Gå til innhold

Havari, D3 2009, Parkbrems, transmission fail, etc


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

Var på en jobbrelatert befaring ved Tanum kirke nå. Starta bilen og det hagla inn feilmeldinger på parkbrems, transmission og gud bedre hva som ikke var med. Tenkte null stress, og stoppa bilen for å renske med iidtool. 

 

Nu vel, det funka ikke. Ikke får jeg sletta noe og ikke får jeg start igjen. 

 

I tillegg trykte jeg på parkbremsen. Bigtime fuck!!

 

Ser på Iidtool at batterispenninga var lav 11,9-12,1. Håper jeg bare har behov for nytt batteri. Men, hvordan i faen skal jeg få av brekket. Hvor får man fatt i batteri uten å dra på verksted. Frøkna er hjemme med arma i fatle så skyss går ikke. 

 

Tester NAF batteri? og leverer de?

 

Er batteri hypotesene min trolig her?

 

 

Og bytter man batteri enkelt på disse her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U koder stopper ikke bilen 

Du må ha noe annet som trøbler. 

 

Handbrekket kan løsnes via wire under midtonsollen på passasjersiden. Løft opp den sorte avlange gummien, løft ut den sorte plastbåten, så dukker wire opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med start kabler først, så begynner man med å måle batt spenning og lade spenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri er enkelt å bytte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør være plug å play, vet ikke om 09 modell har batteri monitor system. 

Men det ser man antagelig på minus kabel. 

 

Man kan også sjekke at minus fra batteri er skikkelig skrudd fast til karosseri, hørt de kan løsne og gi dårlig kontakt. 

Samtidig kan du, måle motstand fra minus Pol batteri til motor. Bør typisk ligge nærme 0 ohm. 

Om du har multimeter tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke det er for lav spenning, er det kluss et sted i canbus kommunikasjonen. P låsen har en liten hendel du kan trykke inn, ta ut den samme "gummikoppen" som du fjerner for å løse ut EPB. (På høyre side av girkonsollen) så ser du den hvite hendelen langt inni der. Eventuelt kan du nappe av toppen på girvelgeren, da virker heller ikke P låsen. Ta tak i girvelgeren med begge hender og rykk rett oppover, pass på nese og andre ansiktsdeler :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And Bingo was his name! Sikring 30 til transmission var gåen. Bytta den og alt ok! Fikk nytt batteri idag. 

 

Hvorfor den har kortslutta vet jeg ikke. Kanskje jeg trenger ny gearbox capacitator. Så på lr uk at den var det litt kluss med. Noen som vet hvordan man kommer til den og hvor den sitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når deksel under kassa er tatt ned så

 

Bakdelen med å koble ut kondensatoren er at etterhvert går plutselig alt i stå med en stor F i displayet. Så bestill ny om du har planer om å bytte denne

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

smalt av to sikringer i dag morges så er i gang med å få ut den der kapasisatoren eller hva det heter. 

 

Er det noe triks til å å få den av? Må jeg demontere den linkarma som går forbi der? Fytti faen det er trangt når man ikke får heva bilen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven førr et kløn å gjøre liggende. Ikke sjans å få tak godt på den kontakten til å få den av. Vurderer å bare klippe i overkant. 

 

Og det er no stripsa satansrør som går over skruene til kladden. Ta stripset oxo? Mistenker at det er stripsa i braketten for flux capasisatoren. blush<_<

E735355A-285E-47C0-B7C8-309037DA8609.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å få brukt originaljekken for å få litt mer plass og få under ett par bukker som sikkerhet?

Mener du skal kunne nappe ut kontakten med en hånd hvis du finner låsen. Etter du har enten fått løst ut kontakten eller klipt ledningene, er det bare inn med ny sikring 30 og bilen starter. Jeg kjørte en stund med den frakoblet i påvente av den nye. Mener den er for å redusere støy fra girkasse som kan slå inn på radio. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å få bytta hele kladden nå. Derfor tanke om å klippe ledningene på toppen bare for å få den ut. Har jo parkert som en jokk så blei litt krevende å komme til... Ordner seg nok. Fikk stabla under en bukk nå etter masse knot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...