JFB Skrevet 2. juni 2020 Del Skrevet 2. juni 2020 Hei. Turhengere er temmelig dyre, men har nå kjøpt en en-akslet hundehenger uten brems ganske rimelig. Det er uten tvil kult å pakke bilen, men når vi nå til sommerferien trenger 7 seter + bagasje + bikje blir D3’n en smule full. Må lage takstativ til sykler, men stativet på hengeren idag er i følge WT-metall (produsent) mest for estetikk. Jeg liker T-track en på det orginale takracken. Er det noen som evt har et d3 takrack til overs som kanskje er noe skadet for en billig penge. Tenker å bruke tverrstagene og skru dem direkte i taket på hengeren (må forsterkes). Tenkte også å utforske om det er noen som har erfaring med sommerdekk henger som er gode. Må kjøpe nye felger ettersom jeg skal bruke de eksisterende om vinteren. Superkult å ha litt feite dekk, men tror det blir lite lønnsomt. Originalt er det 175/70R13. Enten finne noen i samme str eller 14’’ og en smule større rullediameter. Har lest her at store dekk kan medføre at hengeren hopper og spretter mer og er ikke sikkert bikja synes det er like morsomt. Noen anbefalinger/erfaringer mottas med takk. Tenker å sette inn min 12V kjøleboks i hengeren + batteri for å drifte når bilen er av. Hvor mye kapasitet A er det på hengerfesteuttaket? Er det noen som har anbefaling til produkt. På campingvogner brukes ofte en demper på draget, er det jålete eller vil det ha en effekt på en så liten og kort henger. Trenger å kunne låse fast hengeren på bilen og AL-KO har en kombinert sak, men disse er relativt dyre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 2. juni 2020 Del Skrevet 2. juni 2020 Demperen på draget er verken jåleri eller bare tull. Den gjør at bremsene ikke kommer på for brått under vanlig brems. Hengerkontakt tåler en plass mellom 6-8Ampere. Men god lading vil du aldri få uten hjelp underveis. En DC/DC booster/lader løser dette. Dekk kan gå begge veier. For smått gir hopp, på samme måte som for store gir samme effekt. Ofte er små hengere uten dempere, og her ligger mye av problemene og utfordringene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 2. juni 2020 Del Skrevet 2. juni 2020 (endret) Jeg vet ikke om du er klar over det, men med denne hengeren kan du ikke kjøre fortere enn 60km/t hvis aktuell vekt er over 300kg. Altså kan du bare laste den med 60kg hvis du skal kjøre i 80km/t. Og blir du stoppet i kontroll i en 80 sone vil de regne det som at du kjørte i en 60 sone, altså ryker lappen ganske fort. https://norsktilhengersenter.no/aktuelt/tilhenger/skal-man-velge-tilhenger-med-eller-uten-brems/ https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=bd4897 Endret 2. juni 2020 av Camorten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JFB Skrevet 2. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2020 Takker for info. Kjipe nyheter... Regner ikke med at å ettermontere brems og godkjenning er ganske omstendelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JFB Skrevet 2. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2020 Kort oppsummering. Ringte WT metall og fikk råd om å kjøpe en eldre vanlig henger med brems og bytte over kassa.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 2. juni 2020 Del Skrevet 2. juni 2020 Kjedelig. Sorry, var ikke meningen å helle kaldt vann i sommerplanene dine Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JFB Skrevet 2. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2020 Tja. No hard feelings. Enig at det er kjipt å bare kjøre i 60km/t til Nord-Norge... Har funnet en bra henger ramme ila kvelden som kassa passer mer eller mindre rett oppi. Jobben blir bare mer omstendelig, men det ordner seg fint. Den var bulket og fæl i lemmene, bunn råtnet bort og noen ødelagte lys og skjermer. Det som nylig var fikset var selve ramma, bremser og lager. Akkurat det jeg trengte. Kommer kanskje noen prosjektoppdateringer underveis... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JFB Skrevet 4. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2020 Ja. Prosjektet vokser og vokser, men det er nå litt gøy også... Har funnet ut at på 13 pinns hengerfestekontakten er pinne 9 kontinuerlig 12V og pinne 13 GND. Legger derfor opp egen kurs fra kontakt til batterivakt og eget batteri i hengeren. Jeg har fått hengeren (m brems) på gårdsplassen, men jeg ser at prosjektet vokser og vokser... mye som må pusses og rusbeskyttes. Har kontaktet vegvesenet og han jeg pratet med var positiv til prosjektet. Ettersom jeg bolter fast noe i ramma trengte jeg en angivelse fra Brendrup hvor Innfestingen skal være og så vise hengeren. Nye lys var også relativt enkelt. Lamper skal være iht kravene og plassering var kravet at de skulle synes. That´s it. Jeg var dum nok til å spørre om større hjul. Han mente dette økte trafikksikkerheten og stabiliteten til hengeren. Bare å passe på at skjermene dekker over hjulene. Det er idag 175/70R13, men han så det ikke som noe problem å gå opp noe. Måtte vise hengeren slik at det kom inn i vognkortet. Må da finne noen stålfelger 4/100 bolter med en egnet diameter og passe grove dekk. Sikter ikke på 33’’, men noe større må de være. Er det noen som har noen felger m dekk til overs som kan passe hengeren så gi lyd Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 4x100 er jo det meste av VW på 90-tallet, så det bør ligge plenty med hjulsett rundt om. Mange andre hengere også som bruker det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Når du først er i gang; Kjøper du ny Knott-aksel kan du få LR-boltemønster (5x165,1) også, men du har D3, så da er vel ikke det så stort poeng. Uansett; D3-hjul på hengeren ville jo gjort seg. Vet ikke om det er aksler på markedet med 5x108? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JFB Skrevet 4. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2020 1 minutt siden, iknutis skrev: 4x100 er jo det meste av VW på 90-tallet, så det bør ligge plenty med hjulsett rundt om. Mange andre hengere også som bruker det. Ja, men må også finne litt grove dekk som matcher til en rimelig penge. Blir vel kveldens surfetema 1 minutt siden, Vidar S skrev: Når du først er i gang; Kjøper du ny Knott-aksel kan du få LR-boltemønster (5x165,1) også, men du har D3, så da er vel ikke det så stort poeng. Uansett; D3-hjul på hengeren ville jo gjort seg. Vet ikke om det er aksler på markedet med 5x108? Hehe. Da tar vi dette prosjekter til nye dimensjoner som blir litt heftigere en tenkt. Skulle prøve å være en smule behersket og ikke bytte aksel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Kan gjøre mye fint ut av 4x100 også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JFB Skrevet 4. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2020 Da er 15’’ felger i boks. Fire gratis på Finn. Nå må jeg bare finne noen kule dekk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Bare gjør obs på at jeg blir ofte stoppet da jeg har 32 tommers dekk på hengeren. De er kjapp ute for å se hva som står i vogn kortet. Har orignal dekk med som reservedekk og så du kommer deg videre, hvis du går for større dekk Mvh Leif Ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JFB Skrevet 4. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2020 25 minutter siden, leiohel skrev: Bare gjør obs på at jeg blir ofte stoppet da jeg har 32 tommers dekk på hengeren. De er kjapp ute for å se hva som står i vogn kortet. Har orignal dekk med som reservedekk og så du kommer deg videre, hvis du går for større dekk Mvh Leif Ove Takker for tipset. I følge vegvesenet så var alt OK så lenge det sto i vognkortet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EiRRik 4.6HSE Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Utfordringen blir jo å få det i vognkortet… Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Ting som står i vognkortet gjør ikke at du ikke blir stoppet hvis det ser underlig ut for en patrulje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JFB Skrevet 4. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2020 Ut ifra den samtalen jeg hadde med vegvesenet utrykte de ikke noen utfordringer med å få registrert større hjul dimensjon i vognkortet. Siste veilerder hos SVV argumenterte at større dekk var positivt mhp trafikksikkerhet ettersom det gav mer stabile hengere, men nå diskuterte vi 15-16’’ 75/80 profil. Altså ikke gigantisk. Blir jeg stoppet viser jeg da gladelig vognkortet og tar en hyggelig prat. Er kanskje en smule naiv, men frister lykka.... Har ikke drevet mye med oppussing, men en liten henger tar i allefall ikke så alt for lang tid. Ettermiddagen gikk med til å ribbe ned og pusse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Å øke dekk størrelse på ubremset henger er problemfritt. Å øke på henger med brems, kan by på utfordringer, lik å øke på bil. Du må ha dokumentasjon fra produsent at bremsene tåler større dekk. Da jeg drev å bygde offroad camper, hadde jeg denne utfordringen. Det endte med dokumentasjon fra TUV i tyskland. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JFB Skrevet 4. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2020 43 minutter siden, leiohel skrev: Å øke dekk størrelse på ubremset henger er problemfritt. Å øke på henger med brems, kan by på utfordringer, lik å øke på bil. Du må ha dokumentasjon fra produsent at bremsene tåler større dekk. Da jeg drev å bygde offroad camper, hadde jeg denne utfordringen. Det endte med dokumentasjon fra TUV i tyskland. Godt poeng. Kontakter Brenderup i morgen. Ser ut som det er en del dekk av størrelsen 195/80R15. Virker fornuftig mhp pris, bredde/sporing og høyde for å dempe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ovik Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 (endret) Jeg går tilbake til starten av tråden din. Du ønsker deg takstativ som kan brukes til noe forstår jeg. Jeg har brukt Thuleføttene som passer på D3 på hengeren min. Der har jeg montert gjennomgående skruer i taket som passer i hullet på Thuleføttene. På min henger er taket av solid kryssfiner, men jeg forsterket likevel med tverrgående trebord over og under, det ble stivt og fint. Så ble det raskt å flytte stativet mellom bil og henger, og alt utstyret passet. Forøvrig monterte jeg krafige gassdempere under lokket, slik at det ble mulig å åpne bak uten å ta av kajakkene. Endret 5. juni 2020 av ovik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JFB Skrevet 5. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2020 2 timer siden, ovik skrev: Jeg går tilbake til starten av tråden din. Du ønsker deg takstativ som kan brukes til noe forstår jeg. Jeg har brukt Thuleføttene som passer på D3 på hengeren min. Der har jeg montert gjennomgående skruer i taket som passer i hullet på Thuleføttene. På min henger er taket av solid kryssfiner, men jeg forsterket likevel med tverrgående trebord over og under, det ble stivt og fint. Så ble det raskt å flytte stativet mellom bil og henger, og alt utstyret passet. Forøvrig monterte jeg krafige gassdempere under lokket, slik at det ble mulig å åpne bak uten å ta av kajakkene. Jeg har vært inne på samme tanke, men vurderer nesten å skru fast alu-profilen rett i taket. Har bestilt 2 ekstra hengsler og oppgraderer fra 250N til 350N. Håper det holder i kraft. 2x(350-250N)=200N. Lokket er hengslet på siden så demperen løfter ikke hele lasten. Håper det holder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JFB Skrevet 5. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2020 Flere over har hintet til at livet som ombygger er ikke like lett når man har med vegvesenet å gjøre. Dere har blitt hørt, men man kan jo ikke gi opp med en gang. Jeg hadde idag min tredje samtale med vegvesenet idag. Pushet på noen av bekymringene nevnt over. Han var kanskje mer ærlig i hva jeg kunne forvente en de tidligere rådgiverene. 1. Borre i en typegodkjent henger er no-go.... Med andre ord å feste en 4 mm 45x45 vinkeljern kunne jeg bare glemme uten godkjennelse fra produsent eller godkjent ombygger. 2. Å øke hjuldimensjon fra 175/70R13 til 175/70R14 ville nok fint kunne aksepteres og han var enig i at økt diameter som tidligere rådgiver hadde ment var nok korrekt. Å øke til 195/80R15 derimot var nok å nærme seg grensen til moderat økning. Selvfølgelig måtte hjulbuene tilpasses. Hans anbefaling var følgende. Puss opp hengeren og legg inn ny plate og monter tilbake samme festeøyer. Skru av hundekassa og stropp den fast i hengeren. Da er den ikke en del av hengeren, men en last. Behold samme dekkdimensjon og ingen visning er påkrevet. Når det gjelder skjermer er det noe som er lovlig å kjøre uten såfremt last er sikret. Så jeg må nok lære å leve med noen stropper og normal dekkdimensjon. Turhenger med dens funksjoner blir det uansett, men ikke like kul. PS! I min søken etter løsning kom jeg over en regel om «eget bygget» Som alternativ. Da kan jeg bruke aksling og påløpsbrems, men bygge ramme og alt selv. Dette er nok veien å gå dersom man ønsker større dekk etc, men mistenker mye papirarbeide... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) Bra du sjekket En på forumet her som bygget egen henger og fikk det godkjent (var det leiehol?) og mener å huske det var ganske mye papirarbeid. Høres ut som du kan feste kassen rett på platen og ikke trenger sidevangene etc så da blir den jo seende relativt kul ut allikevel Er vel lovlig å bolte kassen til platen med ordentlig mothold? Du må kanskje slenge på noen stropper uansett men da er du ikke bare avhengig av stroppene for at kassen skal holdes på plass?? Endret 6. juni 2020 av motom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JFB Skrevet 8. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2020 Liten sit-rap fra mitt mini prosjekt. Er ikke så mye til å mekke bil, men ganske trygt å øve på henger...Da er ramma pusset og har nesten 3 lag med sinkspray. Regner med at dette holder liv i hengeren i 10 år til.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.