Gå til innhold

Sandblåserutstyr


Dan-Ove

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med mindre sandblåser utstyr?

ser det finnes noen portable i prisklassen 3000 og litt oppover. Er disse gode nok til litt mindre ting som felger, rekkverk, skjerm etc?

Og noen er med resirkulering. Fungerer det?

Garage15 har noe å velge mellom som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare trykk, dyse og medium for at det skal fungere. Så de fungerer garantert. Friblåsing kan være både dyrt og vanskelig å komme til.

Det store kabinettet fungerer nok utmerket på deler som er demontert. eks felger

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en spesiel grunn til at vil blåse selv?

Du har jo Raanås rett i nærheten. Du kan få blåst mye der eller andre steder for prisen av slikt utstyr. Ikke er det særlig behagelig arbeid heller, med full mundur i sola, eller inne i en container. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vidar S skrev:

Er det en spesiel grunn til at vil blåse selv?

Du har jo Raanås rett i nærheten. Du kan få blåst mye der eller andre steder for prisen av slikt utstyr. Ikke er det særlig behagelig arbeid heller, med full mundur i sola, eller inne i en container. 

Neida har bare småting som er praktisk hjemme. De store tinga tar jeg hos Ronny. Men hvis jeg først skulle kjøpt så vil jeg vite kapasiteten på det.

men jeg kan få låne utstyret av ham og teste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ett lite kabinett for rundt 15 år siden.

Akkurat passe til ting opptil felgstørrelse.

Ble brukt litt og så parkert som hyllevarmer.

Det tok rett og slett for mye tid å blåse +++  når man drev bilverksted.

Ble solgt for et par år siden etter  14,5 år i dvale.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv den minste blåserne fra Ibix  anbefaler jo 500l luft, selv om det nok går vesentlig mindre med lavt trykk. For rengjøring av diverse braketter, bremseklaver og andre bildeler trenger man litt trykk så luft får man som GuttormG skriver aldri nok av. Blåser selv endel smådeler i hjemmelaget kasse og har tilgang på 1100 liter luft. Har prøvd med «voksen» 1 fas fra abac, men det ble alt for puslete. Det skal sies at 1100 er overkill for mitt bruk, men fikk lamellkompressoren ganske billig og støysvak kompressor er ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Følger spent med her da jeg har fundert på om det kunne være lurt med et lite sandblåsekabinett. Hadde biltema fortsatt hatt sine billig kabinetter hadde jeg skikert kjøpt et slik. Garage 15 har som nevnt men de ser tilsvarende ut de biltema hadde men til 5 ganger prisen og det synes jeg ble mye for mitt begrensede bruk. Dersom kvaliteten er mye bedre enn Biltema får noen her korrigere meg. Om noen har et av de gamle Biltemakabinettene eller noe annet liggende og det ikke er i bruk kan jeg være interessert i å kjøpe dette.

 

Jeg prøvde for øvrig en slik vannsandblåser man bruker sammen med høytrykkspyler. Orginalt Kärcher på orginal kraftig Kärecher spyler. Det var skuffende. Tok rett not rust men gammel maling/lakk ble like effektivt fjernet med bare vann og turbodyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...