.

Har noen et tips om hva jeg kan legge rundt kanten? Sånn kabelbeskyttelse kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Litt preventivt vedlikehold på gang.

Bytte av AC radiator og tørker, rens av intercooler, oljekjøler og radiator, bytte av oljerør til gearkasse og kjølesløyfe på servo. Samt litt forefallende rens og sausing av ramme.

 

20210626_102258.jpg

 

20210626_102304.jpg

 

Ser ut til at det var på tide å bytte disse. Den ene koblingen ser ut til å være på vei ut...

20210626_102512.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
På 26.7.2022 den 11.24, KennethA skrev:

Vektreduksjon, forenkling, oppgradering eller nedgradering. Kall det hva man vil, men fytti å slitent dette ACE systemet var.

20220726_112151.jpg

Hvor kjøpte du deler til å bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island4x4 har ACE Delete Kit:

https://www.island-4x4.co.uk/removal-britpart-p-19751.html

 

Jeg plukket reimhjulet fra en delebil jeg hadde, kjøpte nye lenkarmer og foringer fra Island4x4 og kjøpte stabstagene brukt.

Lenkarmene kan gjenbrukes, men jeg måtte kappe mine gamle for å få dem av.

 

Anbefaler jeg dette? Nei. Det blei en helt annen bil å kjøre. Vesentlig mykere og krengete i svinger.

Tydelig at min ACE har skjult for meg at jeg har for myke fjærer for hva jeg har av last på bilen.

Men til mitt bruk av bilen så er driftsikkerhet mye høyere prioritert enn komfor, så jeg byttet.

Og etter å ha sett tilstanden på noen av rørene var det på tide med en skikkelig overhaling av mitt ACE.

Med MVA og frakt blir det fort 5000,- for et slikt kit. Man kan reparere mye ACE for den summen... Men, pri 1 for meg var driftsikkerhet når jeg er langt hjemmefra.

 

Nå vurerer jeg medium duty fjærer, og alt det medfølger. Så det baller på seg...:blink:

Endret av KennethA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg lastet opp en TD5inside remap til min gamle D2 (ca 175hk/400nm), det er en helt utrolig forvandling. Både motorkraft og girskift oppleves som en annen bil. Og etter min erfaring helt uten ulemper. 

 

Dessverre kommer du sikkert til  angre på at du kastrerte bilen (ACE....) :lol::P

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...