Gå til innhold

RRC Heinel ambulanse, hvem har..?


dolomite

Anbefalte innlegg

Hei Forumister,

 

Hvem (andre) har RRC Heinel ambulanse.  Hvor mange er det igjen her i Norge, og hvor mange i resten av verden..?

 

Helge Rørvik

Randaberg

91598276

Heinel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png

Sett bort fra teksten på døra og veiskiltet, dette kunne godt ha vært fra en McGyver-episode fra åttitallet

image.png

image.png

Kan ikke skryte på meg eierskap, men har skrudd og kjørt Heinel en god del i forrige årtusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en kar her om dagen med en spesiell RRc.

Lang som et uvær og registrert som kombinertbil.

Man tar fronten av en 4 dørs,kapper bak de ekstra lange bakdørene. skjøter inn 70 cm til og avslutter med en 2 dørs rumpe.

Om jeg husker riktig litt til var det oppskriften de brukte da de produserte 9 stk av denne med 3,5EFi og manuell kasse.

Noen med mer kunnskap om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På ‎05‎.‎06‎.‎2020 den 20.25, county skrev:

Har hatt en og vet om en til... 

 

Hei County,

 

Den du 'vet om', er det en som ikke har figurert her på Forumet?  Er den registrert?

Hvilken var det du hadde?  Den med zebrastriper eller den som jeg har?

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2020 den 20.41, gautes skrev:

 

Man tar fronten av en 4 dørs,kapper bak de ekstra lange bakdørene. skjøter inn 70 cm til og avslutter med en 2 dørs rumpe.

 

 

Det høres ikke ut som en Heinel. Kanskje en annen spennende coachbuilder? Min Heinel var bygget på en 70-talls todørs Range Rover. Den var forlenget med 1 meter mellom B og C-stolpen, var 540 lang og hadde en akselavstand på 136". Om jeg husker rett. Stødig som et tog på veien, og egenskaper på gjensnødde fjellveier jeg senere ikke har vært i nærheten av å oppleve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AreM skrev:

 

Det høres ikke ut som en Heinel. Kanskje en annen spennende coachbuilder? Min Heinel var bygget på en 70-talls todørs Range Rover. Den var forlenget med 1 meter mellom B og C-stolpen, var 540 lang og hadde en akselavstand på 136". Om jeg husker rett. Stødig som et tog på veien, og egenskaper på gjensnødde fjellveier jeg senere ikke har vært i nærheten av å oppleve. 

 

En sveitser brukte 4-dørs, og den var kortere i akselavstand.  Har glemt navnet.. blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎08‎.‎2020 den 17.34, dolomite skrev:

 

En sveitser brukte 4-dørs, og den var kortere i akselavstand.  Har glemt navnet.. blush

 

Emil Frey var nevnet på han som brukte 4-dørs Classic til ambulanse...:

 

Hentet fra www.range-rover-classic.com

Emil Frey ambulance - Swiss conversion

 
Carosseriewerk Emil Frey - Range Rover ambulance
Range%20Rover%20Ambulance%20Switzerland%
 
This beautiful converted Range Rover ambulance by Carosseriewerk Emil Frey in Safenwil, Switzerland
mainly used in operations in difficult terrain and in adverse weather conditions in the mountains of Switzerland. Especially for winter driving were the other emergency vehicles could not be used. 
Still today this Range Rover ambulance is in active service, ie Zürich.
 
The Emil Frey converted Range Rover ambulances were produced from approximately 1984 and through 1993/94 and were mainly used in Switzerland.
 
The ambulance had standard front doors and used a body extension between front and rear door.
Rear side doors were also extended in length for easer access to the patient, but used the normal
shut line at the rear wheel arches.
The body was also lengthened behind the rear wheels.
 
Total ambulance length: 528 cm (standard Range Rover: 447 cm), Width: 181 cm
Total height, incl. light beacons: 230 cm (standard Range Rover: 180 cm)
Emty weight: 2400 kg and 300 kg load capacity.
Seating for 4 and 1 stretcher.
 
Range%20Rover%20Ambulance%20Switzerland%
The spare wheel was stoved in a special carrier under the rear end of the floor/fuel tank.
 
Roof and the rear side doors were also heightened for better space.
 
This Range Rover had one single piece top hinged rear door.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, dolomite skrev:

 

Range%20Rover%20Ambulance%20Switzerland%
 
This beautiful converted Range Rover ambulance by Carosseriewerk Emil Frey in Safenwil, 

Den var faktisk veldig flott. Det ser ut som disse kom på markedet omtrent da Heinel sluttet med sine ombygginger. Den eldste Heinel jeg har vært borti var fra 1983. Denne er bygget veldig likt Heinel, bare med kortere forlenging. Skulle ikke forundre meg om inspirasjonen kom fra Heinel.  Det må være en super turbil. Var det en slik du så, Gaute?

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei alle,

 

Da har :

 

Bjurbeck 1stk.

Baardsen 1

Clausen 2

meg selv 1

 

Så langt er fem forskjellige biler identifisert. Noen som har bilder å bidra med?

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at jeg har klart å identifisere 17 stk Heinel Range Rover som har vært registrert i Norge. Sannsynlig har flere være registrert i Norge. Selvfølgelig så har Heinel også solgt til andre land, som Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuscan skrev:

Mener at jeg har klart å identifisere 17 stk Heinel Range Rover som har vært registrert i Norge. Sannsynlig har flere være registrert i Norge. Selvfølgelig så har Heinel også solgt til andre land, som Sverige.

Inkl "Leilighetambulansen" (Normal lengde, top har, Heinel design) i Nordkjosbotn Vidar? 

...var også en slik i Vopnafjordhur på Island (fikk en mail for mange år siden). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På ‎18‎.‎08‎.‎2020 den 15.14, Tuscan skrev:

Mener at jeg har klart å identifisere 17 stk Heinel Range Rover som har vært registrert i Norge. Sannsynlig har flere være registrert i Norge. Selvfølgelig så har Heinel også solgt til andre land, som Sverige.

 

 

Sjekk opp Finn.no kode 182617962  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om det har vært levert noen Range Rover Commando (Carmichal) brannbil til noen av flystasjonene i Norge?

Dette bildet er sakset fra en artikkel i Aftenposten fra 70-tallet - fra en demonstrasjonstur British Leyland Norge AS og Simarud AS hadde her i landet.

 

1976%20Range%20Rover%20Commando%20Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tuscan skrev:

Det jeg lurer på er om det har vært levert noen Range Rover Commando (Carmichal) brannbil til noen av flystasjonene i Norge?

Dette bildet er sakset fra en artikkel i Aftenposten fra 70-tallet - fra en demonstrasjonstur British Leyland Norge AS og Simarud AS hadde her i landet.

 

1976%20Range%20Rover%20Commando%20Norway

 

DET hadde vært stor stas!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, campbell skrev:

 

Tror det finnes ett Range Rover Commando under oppussing i Norge, etter salget av div LR produkter fra Sandnes i 2010. men denne bilen kom fra Falklandsøyene.

 

Neil 

Den mener jeg gikk tilbake til UK 

 

Fra Range Rover Special, Vestby i 2013:

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...