Gå til innhold

Kjøing av raserbil


Anbefalte innlegg

Det gikk varmt for seg på Rudskogen på søndag.

Ny M3 ekstra tykk alu-rad er bestilt, men jeg tror at jeg må ha ny(e) vifte(r).

Spørsmålet er 1 x 14 tommer eller 2 x 10 tommer - noen voksne som kan svare meg på det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tigergutt skrev:

 

Spørsmålet er 1 x 14 tommer eller 2 x 10 tommer - noen voksne som kan svare meg på det?

 

 Arealet på de to alternativene er tilnærmet like. 1 x 14 = 154 inch2 og 2 x 10 = 157 inch2. Når 2 x 10 har et ekstra senter å trekke fra som areal, og enhet som trekker strøm og kan ryke, er 1 x 14 det beste alternativet i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en kompis slet sporadisk med dette .

Han drev og forsket på forstøvingsdyser som ble montert foran radiatoren.

Vanndusjen kulle visstnok senke tempen brukbart.

Husker dessverre ikke hvordan det gikk. Ikke sikker på om jeg fikk vite det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann som fordamper kjøler svært effektivt,  og vil sikkert fungere. 

Kjøletårn, også kjent for å spre salmonella,  baserer seg på det.
Aircondition i eldre anleggsmaskiner er luft som blåses mot ei skive som spinner, som sprøytes med vann på andre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vidar S skrev:

også kjent for å spre salmonella

Det er vel snakk om legionella men det blir litt annerledes fordi i de kjøletårnene gjenbrukes vannet og det ligger på gunstig temperatur for å dyrke bakterier i lang tid. I bil forbrukes vannet og bakterier er et ikke-problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Vidar S skrev:

 Arealet på de to alternativene er tilnærmet like. 1 x 14 = 154 inch2 og 2 x 10 = 157 inch2. Når 2 x 10 har et ekstra senter å trekke fra som areal, og enhet som trekker strøm og kan ryke, er 1 x 14 det beste alternativet i mitt hode.

Takk for svar - resten av dere kan ta dere en bolle :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i ett annet miljø.. tidlig på 90 tallet ble det eksperimentert med aceton og vann i forstøvet form på radiator for bedre kjøling..ett annet triks var å legge radiatoren i en liten vinkel bakover.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at det originale Alfa-vifta går fortere/gir mer luft en noen av de andre alternativene.

Ekstra tjukk BMW M3-radiator er bestilt - den gir nesten dobbelt så mye flate (og er ikke fra 1987)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tigergutt skrev:

Det viser seg at det originale Alfa-vifta går fortere/gir mer luft en noen av de andre alternativene.


Viskosevifte? De flytter normalt mye mer luft enn elektriske alternativer.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lafterolf skrev:

Hvorfor ikke bruke orginalviften?

Jeg gjør jo selvfølgelig det og bytter radiator til noe myyye større :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...