Gå til innhold

Ulyd i traktoren, Schilter UT5001


Faah

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg har en ulyd i traktoren eg ikke klarer å finne ut av. Og eg har litt problemer med å lokalisere hvor den kommer fra. Kan dere kloke hoder hjelpe meg i riktig retning?

Traktoren er en Schilter UT5001 fra 1976, drift på alle hjul. Eg gjennomførte en skikkelig service på traktoren i fjor og det er etter da lyden oppstod. Det kan ha vært tendenser til denne lyden før, men da så sporadisk at eg ikke har tenkt mer over det. Det er vanskelig for meg som sitter inne i traktoren å høre hvor lyden kommer fra og kameraten min som springer rundt å filmer klarer heller ikke å lokalisere lyden.

No er lyden der hele tiden når eg kjører i oppoverbakke/belastning. Når eg kjører på flatmark er ikke lyden fremtredende og heller ikke når eg kjører nedoverbakke. 

Det er to girspaker, en der en velger framover-N-bakover og en spake fra 1-6gir. Når eg renner bakover med girspaker koblet inn og clutch inne så kommer lyden, når eg renner bakover med girspaker i N er ikke lyden der. 

Eg gjorde ikke så mye med selve girkassen når eg jobbet på traktoren. Eg byttet kryss på mellomaksel, demonterte der mellomaksel er koblet inn på girkasse pga håndbremsebånd måtte byttes der. Hadde oppe alle deksler inn til girkasse, men ellers lite gjort med girkasse. Byttet olje. Har også byttet kryss i portalaksler framme. Eg har mistenkt slitt clutch, men får ikke det til å stemme. Fotbrems er slitt ( og fra 1976), og brems bremser aksling bak, men da burde lyden vært der hele tiden? Lyden påvirker ikke motorkraft/framdrift i det hele tatt som eg kan kjenne. 

Legger ved noen videoer av dette i håp om gode tips.

Endret av Faah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger lyden farten på mellomaksling? 

 

Dvs kjappere lyd jo raskere du kjører?

Jeg synes lyden høres for godt til å være girkasse, og farten på mellomaksel synes å stemme med lyden. Er det skliplate under akslingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjører mye 2. og 4./6. gir.

 

2. gir på grus og skogsveier og 4. eller 6. et lite stykke på hovedvei. Når eg kjører på bilveien så er det ikke ulyd i traktoren.  

Så når eg kjører 2. gir følger lyden farten på mellomaksel/turtall, ja. Da er det ikke så lett å si om lyden følger turtall eller fart, men det bør eg vel prøve å finne ut av...

 

Mellomaksel ligger nokså åpent, men håndbrems er på mellomaksel. Mellomaksel går nærme ramme på en plass, men ser ikke sår i nymalt mellomaksel der. 

 

Håndbrems kan selvsagt være problemet, den ligger litt mer skjult og eg hadde dette av siden alt hadde rustet fast. Prøvde å kjøre med håndbrems "på" et lite stykke med det ga ikke annen lyd. Kanskje selve trommelen som er festet på mellomaksel tar borti gods på traktoren..

 

Puster litt lettere etter at du ikke tror det kommer inne fra girkasse. Eg får hjem å lete mer etter lyden, vil ikke ende med havari på denne..

 

Tegning av håndbrems på trommel:

IMG_20191003_231121.jpg

 

IMG_20191122_230839.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden lyden kommer med pådrag i motbakker er det typisk om det er mellomaksel.  Har du vært av med alt og byttet kryss burde vi kanskje avskrevet slark. 

 

Lyd er vanskelig på video. Lyd forandres, og man mister mye. 

Jeg tenkte at om det kom innenfra, girboks eller bakstuss, ville lyden ikke vært så skarp, og siden lyden følger pådrag resonerte jeg med mellomaksel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...