Gå til innhold

Finner ikke ut feil på EAS system


DavidA

Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter å ha byttet luftkompressor i fjor, og i vinter nye luftbelger, så var jeg sikker på at jeg ikke skulle få noen problemer på en stund. Men plutselig en dag i mai, så ville den ikke heve seg. Sjekket kompressoseren, men den gikk som bare det. Leverte så bilen inn på verksted (ikke merkeverksted) da jeg var sikker på at det måtte være en luftlekkasje. Men de fant ingen lekkasje noe sted. De fylte belgene manuelt, men etter å ha startet bilen senket den seg helt ned igjen. Har ingen feilmelding i displayet. Har noen noe tips på hva dette kan være? Begynner å lure på om det bare er å bytte til fjæringer, selv om det suger siden jeg har nye luftbelger og kompressor.

 

David 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har du sjekket at du ikke har noe feil med ventilblokka som distribuerer luft til hhv lufttanken og belgene? Kan det være at kompressoren bare blåser luft ut av blokka, eks gjennom eksosventilen? 
 

Hva med selve luftslangene? En klassiker er at de kan smelte hvis du har en eksoslekkasje.  

 

Hør om noen i nærheten av deg har diagnose så du kan sjekke om eks noen av ventilene i ventilblokka er feilaktig åpen?
 

Jeg ville fått tak i et manometer som du kan koble på den porten som mater luft til lufttanken under bilen. Med dør i åpen posisjon starter du bilen slik at den ikke hever seg. Da vil du etterhvert kunne se at det bygges opp trykk i tanken. Kompressor skal stoppe på 10 bar. Du vil også med et manometer se hvor effektiv kompressoren er, om den synger på siste verset. 
 

litt mer info om systemet her http://paulp38a.com/range-rover-p38/how-eas-works/

 

 

mvh Martin 

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Brage skrev:

Hei.

Mest sannsynlig har du feil på en høyde sensor.

Dumt å skifte til spiral fjærer, veldig vanskelig å få godkjent hos SVV.

 

Mvh Brage 

Hvordan finner jeg ut av dette? Høres ut som at det er flere sensorer?

23 timer siden, MartinM skrev:

Hei

 

Har du sjekket at du ikke har noe feil med ventilblokka som distribuerer luft til hhv lufttanken og belgene? Kan det være at kompressoren bare blåser luft ut av blokka, eks gjennom eksosventilen? 
 

Hva med selve luftslangene? En klassiker er at de kan smelte hvis du har en eksoslekkasje.  

 

Hør om noen i nærheten av deg har diagnose så du kan sjekke om eks noen av ventilene i ventilblokka er feilaktig åpen?
 

Jeg ville fått tak i et manometer som du kan koble på den porten som mater luft til lufttanken under bilen. Med dør i åpen posisjon starter du bilen slik at den ikke hever seg. Da vil du etterhvert kunne se at det bygges opp trykk i tanken. Kompressor skal stoppe på 10 bar. Du vil også med et manometer se hvor effektiv kompressoren er, om den synger på siste verset. 
 

litt mer info om systemet her http://paulp38a.com/range-rover-p38/how-eas-works/

 

 

mvh Martin 

Ja, mekanikeren nevnte og ventilblokka som en mulig feilkilde. Hva gjør man med det i så fall? Jeg har en Nanocom, men enten så vil den ikke lese noe av EAS-systemet, eller så er det jeg som ikke har skjønt hvordan den brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei David.

 Det sitter en potensiometer typ sensor i hvert hjørne av bilen. Montert på rammen med en sakselenke arm ned til den respektive radiusarm. Lett å skifte, men må kalibreres etter nymontert

Det er de som forteller EAS hjernen hvor høyt hvert hjørne er, eller sagt på en annen måte,  hvor mye luft det er i hver enkelt helg. Uten korrekt info fra disse sensorene legger bilen seg ned.

 

Og husk motoren på bilen må gå for å diagnostisere  EAS.

Mvh Brage 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Brage skrev:

Hei David.

 Det sitter en potensiometer typ sensor i hvert hjørne av bilen. Montert på rammen med en sakselenke arm ned til den respektive radiusarm. Lett å skifte, men må kalibreres etter nymontert

Det er de som forteller EAS hjernen hvor høyt hvert hjørne er, eller sagt på en annen måte,  hvor mye luft det er i hver enkelt helg. Uten korrekt info fra disse sensorene legger bilen seg ned.

 

Og husk motoren på bilen må gå for å diagnostisere  EAS.

Mvh Brage 

Ok. Jeg kjøpte en Nanocom i vinter, men har ikke greid å lese noe ut fra EAS'en. Er det jeg som gjør feil, eller er Nanocom dårlig på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hei hvis Nanocom virker som den skal kan du se status på alle ventilene i ventilblokka. I tillegg kan du se om kompressor går. 

Du kan også lese av verdiene på høydesemsorene. Dette er tallverdier som representerer forskjellig høyde. Disse verdiene har ikke noe med reell høyde å gjøre, men kun input fra de ulike høydesensorene. I tillegg kan du kalibrere høyde hvis du ønsker det. Nanocom er ganske selvforklarende. Det ligger noen videoer på YouTube som viser funksjonalitet og hva du skal se. 
 

Er det sånn å forstå at du ikke får kontakt med EAS via Nanocom

 

Martin

 

 

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, DavidA skrev:

Brage, kjenner du til Nanocom, og hvordan man bruker den mot EAS-systemet?

 

Ja jeg har Nanocom, virker som beskrevet av Martin  over  her. 

Start bilen først, koble så til Nanocom kontakten.å Da skal det fungere .

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at du får kontakt med resten av systemene, men ikke med EAS? Da kan du begynne med å sjekke timer-releet under setet. Hvis dette er byttet ut med et vanlig rele, vil du ikke få kontakt. Da vil heller ikke bilen justere høyden med tenning av, så om den gjør det er det ok.

 

Så tar du av sparkeplate på høyre side (foran framdøra) og inspisere kontaktene der. Mener det var rosa ledning, men sjekk alle når du først er der. Mange klipper av kontaktene og lodder sammen ledningene i stedet, evt bruker krympeskjøter. Når du er ferdig på høyre side kan du gjøre det samme på venstre side også.

 

Hvis du nå får kontakt, kan du lese ut feilkoder. Noter ned de kodene du har (hele teksten), legg de ut her og slett de fra bilen med Nanocom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle for tips. Jeg kjenner en mekaniker som ser på dette for meg. Jeg videresender tipsene deres. Jeg har ikke greid å lese ut noe som helst om EAS, nei. Det virker rett og slett som at Nanocom'en låser seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...