Gå til innhold

Godkjenner Land Rover sveising av rust i ramme?


Rayton

Anbefalte innlegg

Fikk tak i en Engelsk Defender som var førsøkt registrert i Norge, men kontrollør anmerket rust i rammen og dermed ble den ikke godkjent. 

Statens Vegvesen krever dokumentasjon fra Land Rover på om og hvordan rammen kan sveises og selvfølgelig må det utføres av godkjent karosseri verksted.

 

Har kontaktet Land Rover, men det ser ut til at den henvendelsen går fram og tilbake mellom avdelingene ennå. 

 

Er det noen av dere som har fått tak i dokumentasjon for utbedring av rust i rammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp sveist innerskjerm/fjærbein  på en Subaru for merkeverksted. De ville se sveisene etterpå uten tektyl eller annen masse utenpå før godkjente den. De tok ikke sveisingen selv,krevde heller ikke at det måtte utføres av godkjent karosseri verksted.. kjenner og en som nesten sveise "ramme" på en Pajero og han fikk beskjed av biltilsynet at han kunne utføre jobben selv.. 

 

Han med Pajeroen måtte nesten sveise "ny" ramme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammen er konstruert av mild steel som gjør at den er lett sveisbar.

Har sveiset mye rust i rammer uten innblanding av SVV.

Men mulig det er blitt strengere nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke strengere. Bare at vegvesen så det først og krever dokumentasjon. De er litt firkantede når det gjelder lovverket innimellom. 

Ser ofte at lovene kan tolkes på flere måter, avhengig av hvordan man lærte å lese, skrive og punktsette tekst på skolen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket for noen år siden med den lokale trafikkstasjonen og det var ikke noe problem å godkjenne rammebytte da ramme var kjeks, bakerste halvpart, omtrent.

De fant selv frem hjemmelsgrunnlaget de trengte for å la meg foreta bytte fremfor reparasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om Land Rover godkjenner sveising eller ikke betyr egentlig ingenting, da det er biltilsynet som bestemmer om du kan du sveise selv eller må få det gjort på godkjent verksted.. Det er nok grunnen til at henvendelsen går mellom avdelingene hos Land Rover......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har lov til å gjøre alt på egen bil. Jeg har sveisa mange rammer, til og med vært på SVV der de skrytte av fin sveising.

 

Men er det anmerket må de være strenge. Det beste er å oppsøke lokalt vegvesen og snakke med en av kontrollørene. Fortell om problemet, vis gjerne bilder, og forklar hva du ønsker å bytte og på hvilken måte. Er han negativ er det lov å prøve neste stasjon. 

 

Så lenge alt foregår skriftlig kan de ikke være romslig, og avslag må ankes.

Oppmøte blir mer uformelt og man får bedre inntrykk av hverandre og det er lettere å kommunisere. De har gjerne noen tips å komme med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg fikk tak i han som hadde sett på bilen ved forsøk på registrering. Så lenge jeg fikk dokumentasjon fra Land Rover og det var utført av godkjent verksted så kunne han godkjenne det.

 

Har lest opp og ned på Lovdata og finner ikke noe sted der det står at reprasjon må utføres av godkjent karosseri verksted. Bare at det er utført som foreskrevet av kjøretøyfabrikanten. 

Får sende noen mailer til statens vegvesen å høre om det er noe jeg har oversett.

 

Hadde jeg nå bare fått tak i den bilen før tidligere eier prøvde å registrere den så hadde det ikke vært noe problem.

 

Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av Statens vegvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rayton skrev:

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av Statens vegvesen.

 

De bør være kompetente nok til å avgjøre dette selv hvis det bare er snakk om utriggere og baktravers og evt. mindre skader på selve rammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forståelse av arbeidet til Statens Vegvesen er at det er ikke slik at de skal/må godkjenne  eller ikke godkjenne noe selv - de har kun krav på seg til å påse at det er godkjent eller er utført godkjent 3.part. Men - Statens Vegvesen kan  selv godkjenne forhold dersom de føler seg kompetente til det. Altså er det personavhengig og vil kunne variere fra sted til sted hva de vil ta på seg å godkjenne selv, forståelig nok.

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Til overstående problematikk. 

Ikke dra til statens vegvesen for å få kontrollert og forsøkt godkjent en bil med "omfattende" rammerust. Fiks opp i rust problematikken først, deretter er det tid for å dra på kontroll / godkjenning. Da er det null stress

Svarene som det er referert til over her er som forventet, det er å anta at den vanlige mann i gata ikke innehar kompetanse til å reparasjon sveise bilens bærende struktur, og det med rette.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...