Gå til innhold

for lange u-bolter SIII Exmil..


oterpoter

Anbefalte innlegg

Heisann

 

I går skulle jeg montere fremaksel etter lakk og fiks, og når jeg skulle skru til u bolt muttere til moment, så sa det knepp.. og de bare snurrer og snurrer.

Det har seg slik at u boltene er for lange.. evt gjengingen er for kort. 

Disse var helt nye, men dessverre kan jeg ikke bruke de. Sjekket lenden på alle de 10 andre jeg har, og ingen av de er "korte" nok. Når de er satt på plass, er det ingen gjenger langt nok til å kunne stramme. :(

Det er utrolig kjedelig å måtte vente en uke på å få levert, så om noen i Bergensområdet har..

Send meg gjerne en p.m.!

Evt om noen har forslag til hvor jeg får tak i 

Har brukt Vestships, men det tar alltid minst en uke fra jeg bestiller til jeg har varene.

 

måtte frem med vinkelkutter og kutte av de.. litt knotete og med risiko for å ødelegge nylakkerte flater :(

 

-mathias

 

 

20200524_194638.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel harryløsning men som funker helt fint er å hive på en eller to mutre som er en dim større enn de skal være først. Da kommer originalmutteren på gjengepartiet.

 

Men hvorfor passer det ikke? Noe mellomlegg som mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker ikke slike harryløsninger..

nei.. de er vel for lange da.. jeg har EN gammel en som er riktig lengde..

 

vil nødig ha uboltene stikkende veldig langt ned.. Større risiko for at de henger seg fast på noe om man er offroad.. og de holder jo hele skiten på plass under der..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i  

Så da blir det løsningen. :)

 

Må få den på hjul snart. 

 

Får trolig kjøpt meg en V8 om ikke lenge.. 

Er på jakt etter girkasse som kan passe til det.. 

Da blir det en perfekt bil! 

Om mulig mer perfekt enn den allerede er! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til drabåndproblemene er at bilen har fått parabolfjærer som har færre fjærblad.

Orginalfjærene bygger mye mer pga mange flere fjærblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke.

Har gjengesnitt til en versjon av draband.

Noen av dem har valsede (tror jeg det heter) gjenger og egner seg ikke uten videre.

Da er gjengepartiets diameter større enn resten av drabandet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, oterpoter skrev:

skru til u bolt muttere til moment, så sa det knepp.. og de bare snurrer og snurrer.

Dette høres ut til å være valsede gjenger, da ligger gjengene litt mer utenpå bolten siden metall ikke er fjernet i motsetning til skårne gjenger for da skjæres metall bort og toppen av gjengene er lik eller litt mindre enn boltdiameteren. Med skårne gjenger vil mutteren stoppe i enden av gjengepartiet men med valsede kan en skru mutteren forbi gjengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne sagt jeg ble klokere av de siste to svarene, men.. 

når jeg tenker meg om.. så ble jeg ikke det. :):):)

 

Er det slik å forstå at jeg må innfinne meg med en harryløsning, fordi det ikke finnes U bolter som er egnet ?

Høres rart ut..

så jeg antar sikkert feil..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt.Du antar feil.;)

Mer forklaring ,med flere ord, av gjenger kan ordnes på 9134883seks.

 

Jeg har nok noen som kan passe liggende men da trenger jeg ymse mål av deg.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte u-bolter av BG-Nor. De har i forskjellige dimensjoner og mål. Jeg valgte noen med litt tykkere diameter enn originalt, og boret opp platene litt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, oterpoter skrev:

skulle gjerne sagt jeg ble klokere av de siste to svarene, men.. 

når jeg tenker meg om.. så ble jeg ikke det.

Da skal jeg prøve å forvirre mer :P

 

image.png

 

Se på boltdiameteren (Bar Diameter) i forhold til gjengediameteren så blir det nok litt klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diameteren på gjenger er dog ikke hovedproblemet mitt..

de jeg har er M12

MEn det er gjenget for kort .. altså det er ikke mer gjenger igjen sånn at jeg ikke får strammet de.

Og følgelig skulle jeg hatt kortere u bolter enn de jeg tydeligvis har kjøpt ... flere ganger :)

Den jeg kuttet av (fordi det var for lite gjenger igjen), var 14cm (approx) lang (selve u bolten)

På sist nevnte u bolt ville jeg trolig hatt gjenger nok til å stramme om jeg la på en eller to skiver.. 

På de U boltene jeg har, som er noen gode cm lengre, må jeg nok inn med noe som tilsvarer bredden av en M12 mutter for at de skal kunne brukes, men da stikker de jo mer ned.

og liker ikke tanken på at det øker risiko om jeg skulle kjøre på noe , og gruse til U boltene. 

Hele bilen henger jo på disse..

 

Som svar til om det er cut thread eller Rolled, så tror jeg mine er Cut (uten at det endrer problemet(utfordringen min ) :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U-bolter har jeg alltid kuttet av noen mm under mutteren når alt er montert.

Husk etterstramming av dem etter litt kjøring. Lurt å sjekke flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke leverandør av bladfjærene ha de riktige u-bolter tilgjengelig, I det minste gi råd om spec, eventuelt hvor en får tak i de?

Hvis ikke så Google etter u-bolter og finn noen som passer. Diverse leverandører har tabeller med utrolige mange varianter av diameter og lenge av gjenger etc etc...

 

Bjørnung

 

Ser for eksempel av Paddock lever U-bolter sammen med nye parbol fjærer.

https://www.paddockspares.com/para01-front-parabolic-springs-pair-2-leaf.html

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriver Rocky Mountain på sin web-side:

Q. Why do you package 'U' bolts with all your springs?
A. We supply high quality 'U' bolts a full ½ inch diameter with rolled threads, washers and nuts. The U bolts are the right length for the springs. Most of the time the old 'U' bolts are rusted, inferior in quality or simply don't fit. You may have to enlarge the holes in your clamp plates very slightly to fit our 'U' bolts but you get much better clamping action. It is very important that a parabolic spring be well clamped or stresses will develop exactly in the middle of the spring where it is drilled for the center bolt.

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...