DavidA Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Hei Etter å ha byttet luftkompressor i fjor, og i vinter nye luftbelger, så var jeg sikker på at jeg ikke skulle få noen problemer på en stund. Men plutselig en dag i mai, så ville den ikke heve seg. Sjekket kompressoseren, men den gikk som bare det. Leverte så bilen inn på verksted (ikke merkeverksted) da jeg var sikker på at det måtte være en luftlekkasje. Men de fant ingen lekkasje noe sted. De fylte belgene manuelt, men etter å ha startet bilen senket den seg helt ned igjen. Har ingen feilmelding i displayet. Har noen noe tips på hva dette kan være? Begynner å lure på om det bare er å bytte til fjæringer, selv om det suger siden jeg har nye luftbelger og kompressor. David Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinM Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 (endret) Hei Har du sjekket at du ikke har noe feil med ventilblokka som distribuerer luft til hhv lufttanken og belgene? Kan det være at kompressoren bare blåser luft ut av blokka, eks gjennom eksosventilen? Hva med selve luftslangene? En klassiker er at de kan smelte hvis du har en eksoslekkasje. Hør om noen i nærheten av deg har diagnose så du kan sjekke om eks noen av ventilene i ventilblokka er feilaktig åpen? Jeg ville fått tak i et manometer som du kan koble på den porten som mater luft til lufttanken under bilen. Med dør i åpen posisjon starter du bilen slik at den ikke hever seg. Da vil du etterhvert kunne se at det bygges opp trykk i tanken. Kompressor skal stoppe på 10 bar. Du vil også med et manometer se hvor effektiv kompressoren er, om den synger på siste verset. litt mer info om systemet her http://paulp38a.com/range-rover-p38/how-eas-works/ mvh Martin Endret 10. juni 2020 av MartinM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Hei. Mest sannsynlig har du feil på en høyde sensor. Dumt å skifte til spiral fjærer, veldig vanskelig å få godkjent hos SVV. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DavidA Skrevet 11. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2020 17 timer siden, Brage skrev: Hei. Mest sannsynlig har du feil på en høyde sensor. Dumt å skifte til spiral fjærer, veldig vanskelig å få godkjent hos SVV. Mvh Brage Hvordan finner jeg ut av dette? Høres ut som at det er flere sensorer? 23 timer siden, MartinM skrev: Hei Har du sjekket at du ikke har noe feil med ventilblokka som distribuerer luft til hhv lufttanken og belgene? Kan det være at kompressoren bare blåser luft ut av blokka, eks gjennom eksosventilen? Hva med selve luftslangene? En klassiker er at de kan smelte hvis du har en eksoslekkasje. Hør om noen i nærheten av deg har diagnose så du kan sjekke om eks noen av ventilene i ventilblokka er feilaktig åpen? Jeg ville fått tak i et manometer som du kan koble på den porten som mater luft til lufttanken under bilen. Med dør i åpen posisjon starter du bilen slik at den ikke hever seg. Da vil du etterhvert kunne se at det bygges opp trykk i tanken. Kompressor skal stoppe på 10 bar. Du vil også med et manometer se hvor effektiv kompressoren er, om den synger på siste verset. litt mer info om systemet her http://paulp38a.com/range-rover-p38/how-eas-works/ mvh Martin Ja, mekanikeren nevnte og ventilblokka som en mulig feilkilde. Hva gjør man med det i så fall? Jeg har en Nanocom, men enten så vil den ikke lese noe av EAS-systemet, eller så er det jeg som ikke har skjønt hvordan den brukes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 (endret) Hei David. Det sitter en potensiometer typ sensor i hvert hjørne av bilen. Montert på rammen med en sakselenke arm ned til den respektive radiusarm. Lett å skifte, men må kalibreres etter nymontert Det er de som forteller EAS hjernen hvor høyt hvert hjørne er, eller sagt på en annen måte, hvor mye luft det er i hver enkelt helg. Uten korrekt info fra disse sensorene legger bilen seg ned. Og husk motoren på bilen må gå for å diagnostisere EAS. Mvh Brage Endret 11. juni 2020 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DavidA Skrevet 11. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2020 33 minutter siden, Brage skrev: Hei David. Det sitter en potensiometer typ sensor i hvert hjørne av bilen. Montert på rammen med en sakselenke arm ned til den respektive radiusarm. Lett å skifte, men må kalibreres etter nymontert Det er de som forteller EAS hjernen hvor høyt hvert hjørne er, eller sagt på en annen måte, hvor mye luft det er i hver enkelt helg. Uten korrekt info fra disse sensorene legger bilen seg ned. Og husk motoren på bilen må gå for å diagnostisere EAS. Mvh Brage Ok. Jeg kjøpte en Nanocom i vinter, men har ikke greid å lese noe ut fra EAS'en. Er det jeg som gjør feil, eller er Nanocom dårlig på dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DavidA Skrevet 13. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2020 Brage, kjenner du til Nanocom, og hvordan man bruker den mot EAS-systemet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinM Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 (endret) Hei Hei hvis Nanocom virker som den skal kan du se status på alle ventilene i ventilblokka. I tillegg kan du se om kompressor går. Du kan også lese av verdiene på høydesemsorene. Dette er tallverdier som representerer forskjellig høyde. Disse verdiene har ikke noe med reell høyde å gjøre, men kun input fra de ulike høydesensorene. I tillegg kan du kalibrere høyde hvis du ønsker det. Nanocom er ganske selvforklarende. Det ligger noen videoer på YouTube som viser funksjonalitet og hva du skal se. Er det sånn å forstå at du ikke får kontakt med EAS via Nanocom Martin Endret 13. juni 2020 av MartinM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 4 timer siden, DavidA skrev: Brage, kjenner du til Nanocom, og hvordan man bruker den mot EAS-systemet? Ja jeg har Nanocom, virker som beskrevet av Martin over her. Start bilen først, koble så til Nanocom kontakten.å Da skal det fungere . Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Er det sånn at du får kontakt med resten av systemene, men ikke med EAS? Da kan du begynne med å sjekke timer-releet under setet. Hvis dette er byttet ut med et vanlig rele, vil du ikke få kontakt. Da vil heller ikke bilen justere høyden med tenning av, så om den gjør det er det ok. Så tar du av sparkeplate på høyre side (foran framdøra) og inspisere kontaktene der. Mener det var rosa ledning, men sjekk alle når du først er der. Mange klipper av kontaktene og lodder sammen ledningene i stedet, evt bruker krympeskjøter. Når du er ferdig på høyre side kan du gjøre det samme på venstre side også. Hvis du nå får kontakt, kan du lese ut feilkoder. Noter ned de kodene du har (hele teksten), legg de ut her og slett de fra bilen med Nanocom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinM Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Timer releet. er for ordens skyld det lange svarte releet, som wild rover sier er under førersetet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DavidA Skrevet 14. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2020 Takk alle for tips. Jeg kjenner en mekaniker som ser på dette for meg. Jeg videresender tipsene deres. Jeg har ikke greid å lese ut noe som helst om EAS, nei. Det virker rett og slett som at Nanocom'en låser seg da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 15. juni 2020 Del Skrevet 15. juni 2020 Noen ganger må den fremste kontakten under sikringene på BECM under passasjersetet nappes ut for og få lov og kommunisere. Jeg skjønner ikke helt hvorfor da det er 2 forskjellige databusser, men er fortsatt verdt ett forsøk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.