Gå til innhold

Ovn/ Varme i teltet, gass eller parafin.... ???


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Tenker man må ha litt lunk i OZ teltet, når det brukes innimellom. 

Så da blir det enten en av disse to da.... 

Er sikkert noen av dere her inne, som har lignende og erfaringer/tanker. 

 

https://toppfritid.no/hytte/varme/parafinovn-ksp-229-2-9kw-god-ovn-til-rimelig-pris-106354-p0000008365

 

https://toppfritid.no/hytte/varme/gassovner/gassovn-portabel-1200w-med-høy-sikkerhet-til-båt-hytte-camping-fortelt-osv-101505-p0000002510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200w på propanen er ikke allverden i telt. Bruker den samme i camperen. 

Har også en tilsvarende parafin brenner, som gir mer effekt. 

Vi bruker nå bare propanovnen. Opplever den som tryggest, og best for helsa. Bruker dog en del propan, og propanen funker dårlig/ikke i det hele tatt i -grader og når det nærmer seg det!!

(Kanskje finnes det vintergass til disse? Har ikke funnet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, telindnor skrev:

1200w på propanen er ikke allverden i telt. Bruker den samme i camperen. 

Har også en tilsvarende parafin brenner, som gir mer effekt. 

Vi bruker nå bare propanovnen. Opplever den som tryggest, og best for helsa. Bruker dog en del propan, og propanen funker dårlig/ikke i det hele tatt i -grader og når det nærmer seg det!!

(Kanskje finnes det vintergass til disse? Har ikke funnet?)

Nå er det helt sikkert noen her inne som har mer peiling på dette enn meg, men vi har sett at gassen til Primus fungerer ved lavere temperaturer enn for eksempel gassen fra Weber. Hva som er forskjellen på de gassblandingene er jeg litt usikker på.

 

Dette merket vi godt på årets første tur, hvor temperaturen snek seg under nullpunktet. Webergassen fungerte knapt, mens gassen fra Primus fungerte fint som snus. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, trondshj skrev:

Nå er det helt sikkert noen her inne som har mer peiling på dette enn meg, men vi har sett at gassen til Primus fungerer ved lavere temperaturer enn for eksempel gassen fra Weber. Hva som er forskjellen på de gassblandingene er jeg litt usikker på.

 

Dette merket vi godt på årets første tur, hvor temperaturen snek seg under nullpunktet. Webergassen fungerte knapt, mens gassen fra Primus fungerte fint som snus. :)

 

 

Og sikkert enda flere som har bedre peiling enn meg. :huh:

Utfordringen er at disse flaskene ikke kommer som Butan-Propan miks, som mange andre gassbeholdere. Jeg kjøper mine flasker på Biltema, de koster under 20lappen, men sliter som ref i kulda. Har lett litt...men ikke mer, på nettet etter miks flasker av denne typen, men altså ikke funnet. Jeg pleier å legge en varmeflaske inn mot gassflasken i kulda. Da funker den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på vurderingsstadiet angående varmekilde i camperen, har sånt sett ikke så mye inspill, men følger interresert med :)

 

@telindnor: hvordan fungerer den lille gassovnen i camperen? greit med varme, eller "holder det såvidt"? om den duger hadde den vært et bra alternativ i camperen jeg holder på med, sammenlignet med komplesitet og kostnad til en Webasto brenner..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Camarogeddon skrev:

Er på vurderingsstadiet angående varmekilde i camperen, har sånt sett ikke så mye inspill, men følger interresert med :)

 

@telindnor: hvordan fungerer den lille gassovnen i camperen? greit med varme, eller "holder det såvidt"? om den duger hadde den vært et bra alternativ i camperen jeg holder på med, sammenlignet med komplesitet og kostnad til en Webasto brenner..

 

-Camarogeddon

 

Det er ikke mer enn det må, men holder til den bruken vi har. Det kjipe med gass generelt er at den også tilfører vann til rommet den står i, men har lest og hørt for mye negativt om parafin, til å ta sjangsen på den. MEN, det er et vesentlig bedre alternativ, når det kommer til tørr-effekt, økonomi etc...

Skal du ha noe ordentlig, så må en Webasto type vurderes. MEN, den bruker mye strøm, og da må det med i planleggingen. Kostnaden er heller ikke uvesentlig. @ahyskyTrond har laget seg ypperlig enhet, og har investert i et Lithium batt til formålet. Aldeles ypperlig, da disse tåler utlading, i motsetning til vanlige blybatt. Ulempen er pris......du kan nok fyre med gass i en 10-20 år før du kommer opp i samme prisen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke regne på kroner på egen komfort.

Det finnes billige webastoetterligninger fra Kina, ferdig bygd i kasse med rør/slange inn i teltet. Fjernstyring og termostat. Dette får du levert på døra for ca 3000kr, vil tro det er et greit alternativ.

 

Har man et ekstra bilbatteri kan det lades i bilen og da burde man ha tilstrekkelig med strøm vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekstra bilbatteri er nødvendig for et webasto / dieselvarmer oppsett ja - selv har jeg separat forbruksbatteri og startbatteri allerede i bilen.

 

De dieselvarmerne i ferdig "koffert" utførelse har jeg ikke sett så mye på før - det virket jo som en veldig hendig løsning - takker for den. den kan jo enten brukes som basis for innbygging - eller man kan lage et varmeinntak på camperen, så er enheten frittstående, og kobles til ved behov. da slipper man brannrisikoen ved å fastmontere en slik billigvarmer også.

 

Disse burde jo kunne fungere flott på telt og - i hvertfall hvis de faktisk leverer halvparten av det de lover, spesifikasjoner på ebay pleier å være kreative, jeg antar at de oppgitt 8KW jeg finner i de fleste annonsene kun gjelder etter at selve enheten faktisk har tatt fyr, og står i lys lue...

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt som sies. Mange har tilstrekkelig med strøm, med flere batt etc. Ligger teltet et stykke fra bilen, har man trøbbel. Derfor kan et separat batt, lett sådan, være lurt. Også hvis man skal flytte løsningen mellom ekvipasjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik mini gass grill, som bruker bt patroner. 

Den gir faktisk bra lunk i teltet. 

Men ikke særlig praktisk og trygg til det bruket. 

Så det kreves ikke allverden med effekt. Skal bare ha litt varme rett før man legger seg, driver med kles bytte å slikt på kjølige kvelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge de to som du linker til der. Muligens litt eldre modeller, men samme spec. Gassovnen fungerer fint, men gir ikke veldig mye varme. Helt OK for å folde plussgrader inni VW-camperen, f.eks.  Den krever en del gass, så du må ha med et "batteri" med slike gasspatroner. Parafin/lampeoljeovnen gir mer varme, og brenner også vesentlig lengre på en tank. Den gir dog litt 'hytte-lukt', men det kan jo være bare kosling det. Som varmekilde i OZ-telt eller lavvu, så ville jeg nok ha valgt parafinovnen. Den som jeg har kan jeg i tillegg senke gitteret på, slik at den blir lavere. Dette er ment brukt dersom man skal koke vann på den samtidig. (som er en fiffig løsning, som ikke gassovnen har). Hvis plass (transport) er et tema, så er gassovnen vesentlig mindre, og lettere transporterbar, da den kan transporteres liggende eller stående alt etter hva man har av tilgjengelig plass. Vekebrenneren som har en tank med flytende brensel må transporteres stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde endel i lavvo med syntetduk noen somre. Gassovnen gikk rett ut pga vannproduksjon og lav effekt og lampeoljedrevet varmekilde inn.

Med seildukslavvo var det ikke så plagsomt med gass inntil den skulle pakkes sammen og bæres.

Ordnet oftest med en kulderenne inn til bunnen av parafinbrenner eller vedovn så jeg slapp trekk og bekymringer om evig søvn.

Kunne jeg bruke vedovnen var det kun +++ slik jeg så det.

Stort sett ble det varmet godt opp før sengetid/oppholdstid og alt gjort klart til oppvarming før neste oppstandelse/opphold igjen.

Men som med alle ting er det fordeler og ulemper og spørsmålet er hvilke kriterier man har.

Mange varmekilder har nå flammevakt, veltesikring , osv. så sjansen for for tidlig kjøring på de himmelske skogsveier er senket betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilbrakt de 8 siste sommerferiene i NordNorge i Helsport Valhall med Helsport vedovn. Anslagsvis 150 døgn oppsummert, 27 av dem i 2019, forhåpentligvis flere i 2020.

Fullstendig uslåelig!! Ved er både kos og varme.  Tynnplåta Helsport vedovn blir fort varm og akkurat like fort kald.... men for en varme. Uslåelig!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvo ovnen du tenker på da? Blir nok noe for stor for et oz tent, ikke har eg mulighet for å få pipa ut fra telt heller. 

Men den ser veldig grei ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ble biltema sin patroniserte gass ovn. Får begynne med den. 

Ville helst hatt parafin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd selv men Olav teigen selger Aladdin ovner. Dette er jo en parafinovn.  Kanskje med ønsket effekt. Synd han er så dyr i transport.
 

Ellers så kjenner jeg en kar som har brukt denne og var veldig fornøyd med den da den kunne stå i forteltet/ annekset å brenne og varme opp takteltet.

https://seatronic.no/vvs/varmere-139/varmeovner/varmeovn-lampeolje-2600w

11 timer siden, Erikmax skrev:

Forsvarets multifuel ovn dyrt men du verden for en varme Driftsikker og bra. Veit ikke hvor du får kjøpt den om dagen . Men man får vell tak i

Olav teigen, naturmagasinet.no, speidersport .no , arcticdome.no og arctic lavvo selger de.

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ovnen eg så meg ut. 

Men frakta gjorde sitt. 

Finner den ikke lokalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...