Gå til innhold

Dual battery system Disco 3


torsteinbd

Anbefalte innlegg

Han Paul på det forumet aner jo ikke hva han prater om.

Se instruksjonsboka på Ctek:

https://www.ctek.com/storage/E305340F2F518D158356B4AC0E00BCC9C6C7A7A293825DE8DB26D8E474986A62/3eb32921639542308f484b1b98b182c0/pdf/media/afb76716369b4aa39c9ae609def522cf/D250SE-manual-low-NO-NO.pdf

 

D250SE er en DC til DC batterilader for et dobbelt batterisystem med et startbatteri og et forbruksbatteri.

D250SE lader forbruksbatteriet enten fra en dynamo eller fra et solpanel, eller fra en kombinasjon av begge.

D250SE separerer batteriene i et dobbelt batterisystem og skifter dermed ut for eksempel et sepa

rasjonsrelé, VSR (Voltage Sensitive Relay), diodeisolator eller en mekanisk batterivelger.

D250SE kan brukes på egen hånd eller i kombinasjon med SMARTPASS 120S. I kombinasjon kan D250SE og SMARTPASS 120S lades ved opptil 140A.

Startbatteriet er kun tilgjengelig som blysyrebatteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Tja, virker som han har litt erfaring med dette. Poenget hans i den tråden er vel at lading fra alternantor gir raskere lading til ekstrabatteri enn ctek laderen til en rimeligere pris da man med Ctek vel må kombinere med en Smartpass (har ikke satt meg inn i hva den gjør). 

 

For min del er det Traxides ladingen tilbake til hovedbatteriet som appellerer. Jeg har ikke behov for mye ekstra strøm men Disco'n er ganske ømfintlig for selv den minste reduksjon i batterinivå så litt ekstra kapasitet og muligens litt høyere spenning hadde vært fint. Uten BMS så er det jo mange fine alternativer men til D4 vil jeg helst ha noe som er prøvd og testet av flest mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Poenget hans i den tråden er vel at lading fra alternantor gir raskere lading til ekstrabatteri enn ctek laderen til en rimeligere pris da man med Ctek vel må kombinere med en Smartpass (har ikke satt meg inn i hva den gjør). 

Kun hvis 20A er for treigt for deg. For vår del med kjøleboks og lading av 3-4 apprater daglig, er det mer enn nok.

 

Som frittstående enhet er 250sa helt genial spør du meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, motom skrev:

Kan tenke det fungerer utmerket for ekstra forbruksbatteri. For mitt formål så er jeg litt i tvil :)

 

Jepp, helt utmerket. :) Har prøvd å skjønne ditt formål, men det står ikke så mye annet enn det jeg ville brukt et ekstra forbruksbatteri til. Jeg hadde tre batterier i bilen sist: de to orginale i motorrommet, som forsyner hele bilen med strøm, og et tredje batteri i bagasjen som forsynte USB-ladere og kjøleboks og belysning bak.

Men jeg har også montert skille-rele på Pajeroen til en kompis, mellom de to orginale batteriene i motorrommet. Han er godt fornøyd med den løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, iknutis skrev:

Kun hvis 20A er for treigt for deg. For vår del med kjøleboks og lading av 3-4 apprater daglig, er det mer enn nok.

 

Som frittstående enhet er 250sa helt genial spør du meg. :)

 

Om 20A er for treigt eller ikke kommer jo an på hvor lenge man har tenkt å kjøre aggregatet i enden. 

Har du dratt ned batteriet 50% må du kjøre i minimum 2.5 time for å lade opp igjen. 

Stå jeg på fjellet og ikke skal flytte meg er det lenge...

Eventuelt om man bruker ekstrabatteriet til vinsj, da går man fort fri for strøm. 

Men alt er jo bestemt av hva man har av behov energimengder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, YMK skrev:

 

Om 20A er for treigt eller ikke kommer jo an på hvor lenge man har tenkt å kjøre aggregatet i enden. 

Har du dratt ned batteriet 50% må du kjøre i minimum 2.5 time for å lade opp igjen. 

Stå jeg på fjellet og ikke skal flytte meg er det lenge...

Eventuelt om man bruker ekstrabatteriet til vinsj, da går man fort fri for strøm. 

Men alt er jo bestemt av hva man har av behov energimengder :)

Helt klart! :)
Fjorårets erfaringer er at jeg tappet AGM-batteriet fra 12,7v til 12,2v på fire dager liggetid. Deretter kjørte jeg fra Tustna til Halsa, en kjøretur på etpar timer.
Da var batteriet fullt igjen. Dersom jeg befinner meg i en situasjon hvor jeg trenger lenger liggetid og mindre kjøretid enn dette, ville jeg supplert med solcelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommentaer og tanker rundt det som kommenteres over.

 

Om man lader direkte fra generator via skille-rele eller dioder, så vil jeg tro største strømmen man kan få er begrenset av to forhold  -

  • spenning vil aldri være høyere en det som dikteres av at generator - typisk ikke gir mer en 14,8V og
  • indre motand i batteri som skal lades (og i kabler/dioder etc).

Med et blyakkumulator batteri vil man da noensinne komme opp i hele 20A?

Tror ikke det, men bare min antagelse, har ikke sjekket.

 

Man kan benytte Ctek 250SE alene, trenger ikke "Smartpass". 

Har selv Ctek 250SE installert i min D4. 250SE koblet for smartgenerator og koblet for å lade et 100AH LiFePO4 batteri.

Kan lese av status og lading på batteri med mobiltelfon app (Bluetooth), Ser at den begynner å lade 20A nesten umidelbart, selv ved bare 5-10 % utladet

 

Tidligere erfaring med diode skille og lading av blyakkumaltor " deep cycle" "fritidsbatterier":

Hadde diodeskille med veldig lavt spenningsfall (ca o,1 volt, mange billige dioder ligger rundt 0,3 til 0,5V)

På camping med vanlig billig  kjølebag ble batteri tappet i løpet av kvelden og om man ikke skulle kjøre nærmere 8-12 timer neste dag så var man "kjørt"!

ALDRI ta batterispenning under 11 V om du ønsker litt levetid på slike batteri. Det inkludere også såkalte "deep cyckle" batterier!

"DEEP CYKLE "referer ikke til dyputlading av spenning , men til antall cycles mellom tomt og fullt. (uttrykket er bevisst villedende reklame som forvirrer selgere også - spør du meg))

 

Med løsning jeg har nå på min D4 så lades 100AH litium batteriet fra uttappet til fullt på ca  6 timer, og siden et li-batterei egentlig kan leverer mer kraft en et tilsvarende AH bybatteri så er ikke li.batteriet helt uttappet om morgenen, så det treng kun 2-3 timer så er alt tipp topp. Veldig fornøyd så langt.

 

Selv om et 100AH li batteri nå er nede i rundt 6000kr (med innebygde varmetråder for vinterbruk) så er det selvsagt ingen billig løsning, men fungerer bra.

Obs - ikke egent for starthjelp eller vinsjing.

 

Bjørnung

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Norwegianwood skrev:

Mener jeg har festet til ekstra batteriet på Venstre side liggende om noen er interessert i å bytte mot en sjokolade eller Bugg.

send en pm

Skal og til med ekstra batteri nå..pm sendt:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Leste litt mer om CTEK D250SE og ser det står "vil D250SE automatisk ­redirigere ­vedlikeholdsladningskraften til startbatteriet."  Mest dette jeg er ute etter da jeg sliter med at Webasto og bilen generelt klager over lavt batteri så fort. Vet det ikke er noe problemer med start av bilen men litt slitsomt når kupelys etc ikke kan stå på mer enn 10-15min før bilen klager... håper en evt løsning kan hjelpe holde startbatteriet litt "oppe" så f.eks Webasto faktisk starter.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert batteri nummer to på venstre side, ved ABS sentralen, 55ah batteri fra Biltema. Kjøpte skillerelè også fra Biltema, det slår inn når bilen lader mer enn 13.2v og kobler ut når spenningen faller under 12.7v. Fungerer perfekt for meg, batteriet er alltid godt oppladet. Jeg klippet strømforsyningen til Webasto'n og la den over på ekstrabatteriet, så kan jeg kjøre motorvarmer så lenge jeg vil uten at det går ut over startbatteriet. Har koblet et par 12v uttak også på dette batteriet så jeg kan lade diverse ting uten å tappe startbatteriet.

 

I tillegg har jeg kjøpt et 500 amp relè (i følge produsenten i Kina :D) som kobler startbatteriet og ekstrabatteriet sammen, via en 50 kvadrat ledning. Relèet styrer jeg med en bryter montert nede ved 12v uttaket/sigarettenneren på midtkonsollen. Da har jeg innebygde startkabler om jeg trenger det.

 

Ellers har jeg rigget meg med lading gjennom tilhengerkontakten, men det viser seg at jeg har ikke behov egentlig behov for å lade batteriene, de er stort sett fulladet. Jeg opplever at bilen alltid har nok strøm til problemfri start, ingen feilmeldinger eller problemer, selv etter å ha kjørt motorvarmeren i 40 minutter.

 

Jeg har Discovery 3, 2009 modell. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer ville fungert i en Discovery 4, med det litt mer kompliserte ladessystemet.

 

 

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elchund skrev:

Jeg har montert batteri nummer to på venstre side, ved ABS sentralen, 55ah batteri fra Biltema. Kjøpte skillerelè også fra Biltema, det slår inn når bilen lader mer enn 13.2v og kobler ut når spenningen faller under 12.7v. Fungerer perfekt for meg, batteriet er alltid godt oppladet. Jeg klippet strømforsyningen til Webasto'n og la den over på ekstrabatteriet, så kan jeg kjøre motorvarmer så lenge jeg vil uten at det går ut over startbatteriet. Har koblet et par 12v uttak også på dette batteriet så jeg kan lade diverse ting uten å tappe startbatteriet.

 

I tillegg har jeg kjøpt et 500 amp relè (i følge produsenten i Kina :D) som kobler startbatteriet og ekstrabatteriet sammen, via en 50 kvadrat ledning. Relèet styrer jeg med en bryter montert nede ved 12v uttaket/sigarettenneren på midtkonsollen. Da har jeg innebygde startkabler om jeg trenger det.

 

Ellers har jeg rigget meg med lading gjennom tilhengerkontakten, men det viser seg at jeg har ikke behov egentlig behov for å lade batteriene, de er stort sett fulladet. Jeg opplever at bilen alltid har nok strøm til problemfri start, ingen feilmeldinger eller problemer, selv etter å ha kjørt motorvarmeren i 40 minutter.

 

Jeg har Discovery 3, 2009 modell. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer ville fungert i en Discovery 4, med det litt mer kompliserte ladessystemet.

 

 

 

Mvh

Tron

Har du bilder av installasjon, og event ca priser på komponenter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse bilder av installasjonen. Dette er batteriboksen som finnes under lokket på venstre side i motorrommet på alle D3, jeg vet ikke hvordan det ser ut i D4. Det er blindmuttere til boltene som holder batteriet i bunn av boksen, i bildet er det en hhv. under og til venstre for bremserørene som kommer ut av hovedsylinderen og under ledningsbunten litt til høyre på bildet, akkurat der den går inn i ABS sentralen.

 

20210805_152101.jpg

 

 

Her er alle delene du trenge for å montere batteriet, delenummere er:  YJF500100, XYG500061og XYG000051

20210805_152228.jpg

 

Batteriet jeg kjøpte var dette:

20210805_154143.jpg

 

62ah (jeg løy litt i forrige post...) fra Biltema. Jeg måtte fjerne denne gummidelen for at batteriet skulle kunne skyves under sporene i batteriboksen så alt sitter skikkelig fast.

 

Slik ser det ut ferdig montert. Batteriet er 245mm langt og 175mm bredt, dette er det største du får inn uten modifikasjoner. Høyden er 175mm, men der er det litt å gå på.

 

20210805_155050.jpg

 

Jeg har trukket to ledninger fra plusspol på startbatteriet, jeg mener det er 50mm til kobling av det to batteriene og 20mm til lading. 20kvadrat ledningen er har sikring.

20211205_222155.jpg

 

Ledningene er overtrukket med slange eller rør der de kan gnage på boksen, og stripset oppunder panelet i bakkant av motorrommet

20211205_222200.jpg

 

På venstre siden er de tredd inn i eksisterende skum/gummi isolasjon i bakkant av batteriboksen

20211205_222217.jpg

 

20mmledningen går rett inn i skillerelèet som er stripset fast i boksen. 50mm ledningen er trukket i et rør ned til forkanten av ABS sentralen....

20211205_222223.jpg

 

ned til manuelt relè som er skrudd og stripset til bunnen av batteriboksen. Relèet får pluss signal fra batteriet og er jordet over en bryter inne i bilen. Her ser dere også

ledningen til Webasto'n, hhv. +strøm til drift og signalledningen til Altox fjernstyringen. Dere ser også en 15mm (16?) ledninge som går fra pluss på batteriet til en sikringsboks bak ABS'en. Fra sikringsboksen går det ledninger til 12v uttak inne i bilen og til Webasto.

20211205_222247.jpg

 

Driftsstrøm og Altox signalledning til Webasto

20211205_222304.jpg

 

Sikringsboks for strøm fra ekstrabatteriet

20211205_222309.jpg

 

Her er bryteren til relèet som kan koble startbatteri og ekstrabatteri. Jeg har kjøpt et nytt panel som skal inn istedet for dette teite panelet med askebeger og masse lokk. Har fått tak i et fra en "S" eller annen basismodell med kun en liten hylle og to 12v uttak.

20211205_222319.jpg

 

Her er det nye panelet, med "rakettcockpit" bryter, ble litt lei av at bryteren jeg har blir slått på når jeg legger ting i hylla under bryteren. Jeg skal ha inn en bryter til, bryter for relè til strøm til vinsjen jeg enda ikke har montert, og i tillegg dobbel usb kontakt i det ledige hullet til høyre.

 

20211205_232719.jpg

 

Jeg vurderer å legge en sikring på "hovedledningen" på 50mm mellom batteriene, men er usikker på hvor stor den må være. 200 amp?

 

 

Egentlig synes jeg dette har vært en enkel og veldig nyttig installasjon. Jeg tror heller ikke det har kostet mer enn rundt kr 1500, inkludert batteriet.

 

Mvh

Tron

 

 

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice.... 

 

Dette må eg vurdere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke monitorsystem. Men batteriene er helt adskilt når motoren er av og bilen har stått en liten stund, så jeg måler hvilespenning på batteriene av og til for å sjekke tilstanden. Jeg vurderer å sette på et voltmeter ,med en bryter, over en av ledningene fra ekstrabatteriet som går inn i bilen til 12v kontaktene, for å kunne sjekke at skillerelèet virker og sjekke hvilespenning på ekstrabatteriet.

 

Jeg har trukket to 6mm ledninger fra sikringsboksen jeg la opp i motorrommet i et fleksirør gjennom torpedoveggen, sammen med to jordingsledninger til de manuelle relèene jeg skal ha og signalledningen til altox. Det er et eksisterende hull i veggen under bremsekraftforsterkeren/bremsesylinderen. En må få hull gjennom isolasjonen på kupèsiden, og jeg satt en gjennomføringsring i gummi rundt røret. Det kommer ut ganske høyt på torpedoveggen inne i kupèen. Jordingsledningene til relèene og den ene 6mm ledningen er trukket over og ned til panelet under klimaanlegget i midtkonsollen. Den andre 6mm ledningen er trukket langs gulvet på venstre siden (tok ut "sparkeplatene"mellom gulvteppet og karosseriet først) bak til 12v uttaket i bagasjerommet.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn_C skrev:

Om man bare har behov for å holde startbatteriet litt mer på plussiden - kan man egentlig da bare sette inn et ekstra som man parallell kobler? Uten noe mer fuzz..  Vil det funke? 

 

Må man ha alle reelene og splittere?

 

 

En utfordring er at det dårligste batteriet vil trekke ned det gode. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, oggioffshore skrev:

En utfordring er at det dårligste batteriet vil trekke ned det gode. 

 

Dette har jeg ikke mye peil på; Men koble i parallell med nevnt skillerelè 25-219 og 50 amp sikring på hver side så er man good? Blir da en ledning med bryter inn i kupe fra denne?  Vil man da ha så man kan slå på og booste startbatteri? Vet ikke om jeg har bruk for å hente så mye annet ut av ekstra batteri foreløpig. 

Hvordan vil det funke i praksis? Dynamo leder begge? Aktivere bryter bår man kjører langt så lades begge opp?

 

 

Blei litt tent på dette batteri oppsettet, men har ikke helt oversikt over releer, kvadrat og sikringer - skummel kombo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...