Gå til innhold

Defekt løftepumpe?


Ivers

Anbefalte innlegg

Sliter litt med å lufte min serie 3 diesel plutselig. Har luftet de to skruene på dieselpumpa og den oppe på filteret, samt slakket på injektorene. Får ikke start. Hører det kommer klukkelyder fra filteret lenge etter jeg har forsøkt å starte. Høres ut som det renner diesel tilbake i tanken? Har ikke lagt merke til denne lyden før. Den kommer noen sekunder etter jeg har forsøkt starte, og holder på litt av og på i 30 sek ca. 

 

Løftepumpa fungerer, men den ståltråden/fjæra som gjør at hendel går ned igjen har hoppet ut av sporet og nå knekt. Det går å lufte, men må manuelt føre hendel ned igjen. Det kommer  masse luftbobler hver gang jeg lufter fra dieselpumpa. Har luftet sikkert 6 ganger nå mellom startinga. Flatt batteri igjen. 

 

Det Kommer til en jevn stråle etter endel bobler, og da strammer jeg samtidig som jeg pumper. Men når jeg prøver etter en ny runde med starting, så er det like ille. Den lufteskruen på diesel filteret kommer det bare bittesmå luftbobler ut av men ingen jevn strøm med kun diesel samme hvor mye jeg pumper.

 

Litt merkelig med de klukkelydene og at det er luftbobler hver gang jeg åpner opp og lufter igjen? Samt at det ikke virker som det kommer noe særlig opp til dieselfilteret.

Kan det være at noe i løftepumpa er defekt og at diesel renner tilbake? Andre forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendel ned? Mulig jeg husker feil, men alt av matepumper jeg har vært borti har hendelen på topp, og den trykkes ned for å skyve diesel. 

Virker pumpen?

 

På Finn ligger det ny pumpe. Selger bor i Sandnes og sender tvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Hendel ned? Mulig jeg husker feil, men alt av matepumper jeg har vært borti har hendelen på topp, og den trykkes ned for å skyve diesel. 

Virker pumpen?

 

På Finn ligger det ny pumpe. Selger bor i Sandnes og sender tvert. 

Hendelen er i underkant. Løftes opp og fyker ned igjen av seg selv, helt til jeg knakk den ståltråden/fjæra som gjør at hendelen går ned av seg selv. 

 

Takk for tipset. Mulig noen så tråden for jeg sendte melding fort for å holde av men da hadde noen andre allerede gjort det samme.. ^_^

 

Vært borti at disse pumpene feiler på et vis og drivstoffet siger tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ivers skrev:

Vært borti at disse pumpene feiler på et vis og drivstoffet siger tilbake?

Det vanligste er vel at membranen lekker diesel inn i motoren. Skal dieselen renne tilbake gjennom pumpen så må 2 tilbakeslagsventiler feile og det er vel ikke veldig sannsynlig.

3 timer siden, lafterolf skrev:

alt av matepumper jeg har vært borti har hendelen på topp, og den trykkes ned for å skyve diesel. 

Ja, det er i alle fall slik på 200 og 300 tdi. Mener det er å skyve hendelen ned som suger fra tank og når fjæra skyver opp igjen pumpes dieselen til motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, SveinHa skrev:

Det vanligste er vel at membranen lekker diesel inn i motoren. Skal dieselen renne tilbake gjennom pumpen så må 2 tilbakeslagsventiler feile og det er vel ikke veldig sannsynlig.

Skjønner ikke hva all den surklinga og klukkinga er. Det kommer og går i allefall 30 sek etter jeg har prøvd å starte. Hører at diesel renner et sted, og luft i dieselpumpa hver gang jeg åpner lufteskruene igjen for å lufte. Kan det være luftlekkase noe sted? Kommer svært lite ut av den lufteskruen/banjokobling på dieselfilteret.

 

Har byttet dieselfilter. Men har da fått start etter det og kjørt litt. Har også renset filteret som kommer etter tanken. Det er det eneste nye jeg har gjort. 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...