Gå til innhold

Bygge om til elektrisk vakuumpumpe 300tdi


Dan-Ove

Anbefalte innlegg

Noen som har bygget om? Hvilken pumpe brukte du i så fall?

Min er i ferd med å ta kvelden etter kort tid siden sist bytte.
Tenker å blende av med et lokk og finne egnet Elektrisk pumpe.

Ser at Hella har noe i sitt sortiment, men bilrekvisita kunne ikke levere. De som selger til racing er litt kostbare. Noen muligheter hos hugger også men trenger å finne egnet bilmodell som var til dette bruket.
Tips?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikker den så mye at du hører den i en Defender kan det bli litt drøyt. Men den stopper vel når vakuumet er oppnådd? Den som er i elbilen kan jeg ikke høre. Rappe den kanskje....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tikker så lenge den har strøm. Jeg koblet på tenningen. 

Høres nok ikke når bilen går, men sjenerende om tenning står på.

Den koblet ikke ut. Gikk hele tiden.

 

Har elbilen like kraftige bremser og vakum? Den kan ha ABS som bygger trykk likt rrc. Gjetning fra min side.

 

Jeg ville utvilsomt gått for mekanisk pumpe. Tror driftsikkerheten er bedre enn noe som trenger strøm for å virke.

Pumpa på 300tdi er ikke kjent for kort levetid heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved et søk på nettet er det mange misfornøyde, særlig med Wabco. Men Unipump har de da vært fornøyd med. Må sjekke om den er å få tak i.

Angående fra Elbil så er det noen som har bygd om fra de. Kommer jeg over en for å teste så er det jo fort gjort å prøve.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt elektrisk vakuumpumpe på e-bay - "OEM" pumpe til Volvo,  total kost ca 1.000,- , ikke mye lyd av denne. Er nettopp montert så kan ikke si noe om holdbarhet / kvalitet. Er montert i tillegg til motormontert vakuumpumpe 2.8 300Tdi (bl.a. for å sikre nok vakuum for innslag av 2dre aksling på 6x6 Defender + kanskje lettere bremsepedal?). Brukes på "moderne" biler så bør fungere.  Vet mer til høsten...   https://www.ebay.com/itm/Electric-Vacuum-Pump-Power-Brake-Booster-Auxiliary-Pump-Assembly-UP28-20804130-/323440007054?ef_id=CjwKCAjwqpP2BRBTEiwAfpiD-3UIIGPCwcB98SSoF9IKvvBU4w7BIoNTkSpxnBxtpmdU4Qwz_gR9OhoCopwQAvD_BwE:G:s 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt - jeg ville nok først gjort som lafterolf skriver, erstatt originalpumpen...  min installasjon ev elektrisk vakuum pumpe er i tillegg til den originale, har koblet den slik at den bare starter når jeg bremser (styrestrøm fra bremselys). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalpumpa lager vacum inntil en viss grense før den gir seg. 1 atm. er jo max mulig.

Hvis man ønsker økt mengde vacum ville jeg montert en liten tank i tillegg et sted.

 

GautemerogmertilhengeravK.I.S.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja K.I.S.S vil nok mange av oss ha det. Det er ikke ønske om mer vakuum som er behovet, noe de uoriginal antakelig ikke gir heller, men en kvalitetsdel som holder.

Det var ikke greit når den havarerte i Algeria. At bremsene ble harde var ikke noe problem, men at den slo mot kamakslingen ga frykt om større havari. Det ble mye jobb å disable den siden man må ha et lokk der så ikke oljen renner ut. Vi løste det, men det tok tid. Så en elektrisk pumpe kan være like enkelt. Mange biler har det i dag uten problemer.

Av nysgjerrighet skal jeg i alle fall prøve det .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig et problem at vakuumpumpa ryker? I de noenogførti årene jeg har kjørt gammel diesebil har jeg skiftet 1 og det var på en Mercedes 300TDT som hadde kjørt 14 ganger rundt jorden... (og den var ikke gåen en gang, ga bare litt lite vakuum).

 

Skjønner jo at et havari i Algerie setter seg i ryggmargen men er det sikkert at en uoriginal løsning er noe bedre i det lange løp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei til treff i Nederland en god del år siden møtte vi en strandet spansk frøkenjeng med en pumpe som virkelig pisset og pumpet olje.

Japansk dieselbil om jeg husker rett.Tok ut pumpa og hugget av overføringen mellom kam og selve pumpa. 

Baufil ikke medbragt på turen men øks har jo alle i seriebilen :P

Billigste leiebilen de hadde fått tak i da feriebilen ble stjålet rett før turen.

Hard pedal men slapp å bruke all oljen i Nordsjøen på å komme hjem igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2020 den 8.19, lafterolf skrev:

Neste gang kan du like gjerne få brent ledningsnett, og bli uten vakum, i Kualalumpur feks.

 

Jeg velger alltid mekanisk framfor elektrisk om pålitelighet er tema.


Enig med deg at mekanisk er greiest. Det er jo bare å ha med en i reserve. Men i tilfellet jeg nevnte går det fint å kjøre uten servo fremfor og ikke få kjørt....

På 28.5.2020 den 8.59, SveinHa skrev:

Er det virkelig et problem at vakuumpumpa ryker? I de noenogførti årene jeg har kjørt gammel diesebil har jeg skiftet 1 og det var på en Mercedes 300TDT som hadde kjørt 14 ganger rundt jorden... (og den var ikke gåen en gang, ga bare litt lite vakuum).

 

Skjønner jo at et havari i Algerie setter seg i ryggmargen men er det sikkert at en uoriginal løsning er noe bedre i det lange løp?


Det tror jeg varierer, mange er plaget og jeg har fått ødelagt to originale på kort tid. Men de fleste holder lenge. Jeg kjente til svakheten og har en i reserve med meg. Men jeg hadde ikke med min bil i Algeria......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering om flere skulle vurdere dette.

Fikk tak i en pumpe til Think hos høggern. Og har nå testet dette en stund og det fungerer helt fint.

Har ikke dårligere bremser enn originalt. Men denne pumpa er nok litt for liten, det tar litt tid ved oppstart etter lengre parkering før vakuumet er godt nok. Antar ca 15 sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering etter å ha kjørt en stund med både original vakuumpumpe og en elektrisk vakuumpumpe av en type som brukes av Volvo (kjøpt fra Kina).  Første råd er nok å beholde den originale mekaniske pumpen - den er enkel, driftssikker og holder leenge. Ikke noe plunder og heft. Fordelen med å kjøre den elektriske i tillegg koblet slik at den bare går når jeg bremser (koblet via bremselyset) er åpenbart at den er en backup og at jeg "alltid" har servoassisterte bremser uavhengig av motoren. I tillegg så gir den elektriske ca 25% mer vakuum når den slår inn. Med motor avslått så bygger den elektriske opp vakuum "umiddelbart". Måtte flytte den elektriske til front av bilen og bruke de originale gummiforingene for å eliminere støy i kupeen (var først irriterende når vi sto stille og foten var på bremsen).  Husk at jeg har mer behov for vakuum enn vanlig siden innslag av 6x6 gjøres med vakuum. Konklusjon: Elektrisk vakuum pumpe er for spesielt interesserte / spesielle behov....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Og så røk vakuum pumpen på Hercules,  300Tdi. 2.8 etter bare ca 20.000. km. Britpart pumpe - har nå bestilt en Wabco (OEM) fra øyen så får vi håpe at den holder mye lengre.  Har fortsatt den elektriske tilkoblet som backup - og den blir nok værende der...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer vel i ny og ne dette.... 

Jeg har ikke tatt vekk den elektriske ennå og det fungerer greit. Helt lydløs, starter kun når det er behov. 

Siden jeg bor på landet med lite oppbremsing vil den nok holde leeenge  forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...