Jump to content
LRforum
Dan-Ove

Bygge om til elektrisk vakuumpumpe 300tdi

Recommended Posts

Noen som har bygget om? Hvilken pumpe brukte du i så fall?

Min er i ferd med å ta kvelden etter kort tid siden sist bytte.
Tenker å blende av med et lokk og finne egnet Elektrisk pumpe.

Ser at Hella har noe i sitt sortiment, men bilrekvisita kunne ikke levere. De som selger til racing er litt kostbare. Noen muligheter hos hugger også men trenger å finne egnet bilmodell som var til dette bruket.
Tips?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pumpa er ikke forbruksvare.

Ville nok spandert en til på bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joda, kan det men hadde vært morsomt å bygge om hvis det gir like godt resultat.  Høres ut som skikkelig rådebank og antar det ikke er bra å kjøre med.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er nok fjøra som har brukket. Da ligger armen løst uten trykk mot kammen og det tikker mye.

 

Jeg har hatt elektrisk vakumpumpe. Er du lei av tikking nå må du bare glemme elektrisk pumpe. Den tikker også mye. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tikker den så mye at du hører den i en Defender kan det bli litt drøyt. Men den stopper vel når vakuumet er oppnådd? Den som er i elbilen kan jeg ikke høre. Rappe den kanskje....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den tikker så lenge den har strøm. Jeg koblet på tenningen. 

Høres nok ikke når bilen går, men sjenerende om tenning står på.

Den koblet ikke ut. Gikk hele tiden.

 

Har elbilen like kraftige bremser og vakum? Den kan ha ABS som bygger trykk likt rrc. Gjetning fra min side.

 

Jeg ville utvilsomt gått for mekanisk pumpe. Tror driftsikkerheten er bedre enn noe som trenger strøm for å virke.

Pumpa på 300tdi er ikke kjent for kort levetid heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ved et søk på nettet er det mange misfornøyde, særlig med Wabco. Men Unipump har de da vært fornøyd med. Må sjekke om den er å få tak i.

Angående fra Elbil så er det noen som har bygd om fra de. Kommer jeg over en for å teste så er det jo fort gjort å prøve.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kjøpt elektrisk vakuumpumpe på e-bay - "OEM" pumpe til Volvo,  total kost ca 1.000,- , ikke mye lyd av denne. Er nettopp montert så kan ikke si noe om holdbarhet / kvalitet. Er montert i tillegg til motormontert vakuumpumpe 2.8 300Tdi (bl.a. for å sikre nok vakuum for innslag av 2dre aksling på 6x6 Defender + kanskje lettere bremsepedal?). Brukes på "moderne" biler så bør fungere.  Vet mer til høsten...   https://www.ebay.com/itm/Electric-Vacuum-Pump-Power-Brake-Booster-Auxiliary-Pump-Assembly-UP28-20804130-/323440007054?ef_id=CjwKCAjwqpP2BRBTEiwAfpiD-3UIIGPCwcB98SSoF9IKvvBU4w7BIoNTkSpxnBxtpmdU4Qwz_gR9OhoCopwQAvD_BwE:G:s 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk, godt å høre at støyen ikke er noe problem. Den du linker til er Hella UP28. Tror jeg burde hatt up30 eller 32....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har tenkt - jeg ville nok først gjort som lafterolf skriver, erstatt originalpumpen...  min installasjon ev elektrisk vakuum pumpe er i tillegg til den originale, har koblet den slik at den bare starter når jeg bremser (styrestrøm fra bremselys). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Orginalpumpa lager vacum inntil en viss grense før den gir seg. 1 atm. er jo max mulig.

Hvis man ønsker økt mengde vacum ville jeg montert en liten tank i tillegg et sted.

 

GautemerogmertilhengeravK.I.S.S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja K.I.S.S vil nok mange av oss ha det. Det er ikke ønske om mer vakuum som er behovet, noe de uoriginal antakelig ikke gir heller, men en kvalitetsdel som holder.

Det var ikke greit når den havarerte i Algeria. At bremsene ble harde var ikke noe problem, men at den slo mot kamakslingen ga frykt om større havari. Det ble mye jobb å disable den siden man må ha et lokk der så ikke oljen renner ut. Vi løste det, men det tok tid. Så en elektrisk pumpe kan være like enkelt. Mange biler har det i dag uten problemer.

Av nysgjerrighet skal jeg i alle fall prøve det .....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neste gang kan du like gjerne få brent ledningsnett, og bli uten vakum, i Kualalumpur feks.

 

Jeg velger alltid mekanisk framfor elektrisk om pålitelighet er tema.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det virkelig et problem at vakuumpumpa ryker? I de noenogførti årene jeg har kjørt gammel diesebil har jeg skiftet 1 og det var på en Mercedes 300TDT som hadde kjørt 14 ganger rundt jorden... (og den var ikke gåen en gang, ga bare litt lite vakuum).

 

Skjønner jo at et havari i Algerie setter seg i ryggmargen men er det sikkert at en uoriginal løsning er noe bedre i det lange løp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

På vei til treff i Nederland en god del år siden møtte vi en strandet spansk frøkenjeng med en pumpe som virkelig pisset og pumpet olje.

Japansk dieselbil om jeg husker rett.Tok ut pumpa og hugget av overføringen mellom kam og selve pumpa. 

Baufil ikke medbragt på turen men øks har jo alle i seriebilen :P

Billigste leiebilen de hadde fått tak i da feriebilen ble stjålet rett før turen.

Hard pedal men slapp å bruke all oljen i Nordsjøen på å komme hjem igjen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 28.5.2020 den 8.19, lafterolf skrev:

Neste gang kan du like gjerne få brent ledningsnett, og bli uten vakum, i Kualalumpur feks.

 

Jeg velger alltid mekanisk framfor elektrisk om pålitelighet er tema.


Enig med deg at mekanisk er greiest. Det er jo bare å ha med en i reserve. Men i tilfellet jeg nevnte går det fint å kjøre uten servo fremfor og ikke få kjørt....

På 28.5.2020 den 8.59, SveinHa skrev:

Er det virkelig et problem at vakuumpumpa ryker? I de noenogførti årene jeg har kjørt gammel diesebil har jeg skiftet 1 og det var på en Mercedes 300TDT som hadde kjørt 14 ganger rundt jorden... (og den var ikke gåen en gang, ga bare litt lite vakuum).

 

Skjønner jo at et havari i Algerie setter seg i ryggmargen men er det sikkert at en uoriginal løsning er noe bedre i det lange løp?


Det tror jeg varierer, mange er plaget og jeg har fått ødelagt to originale på kort tid. Men de fleste holder lenge. Jeg kjente til svakheten og har en i reserve med meg. Men jeg hadde ikke med min bil i Algeria......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...