Jump to content
LRforum
Børre Michelsen

Disco 3 bodylift, motorbytte og rammeoppussing

Recommended Posts

Har hatt litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har fått laget en tråd om dette... Begynte prosjektet mitt rundt 01 mars, og har jobbet stort sett hver eneste kveld/helg/helligdag med Discoen.

Det begynte som nevnt i tidligere poster med et motorhaveri i fjor sommer. Uten tilgang til løftebukk osv, hadde jeg egentlig avskrevet henne, men så fikk jeg et tilbud om å låne en garsjeplass 10 min unna der jeg bor. 

 

Jeg bestemte meg for å shine opp ramme/hjuloppheng osv når jeg først gikk i gang med dette. En punkt for punkt manual for bodylift finnes fra før, og fungerte helt fint.

 

https://www.disco3.co.uk/forum/body-removal-76002.html

 

Youtube er også nyttig.

Denne kanalen viser både bodylift og en del motortips: https://www.youtube.com/channel/UCiGcuVR9bhKkRbz-Jb7RxKw

 

(takk for begge tips Karsteb. http://www.lrforum.com/forum/index.php?/profile/29506-karsteb/)

 

Så jeg tenkte at det kanskje kunne være mest interessant med litt bilder osv. Dette er altså ikke en nøyaktig punkt for punkt fremgangsmåte! Status pr i dag er at ny motor ble heist på plass i går, og jeg satser på å få på karosseriet innen feriestart...:rolleyes:

 

Begynte med å fjerne lykter/støtfangere/innerskjermer:

20200214_194917.jpg

20200229_181626.jpg

 

Koble fra alle kontakter mellom karosseri og ramme (merket alle kontakter og noterte i et skjema hva de er, evt bildereferanse):

 

20200308_160222.jpg

 

Koble fra ledningsnett til motor og automatkasse bak til høyre i motorrom. Alt er i en plugg for motor og en for gearkasse, untatt glødepluggene (oppdaget når jeg skulle løfte at de to kablene holdt på å bli revet av...:rolleyes:, dårlig bilde, men de to som er innringet)20200301_133227.jpgInked20200324_194141_LI.jpg

 

 

Så er det egentlig bare å fjerne 10 karosseribolter og gjøre dette:

20200317_213213.jpg

20200318_181016.jpg

 

 

Mer bilder osv kommer

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den nye motoren var strippet for alt, og var nærmest en shortblock. Det ble en større jobb enn jeg hadde forutsett å flytte over fra gammel til ny. Av nye ting som ble kjøpt inn var det bla:

 

- Strammehjul og viftereim

- Dieselpumpereim og strammehjul

- Diverse pakninger som ikke fulgte med den nye motoren

- Eksosbolter/Turbobolter

- Drivstofftemperatursensor med harness til innsprøytningsdyset

- Crossover-pipe

- Turbo

- Intercoolerslanger

- Innsprøytningsdyser ble levert til test/overhaling

..og en del annet småplukk. Et o-ring sett og kobberpakningsett er et must...

 

Her er ny motor og gammel ved siden av hverandre

20200326_211833.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Men... rammen, det ble en STOR jobb. Den var rusten...

 

20200407_131625.jpg20200407_131642.jpg

 

 

 

20200417_162921.jpg

 

4 uker med nålehammer og sliping, samt syre, grunning og 3-4 strøk lakk:

Byttet:

 

Alle bærearmer

Hjullager bak

Bremseskjold

Bremser/skiver/håndbrekksko bak

Bremserør/Bremseslanger

Foringer til stab.stag bak

Linkarmer bak

Bakre mellomaksling 

 

20200521_155549.jpg20200524_164509.jpg

 

20200531_210207.jpg

 

20200407_131652.jpg20200418_220418.jpg

 

20200425_173013.jpg

 

 

20200427_203836.jpg

 

 

Og i går fikk den nye motoren komme på plass

 

20200602_203721.jpg

 

 

 

 

20200407_173959.jpg

20200521_155549.jpg

Edited by Børre Michelsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra jobba. 

Kem sendte du dysene til, og hva gjør de med dem? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imponerande  innsats! Deilig når du vett det er gjort skikkeleg. Imponert :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jøss,imponerende.Den D3 -en har du nok til evig tid:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 3.6.2020 den 12.49, Børre Michelsen skrev:

4 uker med nålehammer og sliping, samt syre, grunning og 3-4 strøk lakk:

Byttet:

 

Alle bærearmer

Hjullager bak

Bremseskjold

Bremser/skiver/håndbrekksko bak

Bremserør/Bremseslanger

Foringer til stab.stag bak

Linkarmer bak

Bakre mellomaksling 

 

Det er jo litt kjekkere å jobbe videre fra der du er nå, når alt er rent, ny lakkert eller nytt - Da er det jo gøy å skru bil.

Lykke til videre, dette blir nok bra:).

 

Mvh Brage 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rammen fikk lov å titte litt ut for første gang på lenge. Nå er karosseriet på løftebukken for en siste innsats før det heises på plass. 

20200607_144551.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Føler med deg Børre, har akkurat starta på en slik jobb jeg oxo med min D3. Men jeg har 1t kjøring.

Crossoveren på min var helt gåen & det har bellhousing fått merke godt. Svart og fin på den siden. Jeg sleit med de t40 boltene til front stykke, de satt så ille at jeg måtte borre noen av dem ut. Skal fortsette i dag. Dette er jo litt morro og da. 

 

Mr.P

 

20200606_212527.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lykke til videre. Min største utfordring har egentlig ikke vært Discoen, men meg selv. Merker at jeg ikke er 20 (eller 30..) lengre. Har hatt vondt steder jeg ikke viste om at jeg kunne ha vondt..blush Men gøy er det! Plenty, her på forumet har forøvrig stilt opp og gitt meg masse hjelp og psykisk støtte i litt tunge stunder:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snakker om Smerter, Trodde jeg hadde blitt en vandrende fantom smerte. Kjenner jeg ikke er 20 eller 30 lengre jeg heller.. vel.. er ikke helt ferdig med 30 tallet, men det er liiiike før.

Stå på, få god bilen sammen igjen i et rolig men behersket tempo. btw, håper du gikk over ledningene som går under radiatoren, der kan det oppstå gnage skade på kabel stokken som går forbi der..

 

Mr.P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe ja.. Det skal gjøre litt vondt. Har sjekket kabler osv, men takk for tipset. Fikk en lei nedtur i går. Når karosseriet skulle opp i luften, gikk løftebukken i stykker... så akkurat nå er det full stopp.. Nå var alt så og si klart for å sette på igjen karosseriet etter over 3 mnd og 300 arbeidstimer. Festlig..:( så om noen har en løftebukk til salgs, gi meg en lyd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjipt da. Ikke mulig å senke manuelt, eller fikse? 

Da er det vel mulig å komme på befaring blushcool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet er at den ikke løfter lengre... Har funnet feilen, og det er tricky å få fixet... Men det er bare å komme på besøk. :) Er der hver ettrmiddag stort sett. Send meg en pm om du vil komme bortom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten update. Planen er å senke karosseriet på rammen denne helgen. I dag skal litt småting på plass på karosseriet, og i morgen blir den store dagen... prøve å starte motoren. Krysser fingrene for at den starter... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...