OlaSJ Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 (endret) Hei alle, Har akkurat kjøpt meg en Disco 4 2016 fra forhandler. Oppdaget at det var en del rust under som forhandler referer til som "normal overflaterust fra steinsprut på en bil som er 4 år gammel og med 65 000km og ikke noe å bekymre seg over". Sendte en forespørsel til et antirust-firma i Oslo for å høre hva de forslo av evt. behandling. Basert på bildene ble det foreslått full sandblåsing + full understellsbehandling med Mercasol til sammen kr 16 000++. Alternativet er oljebehandling som koster vesentlig mindre og skal ifølge et annet antirust-firma stoppe rusten med 10 år garanti. Er det noen som har erfaringer/tips basert på bildene? Holder det evt med oljebehandling, tenker da Fluid film. Takker for all hjelp og tips Endret 5. juni 2020 av OlaSJ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 Fluid film er absolutt veien å gå. Min Disco 3 så betydelig verre ut under da jeg overtok den, men en grundig omgang med sauefett ordnet det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 Fluid Film stopper rusta effektivt men må følges opp jevnlig avhengig av kjøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 Dette kan umulig være normalt. Få NAF til å vurdere slitasjen og ta det videre med forhandler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 Syns ikke det ser unormalt ut for en bil som har gått 4 år på det sentrale østland. Sandblåsing er fint hvis det er skikkelig grovrust, men jeg ville nok bare oljet den der. Med jevnlig vedlikehold i årene som kommer, vil det ikke bli stort verre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 Da er utvilsomt intervall for understellsbehandling for kort. Jeg hadde levert bilen tilbake. Ikke pokker om jeg hadde kjøpt en 4 år gammel opprusta bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 Ikke uenig, skulle vært understellsbehandling som standard på alle norsksolgte biler. Jeg styrer helst unna biler fra Oslo pga dette, de går i mer salt enn biler mange andre steder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 Det som er avbildet der er vel hovedsakelig beskyttelsesplaten til drivstoff tanken. Den sitter litt utsatt til og er vel ikke representativ for resten av understellet. Ville sjekket litt mer rundt opphenget bak og tverbjelker foran, tipper det ser helt greit ut og at oljebehandling gjør susen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 7 minutter siden, motom skrev: Det som er avbildet der er vel hovedsakelig beskyttelsesplaten til drivstoff tanken. Den sitter litt utsatt til og er vel ikke representativ for resten av understellet. Enig, den beskyttelsen kan du enkelt ta av / blåse og lakke på nytt om du er pertentlig / eller kjøpe ny om du ønsker. Ville ikke glass/ sandblåst hele bilen under. Virker jo fullstendig overkill, eller i bestefall en meget dårlig anbefaling til 16 tusen kr... Skal ikke mye egen innsats til for å gjøre dette bra, men du kan også enkelt dra til ett sted å få behandlet bilen under og i hulrom med Fluidfilm for under 3000 kr. Børste overflate rusten av tank beskyttelsen og smør den inn med ovatrol / så sort arcanol. Vipps så er helhets inntrykket noe helt annet. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MS86 Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 Da jeg kjøpte bilen bestilte jeg time hos Oslo antirust senter med en gang. Ca 5000' mener jeg det var og da demonterer de hjulbuer og behandler alle kanaler etc. Tar en ny runde neste år. Bilen er en d3 07 mod. Gått noen år i Tyskland før den havnet i Bæærgen så til han jeg kjøpte bilen av i Oslo. Så omtrent ut som din, men altså 13 år gammel. Bildene er før og etter behandling. Ser ingen fornuft i å sandblåse. Hvordan ser det ut under da, når sauefettet etterhvert vaskes bort? Tenker at om det er noe overflaterust er det bare en fordel før behandling så fettet setter seg i godt inn i alle porer? Tenker bare høyt. Uansett fornøyd og kommer aldri til å bruke noe som er i nærheten av sort gummimasse igjen:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjell-Løpern Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 2 hours ago, Brage said: Enig, den beskyttelsen kan du enkelt ta av / blåse og lakke på nytt om du er pertentlig / eller kjøpe ny om du ønsker. Ville ikke glass/ sandblåst hele bilen under. Virker jo fullstendig overkill, eller i bestefall en meget dårlig anbefaling til 16 tusen kr... Skal ikke mye egen innsats til for å gjøre dette bra, men du kan også enkelt dra til ett sted å få behandlet bilen under og i hulrom med Fluidfilm for under 3000 kr. Børste overflate rusten av tank beskyttelsen og smør den inn med ovatrol / så sort arcanol. Vipps så er helhets inntrykket noe helt annet. Mvh Brage Har en lignende 2015 disco selv - hvor får man behandlet bilen med fludfilm for 3000? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MS86 Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 (endret) På Oslo antirust tar de 3000, men da er det halvveis jobb. Legger du på 2000 demonterer de alt, tar kanaler, hjulbuer og legger til og med på nye lister (Listene du ser når du åpner passasjerdørene bak) i hjulbuene som er fullpresset med fett. Anbefales! Endret 5. juni 2020 av MS86 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjell-Løpern Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 1 minute ago, MS86 said: På Oslo antirust tar de 3000, men da er det halvveis jobb. Legger du på 2000 demonterer de alt, tar kanaler, hjulbuer og legger til og med på nye lister (Listene du ser når du åpner passasjerdørene bak) i hjulbuene som er fullpresset med fett. Anbefales! Kult, da bestiller jeg en time der til høsten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 11 timer siden, Fjell-Løpern skrev: Har en lignende 2015 disco selv - hvor får man behandlet bilen med fludfilm for 3000? www.gardermoenantirust.no mener jeg tar 3000-4000 kr for full Fluidfilm behandling en stor SUV. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) Hei, tenker å behandle min disco3 også. Har mye rust ramme / travers. Har dere erfaring med mercasol? Bedrift i Trondheim https://www.antirustsenter.no/ Endret 6. juni 2020 av Timo@ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Har ikke erfaring med mercasol, men det er et produkt som krever at eksisterende rust fjernes med sandblåsing. Det blir nok en kostbar affære på en D3, og jeg tviler på om de faktisk kommer til over alt. Fluid film, corrolan o.l. sauefett basert olje er både billigere og mer effektivt når rusten først har dukket opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Etter sandblåsing lakkeres metall med tokomponent lakk. Understellsbehandlingen er slitasjesjikt for lakk. Jeg kjøpte D2 i 07 i Bergen. Den ble sandbåst og lakkert og deretter behandlet med Dinitrol. På de 12 årene jeg hadde bilen dukket det ikke opp en eneste rød flekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 7. juni 2020 Del Skrevet 7. juni 2020 13 timer siden, lafterolf skrev: Etter sandblåsing lakkeres metall med tokomponent lakk. Understellsbehandlingen er slitasjesjikt for lakk. Jeg kjøpte D2 i 07 i Bergen. Den ble sandbåst og lakkert og deretter behandlet med Dinitrol. Hvis det er prosessen ved tidligere nevnte Mercasol behandling, så er det kanskje verdt pengene. Jeg er bare litt skeptisk til disse tingene. 1. Få vekk blåse-sanden fra der den ikke skal være. 2. Blåsingen ødelegger den originale beskyttelsen på metallet, der den ennå er intakt 3. lakken blir mest sannsynlig bare tilført der det er enkelt / mulig å komme til, ergo er mange flater ufullstendig behandlet. 4. Det ser bra ut når det er ferdig, så du blir fornøyd - men bak fasaden..... Alle disse tingene ungår du med bruk av Fluidfilm, dog kan det være fornuftig å demontere enkelte komponenter for fullstendig lakk behandling og beskyttelse. Og ja Fluidfilm er noe grisete og smuss samlende, men det holder rusten i sjakk. Ekstremt bra til bruk i bilens hull rom, der er det nok det beste produktet som finnes enkelt tilgjengelig. Til sist, det viktigste er at du gjør noe... Her er 20 år gammel Range Rover p38, vasket og stelt. Fluid film bruker jeg ikke over alt, men enkelte steder. Men ja, det må jobbes med bilen under også for å holde rusten unna/ eller i sjakk. Eks: Den nevnte Tank beskytteren ble på denne her plukket ned for noen år siden, og glassblåst og lakkert mens det ennå var mulig å redde den. Bilen er min bruksbil og er i daglig bruk som mitt hoved kjøretøy med ca 315 000 kjørte km, mye på de mest saltede veiene i landet. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 7. juni 2020 Del Skrevet 7. juni 2020 På en 4 år gammel bil synes jeg sandblåsing og lakkering vil være riktig. Sauefett utenpå kan man gjerne bruke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 7. juni 2020 Del Skrevet 7. juni 2020 3 minutter siden, lafterolf skrev: På en 4 år gammel bil synes jeg sandblåsing og lakkering vil være riktig. Sauefett utenpå kan man gjerne bruke. Er tilbøyelig til å være enig med deg i det, så lenge den syregrunningen og lakken kommer på, og får tørke før eventuell påføring av Mercasol. Skulle likt å sett hele Mercasol prosessen steg for steg som ble nevnt innledningsvis og kostet ca 16 tusen kr... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rikerud Skrevet 7. juni 2020 Del Skrevet 7. juni 2020 Jeg tar fluid film behandlingen selv. Det finnes en tykkere fluid film «masse» også, denne kan man smøre på der det er slitasje ift vann- og sandsprut. Det kommer aldri annet stoff enn fluid film på mine biler, synes det er superbra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlaSJ Skrevet 8. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2020 Takk for alle innspill. Veldig verdifullt for en førstegangs Land Rover-eier. Jeg skal ta meg en grundigere titt under bilen for å se hvordan det ser ut på oppheng og tverrbjelker etc. Forhandleren (merkeforhandler) har foretatt takst på den ifm innbyttte, så har stolt/stoler på at den ville avslørt om det var noe mer enn "normal" overflaterust. Heller nok kanskje mot Fluid film til høsten dersom det ser ok ut ellers. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Ikke vent, bare få det gjort. Få den spylt under og inni ramma, og send den på behandling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.