Gå til innhold

Skru inn/tilbake bremsestempel


Anbefalte innlegg

Dette gjelder en Auda A6 2004 men tror problemstillingen er tilsvarende bl.a. på Freelander.

 

På disse bilene består parkeringsbremsen av en mekanisme som dytter stempelet i bremseklaven.  Når man bytter klosser på slike bremser må stempelet skrus tilbake med et egnet verktøy.  På min klarer jeg i utgangspunktet ikke å skru tilbake stempelet og ved nærmere kontroll er det mekanismen til parkeringsbremsen som er synderen.  Denne går ikke tilbake uten bruk av ganske  mye makt på armen til wiren.  

Så til spørsmålet.  Er det en grei og relativt holdbar midlertidig fiks for slikt.  Kanskje bare å rense?  Eller er det bare å bytte først som sist.  Klaven koster bare 1300,- så om jeg kunne fått den på Coop'en nede i bygda hadde det vært greit men det blir noen dagers leveringstid og det skulle jeg gjerne unngått.

 

brake-caliper-rear-left-a6-4b-quattro-pa

 

Bremseklave = kaliper, caliper osv...

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den treg er det bare å bestille ny kalipper, blir aldri helt bra igjen. For å skru inn stemplet kan du sette på en skrutvinge midt på, og deretter skru stemplet inn med en passende tang. Så lenge den ikke har for mye rust innvendig så stemplet skjærer seg på gjengene på vei inn, kan du berge. Da kan du droppe å sette på wire til brekket mens du venter på ny kalipper, så slipper du å risikere at noen trekker i det så stemplet ligger på.

 

-tidligere eier av 99 A6 2.8, 02 A6 2.5, 01 Passat 2.5 og en haug andre VAG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg at å tenke tanke på reparasjon, om enn midlertidig, var for optimistisk.  Etter en tid med rustløser beveger parkeringsbremsarmen seg fritt men stempelet, i alle fall det ene, sitter fremdeles så fast at jeg ikke klarer å skru det inn mens det er på bilen.  Dermed må det av og muligheten for vellykket reparasjon er enda mindre. 

Men nå er uansett nye klaver på vei og beregnet ankomst samtidig med helgens regnvær...

 

Jeg må legge til at jeg er fornøyd med Bildeler.no.  De har ikke deler til Land Rovere men mye annet og mange av oss har noe i tillegg til Land Roverne.  Litt ekstra pluss for meg som kan kjøre innom butikken ved Liertoppen på vei hjem fra jobb men sending tar bare 2-3 dager.  I motsetning til alle Delticom avartene som tar uker.  Og når mva., frakt og gebyrer er tatt med er prisene helt greie også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bildeler.no har også en god del tilbud hvis du melder deg på nyhetsbrevet. Får som regel gavekort på 500,- eller fri frakt på handel over 1000,- om våren.... akkurat som det vet at jeg trenger noen deler da :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

høyre eller vensteskrudde stempel på WV Golf 6 2010 mod st.vogn.

6 minutter siden, thor eriksen skrev:

høyre eller vensteskrudde stempel på WV Golf 6 2010 mod st.vogn.

 

6 minutter siden, thor eriksen skrev:

høyre eller vensteskrudde stempel på WV Golf 6 2010 mod st.vogn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, thor eriksen skrev:

høyre eller vensteskrudde stempel på WV Golf 6 2010 mod st.vogn.

 

 

Skal skrues med klokken, men det ser du jo; den ene veien går det utover og den andre veien går det innover. Bør også ha press på innover når du skrur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...