Gå til innhold

Og der gikk clutchen......


Jetinge

Anbefalte innlegg

Da er et bedre pedalsett for clutchen montert inn med lufting på innløp masterpumpe ( som ble åpnet og smurt med silikonfett), lufting på slave, og fortsatt må jeg pumpe for å få noe clutcheffekt. Ser også at det er tilbakeslag i masterpumpe opp til reservoar når pedalen slippes litt brått. Er det riktig ? Neste stepp er å åpne slaven og smøre den også. Greit at clutchen med overføringer er slitt, med ser dét som ble nevnt tidligere av Lafterolf, pumping = luft i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 3 uker senere...

Litt på etterskudd med oppfølging, men her er status.

 

Plukket ned slave og smurte opp, sjekket slark overføringer inn i girkassen, byttet lager og hus i horisontal aksel, og har litt fungerende clutch, og nå hjelper det heldigvis ikke å pumpe. Da er det etablert at det ikke er luft i anlegget, og tilbake står det at clutchen er slitt og må byttes på et tidspunkt. Lang vei med mye læring, og virkelig verdt hele prosessen.

 

Takker for all hjelp og gode råd, kommer innpå når girkasse skal ut og ny clutch skal inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Og nå er det snart jul, ønsker meg clutch i julepresang :) 

Nå er ny lamellplate, utløserplate, utløserlager, masterpumpe,og slave montert, luftet og luftet - men fortsatt luft i anlegget.

Får ikke opp pedal iten pumping, og skjønner ikke bæret lenger.

Om jeg kobler av returfjæra på slaven/linken inni kassa, har jeg pedal så det holder. Men om jeg setter på fjæra så er det samme stusselige greiene med pedal i bånn og clutch med pumping. Trenger noen gode råd fra noen voksne her nå..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... 8 + 30 mm, og 158 mm fra gulv. Får til 158 mm, 8mm inn., men de neste 30 mm får jeg ikke juster hverken på masterpushrod eller slavepushrod. Lufter med trykkluftsak fra BT, og har kjørt igjennom 2 l med væske. Skal linkarmen på slave vær ca vannrett når alt er nytt?

Og, de 30 mm på master får jeg ikke opp. Det er ikke noe definert motstand rundt 38 mm innpress av pedal. 
Like fullt får jeg pedal når jeg pumper et par ganger - spooky :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du vakumlufter burde du kline fett rundt nippelen. Den kan suge inn luft der ved gjengene.

I tillegg kan du pumpe rolig ned på pedalen for å øke trykket slik at luften følger med ut.

 

Viktig å stenge nippel FØR vakumlufter stenges. 

 

For så lenge du får pedal ved å pumpe har du luft i systemet. Startet du med å lufte hovedsylinder(master)? En tramper pedalen rolig ned mens du åpner røret inn til sylinderen. Steng før pedal når gulvet. Her trengs bare ett luftingsforsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jetinge skrev:

Hm... 8 + 30 mm, og 158 mm fra gulv. Får til 158 mm, 8mm inn., men de neste 30 mm får jeg ikke juster hverken på masterpushrod eller slavepushrod. Lufter med trykkluftsak fra BT, og har kjørt igjennom 2 l med væske. Skal linkarmen på slave vær ca vannrett når alt er nytt?

 

Ca,--j,,,,,,,,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 timer siden, Jetinge skrev:

Hm... 8 + 30 mm, og 158 mm fra gulv. Får til 158 mm, 8mm inn., men de neste 30 mm får jeg ikke juster hverken på masterpushrod eller slavepushrod. Lufter med trykkluftsak fra BT, og har kjørt igjennom 2 l med væske. Skal linkarmen på slave vær ca vannrett når alt er nytt?

 

 

Ca,ca,ja. men ALT er ikke nytt,så justering på "gefyhlen" må ofte til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sorry for underlig svar,men katt som ville ha oppmerksomhet .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der, takk for info begge to, ikke vær for hard -  husk jeg er under opplæring :) 

Jeg skal ta en ny runde med mer oppmerksomhet på de nevnte handlingene, og kommer utrettelig tilbake med melding om resultatet.

( katter er kanskje ikke så gira på LR? :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framhaldssoga om clutchen går vidare:) Etter en uke med litt skruing, byttet master og slave fra EWS, handlet og brukt 3 l Dot 4 fra BT, og fortsatt luft i systemet har jeg i dag åpnet den nye masteren og smurt med silikon på gummipakninger. 

 

Resultatet er pussig, 4- 5 trykk på pedal ga ingen luft i anlegget, men heller ikke fast pedal, går like rolig ned i bunn uten problem eller virkning. Etter litt tid kommer det luft igjen, og nå er det slaven som skal til pers. Men, og et stort Men, kan slangen gi falsk luft uten å ha synlig lekkasje :) ? 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, den som gir seg har tapt :) Det blir nedplukk av ny slave ( 3 x ) igjen, og oppsmøring av pakninger med silikonfett etter idé fra Lafterolf. Da er det bare flexibel slange igjen som ikke er byttet og smurt opp - etter det er jeg tom for idéer om det ikke funker.

Så hva du / dere skrev om dødgang, og det er greit nok, men jeg har fortsatt luft i anlegget og det forvirrer stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufter først på master innløp, rolig 1 gang. Så lufting på slave, med slange på nippel, ikke med vakuum nå. Rolig nedpress av pedal med åpning av nippel, ned til nesten bunn. Mye luft i slange, og ved repetisjon kommer det luft hele tiden.

 

Har byttet master og slave med samme resultat. Byttet tilbake til original slave, ingen endring. Smurt opp master, luft kommer. Det som er pussig er at jeg finner ingen lekkasje av væske noe sted, kun luft i systemet. Når jeg pumper et par ganger er det topp trykk i systemet. Har blokkert ut link inn i kassen, og det er trykk i hydraulikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den gamle typen med felles reservoar, og ok, skal prøve på utløp i morgen. Men det er underlig at det kommer luft inn hele tiden? Jeg har kjørt igjennom ca 3 liter med væske, og det tærer litt på at jeg ikke skjønner hvor den lufta kommer fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) mekaniker er en tittel jeg ikke kan stå inne for, ligger mer på nivå enkel hobbyskruing.....

Delene er som nevnt byttet, og da er spørsmålet hvordan undertrykk oppstår, og event hva skal til av tilpasninger for at det kan endres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, da har jeg gått igjennom den og ser at det er de 1.5 mm fra stang mot stempel som er kritiske. Det blir vel de 8 mm som skal være på pedal ved innpressing? Tror ikke jeg har fått utvendig pedalskruen riktig satt, det har blitt stempelstangen som har definert pedalhøyde. Blir pedalhøyde justert med bakskruen, så må de 30 mm med press del 2 på pedal justeres på stempelstang for slave da ?

 

Da er det bare som i Monopol "  Rykk tilbake til start, motta 500.- og gå fengsel. "  God trening i å gjøre ting i riktig rekkefølge :)

Endret av Jetinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...