Rayton Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 Fikk tak i en Engelsk Defender som var førsøkt registrert i Norge, men kontrollør anmerket rust i rammen og dermed ble den ikke godkjent. Statens Vegvesen krever dokumentasjon fra Land Rover på om og hvordan rammen kan sveises og selvfølgelig må det utføres av godkjent karosseri verksted. Har kontaktet Land Rover, men det ser ut til at den henvendelsen går fram og tilbake mellom avdelingene ennå. Er det noen av dere som har fått tak i dokumentasjon for utbedring av rust i rammen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 Nettopp sveist innerskjerm/fjærbein på en Subaru for merkeverksted. De ville se sveisene etterpå uten tektyl eller annen masse utenpå før godkjente den. De tok ikke sveisingen selv,krevde heller ikke at det måtte utføres av godkjent karosseri verksted.. kjenner og en som nesten sveise "ramme" på en Pajero og han fikk beskjed av biltilsynet at han kunne utføre jobben selv.. Han med Pajeroen måtte nesten sveise "ny" ramme.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 Rammen er konstruert av mild steel som gjør at den er lett sveisbar. Har sveiset mye rust i rammer uten innblanding av SVV. Men mulig det er blitt strengere nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 20. mai 2020 Del Skrevet 20. mai 2020 Nei, ikke strengere. Bare at vegvesen så det først og krever dokumentasjon. De er litt firkantede når det gjelder lovverket innimellom. Ser ofte at lovene kan tolkes på flere måter, avhengig av hvordan man lærte å lese, skrive og punktsette tekst på skolen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 Jeg sjekket for noen år siden med den lokale trafikkstasjonen og det var ikke noe problem å godkjenne rammebytte da ramme var kjeks, bakerste halvpart, omtrent. De fant selv frem hjemmelsgrunnlaget de trengte for å la meg foreta bytte fremfor reparasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 Så om Land Rover godkjenner sveising eller ikke betyr egentlig ingenting, da det er biltilsynet som bestemmer om du kan du sveise selv eller må få det gjort på godkjent verksted.. Det er nok grunnen til at henvendelsen går mellom avdelingene hos Land Rover...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 Man har lov til å gjøre alt på egen bil. Jeg har sveisa mange rammer, til og med vært på SVV der de skrytte av fin sveising. Men er det anmerket må de være strenge. Det beste er å oppsøke lokalt vegvesen og snakke med en av kontrollørene. Fortell om problemet, vis gjerne bilder, og forklar hva du ønsker å bytte og på hvilken måte. Er han negativ er det lov å prøve neste stasjon. Så lenge alt foregår skriftlig kan de ikke være romslig, og avslag må ankes. Oppmøte blir mer uformelt og man får bedre inntrykk av hverandre og det er lettere å kommunisere. De har gjerne noen tips å komme med også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayton Skrevet 24. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2020 Takk for svar. Jeg fikk tak i han som hadde sett på bilen ved forsøk på registrering. Så lenge jeg fikk dokumentasjon fra Land Rover og det var utført av godkjent verksted så kunne han godkjenne det. Har lest opp og ned på Lovdata og finner ikke noe sted der det står at reprasjon må utføres av godkjent karosseri verksted. Bare at det er utført som foreskrevet av kjøretøyfabrikanten. Får sende noen mailer til statens vegvesen å høre om det er noe jeg har oversett. Hadde jeg nå bare fått tak i den bilen før tidligere eier prøvde å registrere den så hadde det ikke vært noe problem. Krav om dokumentasjon For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av Statens vegvesen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 25. mai 2020 Del Skrevet 25. mai 2020 5 timer siden, Rayton skrev: Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av Statens vegvesen. De bør være kompetente nok til å avgjøre dette selv hvis det bare er snakk om utriggere og baktravers og evt. mindre skader på selve rammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørnung Skrevet 27. mai 2020 Del Skrevet 27. mai 2020 Min forståelse av arbeidet til Statens Vegvesen er at det er ikke slik at de skal/må godkjenne eller ikke godkjenne noe selv - de har kun krav på seg til å påse at det er godkjent eller er utført godkjent 3.part. Men - Statens Vegvesen kan selv godkjenne forhold dersom de føler seg kompetente til det. Altså er det personavhengig og vil kunne variere fra sted til sted hva de vil ta på seg å godkjenne selv, forståelig nok. Bjørnung Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Meli Skrevet 27. september 2021 Del Skrevet 27. september 2021 Jeg leter etter de samme papirene selv, hvordan løste dette seg? mvh Harald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Til overstående problematikk. Ikke dra til statens vegvesen for å få kontrollert og forsøkt godkjent en bil med "omfattende" rammerust. Fiks opp i rust problematikken først, deretter er det tid for å dra på kontroll / godkjenning. Da er det null stress Svarene som det er referert til over her er som forventet, det er å anta at den vanlige mann i gata ikke innehar kompetanse til å reparasjon sveise bilens bærende struktur, og det med rette. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.