Gå til innhold

S3 går plutselig ikke i revers!


Lars Kolberg

Anbefalte innlegg

Er det noen som har vært borti LT76 (vanlig sivil seriebilkasse) som ikke vil i revers? 

 

Har vært plaget med at min hopper ut av revers. Hadde ut og opp kassa for 2 år siden uten å finne noe særlig feil. Byttet i den forbindelse "hjelpedrevet" for revers og lageret til dette. 

 

Nå i det siste har jeg tenkt at det kan handle om skiftegaffelen. Jeg bestilte en ny, tok ut den gamle, og ganske riktig: den gamle var temmelig slitt. Både i størrelse på "kjeften", og tykkelsen på godset. 

 

Satt i den nye, skrudde sammen, og dermed var det ikke mulig å få den i revers i det hele tatt. Byttet tilbake til den gamle, og det er fortsatt ikke mulig å få den i revers. Det er som om reversdrevet har kilt seg. 

 

Nå har jeg snurret og lirket og drevet på uten fremgang. Det kan da ikke ha skjedd noe når jeg bare har skrudd av topplokk, som gjør at jeg må ut med hele kassa????? Hva er dette for noe? 

IMG_2360.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Land Rover for alle penga skrev:

Hvis du tar av lokket på toppen av girkassa, ser du revers drevet og kan bruke en lang skruetrekker og prøve å føre drevet fram. 

 

Ville også sjekket mutteren på hovedakselen. 

 

Får ikke flyttet på drevet med skrutrekker heller. Jeg husker ikke helt hvor lett det egentlig skal gå, og hvor bra det må treffe på de andre taggene for at det skal flytte på seg, men jeg har prøvd å snurre og dytte også med transferkasse i fri og clutchen inne uten suksess. 

 

Flytter seg altså ikke med lokket på girkassa av. Jeg tror egentlig at drevet på en eller annen måte har kilt seg, og alt dette skriver jeg egentlig mest for å utsette å ta ut girkassa lengst mulig. Hadde egentlig så mye annet jeg skulle gå i gang med nå :)

 

"Muttern på hovedaksel" - tenker du da på inni transferkassa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Kolberg skrev:

Får ikke flyttet på drevet med skrutrekker heller.

Det skal jo gå ganske lett. Med fare for å spørre om det åpenbare: Beveger den nye skiftegaffelen seg eller er det den som holder igjen drevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det ut med girkasse og det viser seg at låsering som holder nålelager på plass i reversdrevet (suffiks d kasse) hadde løsnet. Positivt: ikke bortkastet å skru ut kasse. Negativt: hvordan kan det skje? Kan jeg ha satt den litt på snei da jeg monterte sammen sist? Nå smettet jeg den på plass i sporet og kan ikke forstå hvordan den skal komme av igjen av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg biter i meg skammen og velger å dele årsaken til dette. For arkivets skyld og for at andre skal slippe å gjøre det samme. 

 

Da jeg byttet skiftegaffel til reversen med kassa i bilen var jeg såpass kjepphøy at jeg tenkte at det hadde jeg gjort mange ganger før så jeg trengte jo ikke å se på noe beskrivelse. 

 

Vel. Da jeg monterte på topplokket igjen var jeg av en eller annen grunn helt sikker på at bakre feste til girstanga er med pinner og de bakre festene på topplokket er med bolter. Det var ikke sånn at jeg tenkte på at jeg var sikker en gang, jeg bare monterte det sånn fordi det var sånn det skulle være. 

 

Feil. 

 

Boltene er ørlite lengre enn pinnene, og bolten på reverssiden toucher reversdrevet om den monteres bak, mens pinnen går klar om den monteres bak. Det må være årsaken til at reversdrevet løsnet fra nålelageret og jammet seg.

 

Jeg fant ut dette da jeg monterte sammen kassa uta av bilen og merket at den ikke gikk i revers da jeg strammet til topplokket. 

 

Er det mulig! 12 timer unødvendig skruing senere er jeg litt klokere og litt irritert på meg selv.  Nøyaktighet har aldri akkurat vært min styrke... 

 

Dessuten. Den hopper fortsatt ut av revers. Også med ny skiftegaffel, med riktig fjør til kula til reversen, nytt reversdrev i fjor etc. Tipper at jeg lever godt med det et år til... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitasjen på reversaksel og tannhjulet det går i inngrep med spiller også inn.

Lurer på om ikke akselen var utformet slik at drevet fikk et visst selvpåtrekk også.

Men dette er ikke bekreftet da glemselens slør har senket seg over dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...