Gå til innhold

Og der gikk clutchen......


Jetinge

Anbefalte innlegg

Hva kan være feil her : fra å være litt svak clutch gikk det plutselig over til å være null pedal / clutcheffekt. Sjekket om det er lekkasjer i systemet, og ingen åpenbare er funnet. Hva kan da ha skjedd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du må definere svak clutch litt mer.

En S2 om jeg husker riktig.

Du har muligens en stor gummitetting på h.side av girkassetunellen?

Vipp av denne og se om det er bevegelse på den mekaniske delen av clutchoverføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, S 2. 
 

Svak clutch er at den tar langt inne, hogger ved for kjapp utslipp, og løser dårlig ut - start med clutch inne og i gear gir 

tydelig tegn på at den sliter med å løse ut. Det som skjedde her var at rimelig kjapt bare forsvant all effekt, og null clutch.

skal sjekke overføringer etc. asap imorgen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men den er svak. Sjekket at det er liv ned til slaven, og får nå clutchvirkning om jeg pumper på pedalen - kan virke som det er luft i systemet, og lufter det. Men hvordan kan det oppstå luft her uten lekkasje ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertrykk suger inn luft gjennom dårlige pakninger.

Hvis du ikke byttet master og slave evt. overhalte ved oppussingen ville jeg satt i nytt nå.

Men luft anlegget og se om det blir bra pedal før deleskifting.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet master og slave ved oppussing, gått ca 300 mil siden. Luftet anlegg uten noe synlige bobler eller virkning, og så sjekket jeg overføringen fra slave og inn i girkasse ref. video, og mulig feilen ligger her :)


Det er ganske mye slark og ved pumping av pedal får jeg nok trykk til at det løser ut så der. Noen som sitter på deler til dette? Bør vel bytte alt fra ut av kasse og til innfesting av slavestempelstang? 

 

Endret av Jetinge
Endring video
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan med fordel bytte opplagringsforingen,men det er ikke selve feilen.

Pumper,slange og overføringer (slitasje) videre inn i kassa kan gi veldig like symptomer .

Noen ganger vil du også finne flere feilkilder som tilsammen gir problemer.

Men som oftest stemmer Lafterolfs utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,takk for innspill her.

 

Det er nye slanger, ny master og slave og ingen synlige lekkasjer, kan det være at master eller slave lekker

etter 3000 km ? Det som forvirrer meg er at jeg får ikke opp et fast trykk når jeg pumper, ref bremsetrykk ved luft i anlegget, men det er nok til å få lirket

inn clutch funksjon for å få satt i gir.

 

Hvordan kan jeg sjekke pumpene annet enn ved visuel kontroll? :)

Er opplagringsforinge å få løs, eller byttes hele armen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kanskje lirke deg innom sjefsmekanikeren din en tur.

 

Klarer du å sperre bevegelsen på armen vil du få testet hydraulikken.

Husk at litt testtrykk på pedalen holder lenge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet hydraulikk på clutch og fikk sperret av slitasjebevegelse på opplagringsforingen. Luftet, sjekket master, slave og slanger for lekkasjer, og har noe bedre clutch nå. Men kan det være luft som ligger helt oppe i toppen ved innløpet på masterpumpe? 


Og, bytter jeg opplagringsforingen, eller hele armen med foring? Noe du har på lager Gaute ? :)

Endret av Jetinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen til å trampe pedalen rolig ned. Åpne røret inn på master når pedal trampes og lukk før den når bunnen.

 

Jeg demonterer nye master/slavesylinder og smører pakninger med silikonfett. De er tørre fra fabrikk og jeg har opplevd samme som deg, etter kort tid drar de luft.

 

Om det har noe for seg vet jeg ikke, men det gir i det minste en god følelse en stund.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Jeg tester ut forslaget ditt om lufting på innløpet, og skaffer ny opphengsforing, den er helt utslitt, før jeg river ut pumpene med påfølgende

smøring med silikonfett. Kan jeg bare bytte foringen, eller er hele staget slutt ( har ikke demontert det ennå, derfor spørsmålet ) ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke å huske jeg har sett nevneverdig slitasje på akselen der den er lagret opp i kula.

Kula er dessverre ikke noe jeg har på lager lenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjernet venstre forskjerm for n’te gang (blir snart montert med borrelås :)) sjekket og luftet på innløp masterpumpe, fikk en overraskelse på oppheng / overgang pedalforing og inn i braketten - skal være ca 0.02 til 0.07 mm, og ofringen der er så slitt at det nesten 10 mm slakk.
 

Med tilsvarende slitasje på kula nede på armen har jeg vel 15 - 20 mm dødgang på clutchsystemet. Nytter lite å finjustere pedalhøyden til158 mm da. Må bytte disse foringene før jeg kommer videre på å få clutch som løser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre hodeløs enn rådløs - nødreparasjoner på clutchsystemet ble til ved at stempel på masterpumpe ble skrudd helt ut for å ta opp slakk, luftet på innløp

og Eureka! det hjalp på clutchfunksjonen. Kun en midlertidig utbedring da foringene klart må byttes, men -  mens jeg venter på deler, er 

nå er den Lille Svarte igjen kjørbar i nærområder :)

 

Takker for gode råd og innspill, kommer tilbake med flere spørsmål ved neste høve, for iflg. min kjære fru kone, er det kun et spørsmål om når det skjer noe mer -

og ikke om det skjer, fortsatt god helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert et pedalverk uten nevneverdig slakk et sted om det ønskes.

 

Kapoff og så syk clutch rimer litt dårlig med foringsslitasje.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...