Gå til innhold

Bakdør D2 siger - mulig å justere?


ando

Anbefalte innlegg

Ja det er fullt mulig. Når jeg monterte min etter hellakkering så justerte vi bakluka/døra på hengslene. Er 2 skruer inni luka og 3 på hengslene inn på D-stolpe. 

Ta av reservehjulet og juster den litt høyt. Når du setter på reservehjulet vil døra sige litt. 

Koble av dørstopperen også. 

 

Min har litt slitte hengsler, men etter god tålmodighet med justering glir den nå rett inn. Du kan også justere på styringa som sitter ved låse pinnen i bilen. 

 

Men ja. Nye hengsler gjør underverker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Klodrik78 skrev:

Ja det er fullt mulig. Når jeg monterte min etter hellakkering så justerte vi bakluka/døra på hengslene. Er 2 skruer inni luka og 3 på hengslene inn på D-stolpe. 

Ta av reservehjulet og juster den litt høyt. Når du setter på reservehjulet vil døra sige litt. 

Koble av dørstopperen også. 

 

Min har litt slitte hengsler, men etter god tålmodighet med justering glir den nå rett inn. Du kan også justere på styringa som sitter ved låse pinnen i bilen. 

 

Men ja. Nye hengsler gjør underverker. 

Hvordan justerte du?? Løsner du på de 3 skruene til D-stolpen (nederste hengselet) og legger avstandskiver bak?

Eller er de 3 skruene på D-stolpen + den ene bolten inni selve døren kun skrudd til i et fast hull??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at jeg åpnet døre helt og skrudde av dørtrekket. Da kommer boltene godt til syne.

Så setter du en liten jekk og en plankebit på rett størrelse mellom jekk og enden av døren. Du trenger ikke mye trykk, mer så du slipper å holde døren mens du strammer boltene.

Den nederste hengselen er naglet til døren så det er øverste hengesel du har lyst til å løsne først (2 eller 3 bolter i døren). 

Det går an å bore ut popnaglen og justere ut nederste hengsel også men det er litt knotete å komme til.

 

Løfter du døren opp og ned litt så vil du fort se om det er mye slark i hengslene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du løsner inni døra. Selve døra bak dørtrekket. Men husk at det ikke er hele døra som skal opp, men kun enden av døra der låsen sitter. 

Løsneskruene litt akkurat så du får løftet i enden så stram til. Prøv å lukk. La den henge så høyt at den senker seg ca 1mm på vei igjen. Hiv på jjulet å sjekk. 

Går den litt lavt på vei igjen. Da må døra litt opp igjen. 

Hvis du løfter selve døra for mye vil ikke luka tette mot pakninga på toppen. 

Guess how I know.... 

 

Men på slike biler med lange hengsler er det veldig mye tålmodighet, banning og pågansmot som skal til får å få den til å lukke perfekt. Meeen det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...