Gå til innhold

Olje girkasse og transferboks


Anbefalte innlegg

Det er girkassa R380 som skal ha spesiell olje, kalt MTF94. En av de største spesialistene på disse girkassene, Ashcroft, anbefaler heller en ATF DXIII.

Jeg har derfor brukt ATF DXIII i flere år nå, og er fornøyd med det. Billigere og mye lettere tilgjengelig.

Link: https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/frequently-asked-questions/r380-faq-s.html

(scroll litt ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mtf94 (syntetisk GL4) på alle girkasser. Synes de blir trange i gir, særlig LT77 sliter med synkronisering mellom 1 og 2. gir med automatolje er min erfaring.

 

Når LT77 ble konstruert fantes bare mineralsk GL4 og den hadde korte bytteintervall og den ble tykk på vinteren. Jeg tror det var grunnen til at automatolje ble brukt. 

Når Honda kom på banen med R380 valgte de mtf94 som er syntetisk girolje uten tilsetning som dreper synkronringer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MTF94 er samme oljen som Castrol Syntrans FE 75W-90.

 

Det vil si at man kan bruke samme oljen på girkasse og transferkasse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Importør slet med mye reklamasjoner på tidlige R380girkasser.

De brukte en olje fra Castrol som skulle være passe.Det ble byttet mye kasser på garanti og  LR skyldte på oljen.

Min venn som byttet mye kasser for importøren i Oslo er dessverre rammet av demens så jeg kan bare ta dette etter husken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte defenderen min var det en tykk gearolje på girkassa og bilen var rimelig stille.

Jeg fylte mtf94 som den skulle ha og siden har den laget MYE støy :D men den er lett å få i gir.

Så, på en slarkete kasse som min, som bråker mye. Kunne jeg sikkert ha brukt gearolje igjen. 

Fylte mtf94 nå sist også, men lurer på om det kanskje ville forlenget levetiden på kassa med gearolje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, lafterolf skrev:

Når Honda kom på banen med R380 valgte de mtf94 som er syntetisk girolje uten tilsetning som dreper synkronringer.

Honda kom med R380? Hvor har du det ifra? R380 er en videreutvikling av LT77S. Jeg har ikke hørt at Honda var involvert her.

 

Rover MTF94 og Honda MTF er forøvrig ikke helt identiske oljer.

 

 

2 timer siden, tiopet skrev:

MTF94 er samme oljen som Castrol Syntrans FE 75W-90.

MTF94 er oppgitt å tilsvare 75W-80.

 

10 timer siden, Atle G skrev:

Legg merke til at Ashcroft anbefaler et spesielt merke og ikke ATF Dexron III generelt. Jeg bruker fortsatt MTF94 ...

Ashcroft TRIPLE QX ATF Dexron III , 

Jeg driter i merker. Jeg ser kun på spec og pris. Jeg kjøper ATF DXIII på Biltema, og har ikke opplevd vanskelig giring. 

 

Forøvrig kan det jo tenkes at noen bedrifter anbefaler et merke av kommersielle hensyn...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noe som ikke er nevnt her er muligheten for å montere oljekjøler på R380. Dette er standard for biler i ROW og skal hjelpe mye på levetiden på disse kassene da de fort blir alvorlig varme ved kjøring i høyere hastigheter (som ikke betyr veldig fort ;-) ) . Jeg har nyoverhalt kasse i min 6x6 + Roamerdrive og har oljekjøler + temp måler liggende klar for montering (prosjektkø...).  Sjekk: https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...