Gå til innhold

Gamle nummerskilt til tilhengere - veteran


Bjørnung

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen her vet om nummer på tilhengere på 50-tallet ble tatt fra samme nummer serie som nummerskilt på biler?

Skal ha et tidsriktig nummerskilt til en veteranhenger, men fikk ikke ordentlig svar på Statens vegvesen annet en at jeg kunne bruke et ledig nummer fra det som biler hadde den gang.

Dette gjelder L-skilt fra Rogaland/Stavanger.

 

Jeg har foreløpig blinket ut at 1953 trolig må være et sted i midten av L-28000 til L-29200, men er disse numrene kun for biler???

 

Bjørnung

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å ha vært ulik praksis mtp antall tall for tilhengerskilter.  W-19303 tilhørte en Maur to-aksla skaphenger levert til Ofotens Bilruter AS i Narvik ca 1970.  Skiltet står forresten nå på en veteranregistrert "Tempo MC Transport" (125ccm) registert i Norge (Aure) første gang 02.10.2003.  Bruk av femsiffrede tilhengerskilter kan skyldes at man var "tom" for firesiffrede frem mot 1. april 1971 da vi fikk tilhengerskilter med to bokstaver og fire tall.  B)

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik synes det for meg også med ymse hengere.

Noen med èn bokstav og fire eller fem tall,evt seks tall uten bokstav,

de med doble bokstaver har bare 4 tall.

Militære hengere med èn bokstav og 3 tall tror jeg vi holder utenfor.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Har ikke en fasit enda, men ser etter litt Googling på nettet at det er mye rart som brukes som "tidsriktige" nummerskilt, men som ikek er riktig tid i det hele tatt. Fant blandt annet en Bantam tilhenger med skilt fra 1920 tallet så vidt jeg kan forstå.

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiltene fulgte ofte eieren, i alle fall på biler. Naboen vår hadde bokstav og 2 siffer på sin 59 Opel. Det skiltet hadde hengt med et par tre biler. Tror samme gjaldt bilene til faren min (må jeg sjekke opp:)).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Baard skrev:

Jeg har en hjemmeprodusert traktortilhenger fra 1953 med nummer C-77514. 

Takk for den info. Da kan det tyde på at det ikke var forskjell på bilnr og tilhengernummer i denne perioden.

 

Ser av denne  https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer= C-77514

 - at din tilhenger er førstegangregistrert i Norge i 1961  og ved å sjekke info nedefor så kan det stemme med at bilnr og tilhenger nummer er i samme serie....tror jeg :mellow:

Men C- opp til 79999 ble tildelt (ikek nødvenigvis brukt) i 1945 og ny serie opprettet i 1960 fra 700 000 og oppover, så mulig et gammelt nummer ble brukt i dette tilfellet?? 

 

Bjørnung

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noen forskjell på bil- og hengernummer før ny nummerserie kom i 1971, med unntak for Oslo om denne linken er rett. 

http://www.olavsplates.com/norway_codelist_old_detailed.html 

Jeg vet jeg har sett hengere med en bokstav og opp til seks siffer, men klarer selvfølgelig ikke å finne igjen noen av de nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Baard skrev:

Det var ikke noen forskjell på bil- og hengernummer før ny nummerserie kom i 1971, med unntak for Oslo om denne linken er rett. 

http://www.olavsplates.com/norway_codelist_old_detailed.html 

Jeg vet jeg har sett hengere med en bokstav og opp til seks siffer, men klarer selvfølgelig ikke å finne igjen noen av de nå. 

 

Takk for link, ja jeg la også merke til at i Oslo så var 50000-54999 reservert hengere, har ikke sett tilsvarende andre steder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering, takker for all hjelp, nyttig å vite, men til slutt viste det seg å være forløping bortkastet. blush

 

Siden alle papirer på min ex militær tilhenger ble sendt fra forsvaret direkte til lokale Statens Vegvesen og de insisterte på å beholde alle papirer så har jeg aldri sett hva som står der.

Jeg tok det for gitt at tilhengeren ble en veteran siden den var bygget i 1953, men dessverre, Statens vegvesen sier forsvaret først registrerte den i 1996 og da er den ikke veteran og jeg får ikke tidsriktige skilter...før om 6 år da...

 

jaja...den ble jo teknisk godkjent da...

 

Bjørnung

Endret av Bjørnung
feilskriving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...