Gå til innhold

Hundehenger som turhengeremne


JFB

Anbefalte innlegg

Hei. Turhengere er temmelig dyre, men har nå kjøpt en en-akslet hundehenger uten brems ganske rimelig. Det er uten tvil kult å pakke bilen, men når vi nå til sommerferien trenger 7 seter + bagasje + bikje blir D3’n en smule full. 
 

Må lage takstativ til sykler, men stativet på hengeren idag er i følge WT-metall (produsent) mest for estetikk. Jeg liker T-track en på det orginale takracken. Er det noen som evt har et d3 takrack til overs som kanskje er noe skadet for en billig penge. Tenker å bruke tverrstagene og skru dem direkte i taket på hengeren (må forsterkes). 

 

Tenkte også å utforske om det er noen som har erfaring med sommerdekk henger som er gode. Må kjøpe nye felger ettersom jeg skal bruke de eksisterende om vinteren. Superkult å ha litt feite dekk, men tror det blir lite lønnsomt. Originalt er det 175/70R13. Enten finne noen i samme str eller 14’’ og en smule større rullediameter. Har lest her at store dekk kan medføre at hengeren hopper og spretter mer og er ikke sikkert bikja synes det er like morsomt.  Noen anbefalinger/erfaringer mottas med takk. 
 

Tenker å sette inn min 12V kjøleboks i hengeren + batteri for å drifte når bilen er av. Hvor mye kapasitet A er det på hengerfesteuttaket? Er det noen som har anbefaling til produkt. 
 

På campingvogner brukes ofte en demper på draget, er det jålete eller vil det ha en effekt på en så liten og kort henger. Trenger å kunne låse fast hengeren på bilen og AL-KO har en kombinert sak, men disse er relativt dyre. 

1E117161-98D1-44E9-B7AF-FB8ED1047835.jpeg

A848C0ED-911D-4FC4-9331-EED2A4CC042D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demperen på draget er verken jåleri eller bare tull. Den gjør at bremsene ikke kommer på for brått under vanlig brems. 

 

Hengerkontakt tåler en plass mellom 6-8Ampere. Men god lading vil du aldri få uten hjelp underveis. 

En DC/DC booster/lader løser dette. 

 

Dekk kan gå begge veier. For smått gir hopp, på samme måte som for store gir samme effekt. 

Ofte er små hengere uten dempere, og her ligger mye av problemene og utfordringene. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du er klar over det, men med denne hengeren kan du ikke kjøre fortere enn 60km/t hvis aktuell vekt er over 300kg. Altså kan du bare laste den med 60kg hvis du skal kjøre i 80km/t. Og blir du stoppet i kontroll i en 80 sone vil de regne det som at du kjørte i en 60 sone, altså ryker lappen ganske fort.

 

https://norsktilhengersenter.no/aktuelt/tilhenger/skal-man-velge-tilhenger-med-eller-uten-brems/

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=bd4897

Endret av Camorten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. No hard feelings. Enig at det er kjipt å bare kjøre i 60km/t til Nord-Norge...

 

Har funnet en bra henger ramme ila kvelden som kassa passer mer eller mindre rett oppi. Jobben blir bare mer omstendelig, men det ordner seg fint. Den var bulket og fæl i lemmene, bunn råtnet bort og noen ødelagte lys og skjermer. Det som nylig var fikset var selve ramma, bremser og lager. Akkurat det jeg trengte. Kommer kanskje noen prosjektoppdateringer underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Prosjektet vokser og vokser, men det er nå litt gøy også...

 

 

Har funnet ut at på 13 pinns hengerfestekontakten er pinne 9 kontinuerlig 12V og pinne 13 GND. Legger derfor opp egen kurs fra kontakt til batterivakt og eget batteri i hengeren. 

 

Jeg har fått hengeren (m brems) på gårdsplassen, men jeg ser at prosjektet vokser og vokser... mye som må pusses og rusbeskyttes. 

 

Har kontaktet vegvesenet og han jeg pratet med var positiv til prosjektet. Ettersom jeg bolter fast noe i ramma trengte jeg en angivelse fra Brendrup hvor Innfestingen skal være og så vise hengeren. Nye lys var også relativt enkelt. Lamper skal være iht kravene og plassering var kravet at de skulle synes. That´s it. 

 

Jeg var dum nok til å spørre om større hjul. Han mente dette økte trafikksikkerheten og stabiliteten til hengeren. Bare å passe på at skjermene dekker over hjulene. Det er idag 175/70R13, men han så det ikke som noe problem å gå opp noe. Måtte vise hengeren slik at det kom inn i vognkortet. Må da finne noen stålfelger 4/100 bolter med en egnet diameter og passe grove dekk. Sikter ikke på 33’’, men noe større må de være. 

 

Er det noen som har noen felger m dekk til overs som kan passe hengeren så gi lyd;)

 

905E6CAB-39D6-48DA-B2A0-9921746B4E95.jpeg

37212ABE-2706-43C8-A7E1-5C0151C94666.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er i gang; Kjøper du ny Knott-aksel kan du få LR-boltemønster (5x165,1) også, men du har D3, så da er vel ikke det så stort poeng. :lol:

 

Uansett; D3-hjul på hengeren ville jo gjort seg. :) Vet ikke om det er aksler på markedet med 5x108?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, iknutis skrev:

4x100 er jo det meste av VW på 90-tallet, så det bør ligge plenty med hjulsett rundt om. :)
Mange andre hengere også som bruker det.

Ja, men må også finne litt grove dekk som matcher til en rimelig penge. Blir vel kveldens surfetema:rolleyes:

1 minutt siden, Vidar S skrev:

Når du først er i gang; Kjøper du ny Knott-aksel kan du få LR-boltemønster (5x165,1) også, men du har D3, så da er vel ikke det så stort poeng. :lol:

 

Uansett; D3-hjul på hengeren ville jo gjort seg. :) Vet ikke om det er aksler på markedet med 5x108?

Hehe. Da tar vi dette prosjekter til nye dimensjoner som blir litt heftigere en tenkt. Skulle prøve å være en smule behersket og ikke bytte aksel:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gjør obs på at jeg blir ofte stoppet da jeg har 32 tommers dekk på hengeren. De er kjapp ute for å se hva som står i vogn kortet. Har orignal dekk med som reservedekk og så du kommer deg videre, hvis du går for større dekk

 

Mvh 

Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, leiohel skrev:

Bare gjør obs på at jeg blir ofte stoppet da jeg har 32 tommers dekk på hengeren. De er kjapp ute for å se hva som står i vogn kortet. Har orignal dekk med som reservedekk og så du kommer deg videre, hvis du går for større dekk

 

Mvh 

Leif Ove 

Takker for tipset. I følge vegvesenet så var alt OK så lenge det sto i vognkortet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra den samtalen jeg hadde med vegvesenet utrykte de ikke noen utfordringer med å få registrert større hjul dimensjon i vognkortet. Siste veilerder hos SVV argumenterte at større dekk var positivt mhp trafikksikkerhet ettersom det gav mer stabile hengere, men nå diskuterte vi 15-16’’ 75/80 profil. Altså ikke gigantisk. Blir jeg stoppet viser jeg da gladelig vognkortet og tar en hyggelig prat.

 

Er kanskje en smule naiv, men frister lykka....:P

 

Har ikke drevet mye med oppussing, men en liten henger tar i allefall ikke så alt for lang tid. Ettermiddagen gikk med til å ribbe ned og pusse.

D9EC1776-6744-4828-A379-22D73D2E36CB.jpeg

82DE83DD-5C5F-466B-8BBB-03D3CE8DFBAA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å øke dekk størrelse på ubremset henger er problemfritt. Å øke på henger med brems, kan by på utfordringer, lik å øke på bil. Du må ha dokumentasjon fra produsent at bremsene tåler større dekk. 

Da jeg drev å bygde offroad camper, hadde jeg denne utfordringen. Det endte med dokumentasjon fra TUV i tyskland. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, leiohel skrev:

Å øke dekk størrelse på ubremset henger er problemfritt. Å øke på henger med brems, kan by på utfordringer, lik å øke på bil. Du må ha dokumentasjon fra produsent at bremsene tåler større dekk. 

Da jeg drev å bygde offroad camper, hadde jeg denne utfordringen. Det endte med dokumentasjon fra TUV i tyskland. 

 

Godt poeng. Kontakter Brenderup i morgen. 

 

Ser ut som det er en del dekk av størrelsen 195/80R15. Virker fornuftig mhp pris, bredde/sporing og høyde for å dempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tilbake til starten av tråden din. Du ønsker deg takstativ som kan brukes til noe forstår jeg.

Jeg har brukt Thuleføttene som passer på D3 på hengeren min.  Der har jeg montert gjennomgående skruer i taket som passer i hullet på Thuleføttene.  På min henger er taket av solid kryssfiner, men jeg forsterket likevel med tverrgående trebord over og under, det ble stivt og fint.  Så ble det raskt å flytte stativet mellom bil og henger, og alt utstyret passet.

 

image.png

 

Forøvrig monterte jeg krafige gassdempere under lokket, slik at det ble mulig å åpne bak uten å ta av kajakkene. 

Endret av ovik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ovik skrev:

Jeg går tilbake til starten av tråden din. Du ønsker deg takstativ som kan brukes til noe forstår jeg.

Jeg har brukt Thuleføttene som passer på D3 på hengeren min.  Der har jeg montert gjennomgående skruer i taket som passer i hullet på Thuleføttene.  På min henger er taket av solid kryssfiner, men jeg forsterket likevel med tverrgående trebord over og under, det ble stivt og fint.  Så ble det raskt å flytte stativet mellom bil og henger, og alt utstyret passet.

 

image.png

 

Forøvrig monterte jeg krafige gassdempere under lokket, slik at det ble mulig å åpne bak uten å ta av kajakkene. 

Jeg har vært inne på samme tanke, men vurderer nesten å skru fast alu-profilen rett i taket. Har bestilt 2 ekstra hengsler og oppgraderer fra 250N til 350N. Håper det holder i kraft. 2x(350-250N)=200N. Lokket er hengslet på siden så demperen løfter ikke hele lasten. Håper det holder

91543F5D-884F-4A3D-9EBE-68AA8D0BB5CA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere over har hintet til at livet som ombygger er ikke like lett når man har med vegvesenet å gjøre. Dere har blitt hørt;), men man kan jo ikke gi opp med en gang. Jeg hadde idag min tredje samtale med vegvesenet idag. Pushet på noen av bekymringene nevnt over. Han var kanskje mer ærlig i hva jeg kunne forvente en de tidligere rådgiverene.

 

1. Borre i en typegodkjent henger er no-go.... Med andre ord å feste en 4 mm 45x45 vinkeljern kunne jeg bare glemme uten godkjennelse fra produsent eller godkjent ombygger.

2. Å øke hjuldimensjon fra 175/70R13 til 175/70R14 ville nok fint kunne aksepteres og han var enig i at økt diameter som tidligere rådgiver hadde ment var nok korrekt. Å øke til 195/80R15 derimot var nok å nærme seg grensen til moderat økning. Selvfølgelig måtte hjulbuene tilpasses.

 

Hans anbefaling var følgende. Puss opp hengeren og legg inn ny plate og monter tilbake samme festeøyer. Skru av hundekassa og stropp den fast i hengeren. Da er den ikke en del av hengeren, men en last. Behold samme dekkdimensjon og ingen visning er påkrevet. Når det gjelder skjermer er det noe som er lovlig å kjøre uten såfremt last er sikret.

 

Så jeg må nok lære å leve med noen stropper og normal dekkdimensjon. Turhenger med dens funksjoner blir det uansett, men ikke like kul.

 

PS! I min søken etter løsning kom jeg over en regel om «eget bygget» Som alternativ. Da kan jeg bruke aksling og påløpsbrems, men bygge ramme og alt selv. Dette er nok veien å gå dersom man ønsker større dekk etc, men mistenker mye papirarbeide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du sjekket :) 

 

En på forumet her som bygget egen henger og fikk det godkjent (var det leiehol?) og mener å huske det var ganske mye papirarbeid. 

 

Høres ut som du kan feste kassen rett på platen og ikke trenger sidevangene etc så da blir den jo seende relativt kul ut allikevel :)

 

Er vel lovlig å bolte kassen til platen med ordentlig mothold? Du må kanskje slenge på noen stropper uansett men da er du ikke bare avhengig av stroppene for at kassen skal holdes på plass??

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten sit-rap fra mitt mini prosjekt. Er ikke så mye til å mekke bil, men ganske trygt å øve på henger...Da er ramma pusset og har nesten 3 lag med sinkspray. Regner med at dette holder liv i hengeren i 10 år til....

 

FB91F568-C259-418C-AFEB-0690CFD81E17.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...