Gå til innhold

D2 flex plate - hvordan demontere


Bergengen

Anbefalte innlegg

Hvordan før dere løsnet girkasse fra motor? (03 4.0 V8 aut) Skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme til skruene som sitter på flex plata? Bolten sitter jo på motorsiden og der er det trangt!!!

Må jeg lage/kjøpe en spesial nøkkel? Noen som vet om det er 12 eller 13mm??

Hvorfor?? Jo flex plata på Classic’en røk og har laget hakk i torque converteren (se bilde) og redd denne vil skape vibrasjon. Så tenkte ta den fra D2’n 
Håper disse får om hverandre!

A6E01249-1718-4E82-B320-80A3721FE956.jpeg

628A2A0E-B392-46BC-83E8-A034BF6D7544.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det gir merkbar ubalanse.

Jeg ville tatt den med til automatkassesjappa og spurt.

Evt. lettet den for ditto vekt på motsatt side.

 

Kan det være et deksel eller hull med plugg i annet sted på bellhousingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, gautes skrev:

Tror ikke det gir merkbar ubalanse.

Jeg ville tatt den med til automatkassesjappa og spurt.

Evt. lettet den for ditto vekt på motsatt side.

 

Kan det være et deksel eller hull med plugg i annet sted på bellhousingen?

Usikker på hvem som kan balansere den rundt Gjøvik? 
 

Skal sjekke, men det må jo være på motorsiden og ikke girkasse siden! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut startmotoren. 

 

Men du må uansett ut med girboksen, så jeg ville delt fordelingsboksen fra automaten siden den er svintung. Deretter trekt ut automatboksen og siden skrudd av fleksplata. Ikke uvanlig at du må bruke varme på skruene fordi de sitter med gjengelim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, YMK skrev:

Ofte er det starterhullet som brukes som adgang til boltene.  Og noen ganger er det et eget hull til dette. 

Tenkte på det med starteren, men det må da bli for langt ut ? Skal se på det i morgen jeg :) 

2 minutter siden, lafterolf skrev:

Ta ut startmotoren. 

 

Men du må uansett ut med girboksen, så jeg ville delt fordelingsboksen fra automaten siden den er svintung. Deretter trekt ut automatboksen og siden skrudd av fleksplata. Ikke uvanlig at du må bruke varme på skruene fordi de sitter med gjengelim.

Fordelingskassa er av, skal de på starter motoren. Tenkte på ha slippe auto kassa bakover og la konverteren sitte igjen på flex plata, men tror ikke det lar seg gjøre da det ikke er plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er plass. Løsne girboksen og senk den litt i bakkant. Da kommer du lettere til skruene mot motor i øverkant også.

 

Bare pass på og ikke slippe boksen i framkant. Trekk den rett bak uten å belaste momentomformeren for mye.

 

Det viktigste er under montering at du smetter omformeren fint inn i mot akselen på kassen og IKKE monterer momentomformeren fast på motorsiden. Deretter skrues fleksplata fast gjennom starteråpningen når boksen står rett mot motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, lafterolf skrev:

Momentomformer er det norske ordet for torxconverter.

 

Jeg liker norsk.

 

Norsk er veldig fint - og som oftest å foretrekke. Generelt sett er jeg enig - om du ikke jobber innen IT. Da er det et sant h*lvete.

"Det er en konflikt i avbruddskontrolleren" - Whuuuuuuut?  (Dette var på 90-tallet)

For ikke å snakke om det å lage formel i norsk Excel (og det gjelder i dag)...

Nuvel. Total avsporing. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...