Gå til innhold

Dual battery system Disco 3


torsteinbd

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det ser ut som det blir bilbasert camping i sommer, og da kan det være aktuelt med litt ekstra strøm i bilen.

 

Er det noen her som har erfaring med installasjon av dual battery system i disco3?

 

Vurderer alt fra pakke a la Traxide, til dc-dc lder fra Ctek. Et av hoved spørsmålene er dette med å trekke kabler fra motorrom og inn i kupeen. Vurderer å plassere batteri enten i ekstraboksen i motorrommet, evt under/bak baksetene.

 

Hvor komplisert er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

enkelt batteri baki som lafterolf foreslår er absolutt det enkleste. er en del jobb å trekke kabler og montere batteri hvis du ikke tenker å bruke dette mye fremover :)

 

Australske LR forum har mye om dette, som f.eks: https://www.aulro.com/afvb/

 

Hvis jeg skulle montert noe så hadde jeg gått for noe slikt: http://www.traxide.com.au/isolators/sc80.html

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke la jeg opp til en Ctek D250SA i min bil, riktignok ikke en Disco3 men det har fungert bra.
Kjøpte et 70ah AGM batteri på Biltema, og kjørte kjøleboks og nettbrett fra det batteriet fra fredag kl 20 til søndag kl 11 og laveste spenningen på batteriet var 12,4V.

Ladet det raskt opp igjen med et par timers kjøring på søndag.

For å bruke Ctek'en trenger du max 5m 6mm2 kabel fra batteri foran til bagasjen din, og så må selvsagt batteriet jordes bak. En veldig enkel løsning, og da kan du også koble på solcelle ved en senere anledning om du har behov for mer strøm når du står i ro, eller om du står i ro mer enn 2-3 dager i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traxxide sin løsning liker jeg godt B)

Den gir jo også strøm tilbake til startbatteri så lenge det er mulig, eller når du kobler solceller til ekstrabatteriet. 

Fungerer helt uten at du trenger å tenke på det. 

Bakdeler er at den maskerer ett dårlig startbatteri ganske så lenge :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, iknutis skrev:

Forrige uke la jeg opp til en Ctek D250SA i min bil, riktignok ikke en Disco3 men det har fungert bra.
Kjøpte et 70ah AGM batteri på Biltema, og kjørte kjøleboks og nettbrett fra det batteriet fra fredag kl 20 til søndag kl 11 og laveste spenningen på batteriet var 12,4V.

Ladet det raskt opp igjen med et par timers kjøring på søndag.

For å bruke Ctek'en trenger du max 5m 6mm2 kabel fra batteri foran til bagasjen din, og så må selvsagt batteriet jordes bak. En veldig enkel løsning, og da kan du også koble på solcelle ved en senere anledning om du har behov for mer strøm når du står i ro, eller om du står i ro mer enn 2-3 dager i slengen.

 

Ja, det er noe slikt jeg har lurt på - men er litt usikker på hvor enkelt det er å trekke kabelen fra motorrom til batteri (trolig under baksetet). Hva jorder du batteriet i bak? Chassis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet kan jordes hvor somhelst, i teorien vil eg tro. 

 

Har hatt lyst å montere slikt dual system selv. Har fundert på om det ikke går å 

fått montert batteriet under bilen, i egen boks som er festet opp i mellom rammen . Mener det er god plass til slikt under der. 

Synes det blir vel trangt i den boksen på v side i motor rommet. Men det blir vel der det havner... 

 

I sommer blir det nok bare xtra batteri med i bilen, så man kan redde seg i nøden. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, torsteinbd skrev:

 

Ja, det er noe slikt jeg har lurt på - men er litt usikker på hvor enkelt det er å trekke kabelen fra motorrom til batteri (trolig under baksetet). Hva jorder du batteriet i bak? Chassis?

Uten at jeg har skrudd så mye D3, finnes det gummigjennomføringer i torpedoveggen på de fleste biler. En 6mm2-kabel tar svært liten plass.

Så kan du helt sikkert løfte opp plastdekslene over kanalene og legge kabelen ned i eksisterende rørgater? Ligger på kilometervis med kabel der på P38 ihvertfall. :)

Batteriet jordes i chassi ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Hvorfor gå igjennom torpedo om ledninger skal helt bak?

 

Legg ledninger langs ramma og gå rett opp der du skal ha dem.

Det er også et alternativ. Både på p38 og min LC120 er det latterlig enkelt å gå gjennom torpedovegg og langs kanalen. Hele jobben tar max en halvtime.


Edit;

Som jeg skriver over har jeg skrudd lite D3, men du må gjerne komme med gode tips til gjennomføringer bak som kan brukes på D3 som OP kan ha nytt av. 

Endret av iknutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, iknutis skrev:

Det er også et alternativ. Både på p38 og min LC120 er det latterlig enkelt å gå gjennom torpedovegg og langs kanalen. Hele jobben tar max en halvtime.


Edit;

Som jeg skriver over har jeg skrudd lite D3, men du må gjerne komme med gode tips til gjennomføringer bak som kan brukes på D3 som OP kan ha nytt av. 

Har kikka litt på torpedoveggen, og det virker som det enkleste stedet å tre ledningen gjennom torpedoveggen, er samme sted som panseråpnerkabelen.

 

Er litt fristende å bare la ledningen gå under bilen...

 

Ser forresten at powerbox, laget for elektriske båtmotorer, virker som en billig og enkel løsning (minus lading underveis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trekker du ledning under bilen. :)

Pass da på å legge den over rammen, så gjemt som mulig, uten å komme borti bevegelige deler eller eksosen. Når du trekker den opp igjen, bør du passe på at det blir tett så ikke det lekker vann og annen lort opp.

Batteribokser er fine de, men Biltema har både agm-batteri og batterifeste til en hyggelig pris. De har også bokser med og uten elektronikk, så dette trenger ikke bli et prosjekt du blakker deg på. Husk å sikre kabelen foran og bak, jeg bruker 30A glass-sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er en grei størelse på igjennomføring fra ramma til karosseri venstre side bak. Denne kommer opp ved bakre side vindu. Her går ledninger til epb, eas sensorer +++. Det kan være en godt sted å føre inn en ny kabel

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kanskje nyttig å lese dette, D3 ser ut til å være tidlig ute med mer eller mindre "smarte" generatorer.

Lading av ekstra batteri kan visstnok føre til uforutsette problemer i moderne biler om det ikke kobles riktig,

 

https://www.caravanersforum.com/viewtopic.php?t=74294

 

Var nyttig lesning for meg som skal til med å installere et LiFePO4 battery som et auxiliary batteri i en D4 (med Ctek Li - lader)

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Sparelys er norsk forhandler av Victron Buck-Boost DC/DC convertere. Ikke billig, men beskrivelsen er overbevisende.

DC-DC-omformer for lading av et 12V / 24V servicebatteri i kjøretøy med en intelligent dynamo.

https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=253&Itemid=39

 

Installasjonsveiledning https://www.victronenergy.no/upload/documents/Manual-Buck-Boost-DC-DC-converter-EN-NL-FR-DE-SE-RU.pdf

 

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2021 den 9.49, Timo@ skrev:

Ingen ekspert på dette, men sjekket bruksanvisning på denne. Ser ikke noe nevnt om hvilken type batteri den egner seg for eller om den egner seg for biler med "smart generator", som D4 for eks. (D3 også?). Det står at lading starter når spenning på bilens batteri er over 13,8V. og slutter når spenning har vært under 12,8V for mer en ett minutt.

Mulig dette vil fungere med en "smart generator", men ser fra andre produsenter der man kan instille spesielt for smart generator, så starter lading når motor er i gang og spenning er over 11,8V for mer en 5 sek og slutter lading når spenning er under 11,4V i mer en 10s og motor er i gang.

 

Tyder på betydelig mer spenningsvariasjon med en "smart generator".

Mulig det likevel vil fungere stort sett på en D4 siden den venter 1 minutt, men er usikker.

 

PS- 150A ? antar det er maks strøm den tolererer om batteri tar imot og genrreator kan levere, ikke at den selv regulerer ladestrøm på noen som helst måte.

 

PS - ved nermere ettertanke så kan dette ha noe med å gjøre at den enhet jeg refererte til som har valg mellom vanlig og smart generator også er en DC-DC omformer. Dvs at den kan, for eks, lade ekstrabatteri med polspenning på 13,5  - selv om generatorspenning kun er 11,5V .

 

Bjørnung

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 dollaros for et glorifisert splittladerele? Kjøp heller en Ctek D250se.

https://www.seasea.no/elektrisk/ladere-inverter/batterilader-25a-ctek-d250se-dual

 

Denne kan lade bly, agm og lithium. Innebygd MPPT så du kan direktekoble solcellepaneler.

Hvis ikke 20A lading er nok kan du oppgradere med en SmartPass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D det er bare systemer som er til salgs på markedet. Enig at det er dyrt. 
 

neste er:

https://thomasperformance.co.uk/brands/red-bison/red-bison-dual-battery-management-system-gwardar

Installert av @DISCODISPONENT i sin bil

 

 

T-Max 

https://www.paddockspares.com/ba2685-t-max-split-charge-system.html

Lest at den med feil på solenoid kan ødelage begge batterier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...