Gå til innhold

Hjelp til litt småplukk og deler!


steinarnold

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Trenger å fikse litt småplukk på bilen som jeg har fått litt for dyr pris på hos verksted... 

Håpe noen har erfaring fra å bytte litt smått og godt på discoen sin og kan dele erfaring :)

 

Trenger hjelp til følgende: 

Skifte vannsensor på drivstoffsystemet: 

Fått pris fra verksted ink del og arbeid på i overkant av 5000,- , har funnet del for rundt 1500 og video på youtube der det virker ganske enkelt å bytte selv. 

 

Montere flapp på nedre bakluke: 

Festene til "flappen" mellom bagasjerom og bakluka er knekt og trenger ny del. Vet ikke hva jeg skal kalle delen men om noen har delenummer hadde det vært supert! 

IMG_4588.jpg

 

IMG_4589.jpg

 

Bytte gummilist i hjulbue bak: 

De som er der nå er gamle og morkne. Fått pris på over 2000 for å bytte disse ink listene. Tenker dette må være enkelt å bytte selv. Noen som vet hvor jeg kan få tak i gummilist til å montere selv? 

 IMG_4590.jpg

 

Bytte luftkompressor med lufttank/trykktank: 

Lurer på om dette er noe som er langt over min evne til å fikse selv, men om noen har gjort dette og det er enkelt så kunne jeg prøvd å få til selv :) Fått pris på rundt 16000 på dette. 

 

Håper noen kan hjelpe meg litt! 

 

Mvh Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du fikser alt dette selv relativt enkelt :) Google er din venn for tipper du kan finne videoer av det meste.

 

Hjulbuelistene finner du delenummer til her: https://www.disco3.co.uk/forum/rear-wheel-arch-rubber-seal-110683.html

(Vet det finnes et Freelander delenummer for disse også som koster litt mindre men finner det ikke for øyeblikket.)

 

Mulig flappen til lemmen må kjøres samlet, eller bare er billigere å finne hos en hugger...

 

Litt mer info om vann i diesel sensoren: https://www.disco4.com/forum/post1565753.html#1565753
 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne http://new.lrcat.com så greier du nok å bla deg frem til de fleste delenumrene - og da kan du handle deler billig fra øya. :)

 

Kompressor er ikke vanskelig å bytte, men voss-koblingene kan være litt tricky. Anbefaler å være raus med rustløser på både koblinger og skruer noen dager før selve jobben skal gjøres. Kjøp gjerne litt ekstra slanger og skjøtestykker, så kan du kappe slangene om de er veldig gjenstridige. Slangene er ikke lengre enn de må være.

 

Pass på å sette bilen på bukker om du skal bytte kompressoren selv. 

 

Også kommer det an på om du har Hitatchi eller AMK-kompressor, og om du skal gå fra det ene til det andre.

 

Personlig overhalte jeg den gamle Hitatchien som sitter i min D4, og den holder fortsatt koken etter 9 år og drøyt 250.000 km. :) Som oftest er det tørkemiddelet i kompressoren som blir til pulver og tetter igjen. Det finnes ferdige overhalingskit som koster langt mindre enn en kompressor, og det er heller ikke en spesielt vanskelig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den flappen til bak luka er hel på delebilen. 

Send en pm så ordner det seg vel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere.


Tusen takk for gode tips og råd. Får gjøre litt mer research med vannsensor og kompressor. Har ikke garasje så må sjekke litt muligheter til å leie en garasje eller låne av en kompis. Om jeg ikke får til så kan jeg i værste fall bare taue bilen til verksted for å rette i skadene jeg har gjort :p 

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannsensor virker som det bare er å bytte (bytter hele holderen til dieselfilteret)

 

Kompressoren finnes det en god del guider på allerede, sjekk gjerne disco3.co.uk for mye bra D3/D4 info.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...