Jump to content
LRforum
dolomite

RRC Heinel ambulanse, hvem har..?

Recommended Posts

Hei Forumister,

 

Hvem (andre) har RRC Heinel ambulanse.  Hvor mange er det igjen her i Norge, og hvor mange i resten av verden..?

 

Helge Rørvik

Randaberg

91598276

Heinel.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neivel da..  :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

image.png

Sett bort fra teksten på døra og veiskiltet, dette kunne godt ha vært fra en McGyver-episode fra åttitallet

image.png

image.png

Kan ikke skryte på meg eierskap, men har skrudd og kjørt Heinel en god del i forrige årtusen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snakket med en kar her om dagen med en spesiell RRc.

Lang som et uvær og registrert som kombinertbil.

Man tar fronten av en 4 dørs,kapper bak de ekstra lange bakdørene. skjøter inn 70 cm til og avslutter med en 2 dørs rumpe.

Om jeg husker riktig litt til var det oppskriften de brukte da de produserte 9 stk av denne med 3,5EFi og manuell kasse.

Noen med mer kunnskap om disse?

Share this post


Link to post
Share on other sites
På ‎05‎.‎06‎.‎2020 den 20.25, county skrev:

Har hatt en og vet om en til... 

 

Hei County,

 

Den du 'vet om', er det en som ikke har figurert her på Forumet?  Er den registrert?

Hvilken var det du hadde?  Den med zebrastriper eller den som jeg har?

 

Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den jeg vet om er ikke på forumet... Den jeg hadde gikk videre til Julius her på forumet.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den zebrastripede var det bjurbeck som overtok og restaurerte. Den andre jeg har er veldig langtidsprosjekt. 

 

Har sett den County vet om, og den var veldig fin og rimelig original :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 5.6.2020 den 20.41, gautes skrev:

 

Man tar fronten av en 4 dørs,kapper bak de ekstra lange bakdørene. skjøter inn 70 cm til og avslutter med en 2 dørs rumpe.

 

 

Det høres ikke ut som en Heinel. Kanskje en annen spennende coachbuilder? Min Heinel var bygget på en 70-talls todørs Range Rover. Den var forlenget med 1 meter mellom B og C-stolpen, var 540 lang og hadde en akselavstand på 136". Om jeg husker rett. Stødig som et tog på veien, og egenskaper på gjensnødde fjellveier jeg senere ikke har vært i nærheten av å oppleve. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, AreM skrev:

 

Det høres ikke ut som en Heinel. Kanskje en annen spennende coachbuilder? Min Heinel var bygget på en 70-talls todørs Range Rover. Den var forlenget med 1 meter mellom B og C-stolpen, var 540 lang og hadde en akselavstand på 136". Om jeg husker rett. Stødig som et tog på veien, og egenskaper på gjensnødde fjellveier jeg senere ikke har vært i nærheten av å oppleve. 

 

En sveitser brukte 4-dørs, og den var kortere i akselavstand.  Har glemt navnet.. blush

Share this post


Link to post
Share on other sites
På ‎01‎.‎08‎.‎2020 den 17.34, dolomite skrev:

 

En sveitser brukte 4-dørs, og den var kortere i akselavstand.  Har glemt navnet.. blush

 

Emil Frey var nevnet på han som brukte 4-dørs Classic til ambulanse...:

 

Hentet fra www.range-rover-classic.com

Emil Frey ambulance - Swiss conversion

 
Carosseriewerk Emil Frey - Range Rover ambulance
Range%20Rover%20Ambulance%20Switzerland%
 
This beautiful converted Range Rover ambulance by Carosseriewerk Emil Frey in Safenwil, Switzerland
mainly used in operations in difficult terrain and in adverse weather conditions in the mountains of Switzerland. Especially for winter driving were the other emergency vehicles could not be used. 
Still today this Range Rover ambulance is in active service, ie Zürich.
 
The Emil Frey converted Range Rover ambulances were produced from approximately 1984 and through 1993/94 and were mainly used in Switzerland.
 
The ambulance had standard front doors and used a body extension between front and rear door.
Rear side doors were also extended in length for easer access to the patient, but used the normal
shut line at the rear wheel arches.
The body was also lengthened behind the rear wheels.
 
Total ambulance length: 528 cm (standard Range Rover: 447 cm), Width: 181 cm
Total height, incl. light beacons: 230 cm (standard Range Rover: 180 cm)
Emty weight: 2400 kg and 300 kg load capacity.
Seating for 4 and 1 stretcher.
 
Range%20Rover%20Ambulance%20Switzerland%
The spare wheel was stoved in a special carrier under the rear end of the floor/fuel tank.
 
Roof and the rear side doors were also heightened for better space.
 
This Range Rover had one single piece top hinged rear door.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, dolomite skrev:

 

Range%20Rover%20Ambulance%20Switzerland%
 
This beautiful converted Range Rover ambulance by Carosseriewerk Emil Frey in Safenwil, 

Den var faktisk veldig flott. Det ser ut som disse kom på markedet omtrent da Heinel sluttet med sine ombygginger. Den eldste Heinel jeg har vært borti var fra 1983. Denne er bygget veldig likt Heinel, bare med kortere forlenging. Skulle ikke forundre meg om inspirasjonen kom fra Heinel.  Det må være en super turbil. Var det en slik du så, Gaute?

Edited by AreM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...