Gå til innhold

D4 med D3 18" og 275/65 dekk?


Anbefalte innlegg

17 timer siden, Kjellar2 skrev:

Heisann. Kul bil!! 

 

Vurderer slike selv. Noen som vet lovligheten/ulovligheten med å bruke denne type spacer?  Hva er konsekvensen? Takk på forhånd :)

 

Man risikerer vel noe mer slitasje på hjullager, men om det ikke er hjul man skal ha på til daglig har det neppe noe å si. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjører 285/60R18 nå (Cooper LTZ) og er egentlig ganske fornøyd. Mønsterdybden tilsier snart bytte og lurer da på 265/65R18 som omtalt her. 
 

På skolen lærte jeg om avrundingsregler og antall siffere… For eksempel 1,4 rundes ned til 1 og 1,5 rundes opp til 2….I denne sammenhengen 5,4% blir 5%…. Sjekkes lovdata beskriver økning av diameter med 5% og ikke 5,0%….

 

Dersom jeg sammenlikner dimensjonsøkningen mellom vognkort og 265/65R18 er dette da pr definisjon av antall siffer en lovlig dimensjon. 
 

Er dette korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JFB skrev:

Kjører 285/60R18 nå (Cooper LTZ) og er egentlig ganske fornøyd. Mønsterdybden tilsier snart bytte og lurer da på 265/65R18 som omtalt her. 
 

På skolen lærte jeg om avrundingsregler og antall siffere… For eksempel 1,4 rundes ned til 1 og 1,5 rundes opp til 2….I denne sammenhengen 5,4% blir 5%…. Sjekkes lovdata beskriver økning av diameter med 5% og ikke 5,0%….

 

Dersom jeg sammenlikner dimensjonsøkningen mellom vognkort og 265/65R18 er dette da pr definisjon av antall siffer en lovlig dimensjon. 
 

Er dette korrekt?

Nå har jeg ikke ordlyden fra Lovdata, men jeg tror du er på feil siden av 5 tallet. Maks økning er +/- 5%; dvs at 4,99 er innenfor, men 5.01 er utenfor ;)

Selv har vi 265/65x18 for tiden med den risikone som lafterolf påpeker. Ser bra ut på bilen og fungerer godt. 

https://www.paddockspares.com/265-65r18-radar-renegade-a-t5-tyre-only.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
17 hours ago, CowboyCake said:

Gikk for 265/65r18 på D3 og de subber mot ramma på førersiden ved fullt rattomslag. Er kun ved lukeparkering og kronglete garasjenavigering den subber, så det vil vel ikke gjøre den store skaden?  

Er det subbing til vanlig- eller kun på tomme belger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, CowboyCake said:

Det er til vanlig. Hever jeg den subber ikke dekket.

Jeg har AT3 i den dimensjonen- uten subbing- uten heving. Subber ikke om jeg senker bilen heller, for eventuell lav garasje eller bekvemmeligheten av å vaske taket uten den største gardintrappen. Rart at det subber hos deg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 6/26/2021 at 10:43 AM, JFB said:

Kjører 285/60R18 nå (Cooper LTZ) og er egentlig ganske fornøyd. Mønsterdybden tilsier snart bytte og lurer da på 265/65R18 som omtalt her. 

 

Sorry long time ago :) I was wondering if you have tested 265/65R18 vs 285/60R18 and what you prefer?

I talked to Vegvesen and officially 265/65R18 is not allowed as it would be a 5.3% increase whereas 285/60R18 is exactly 5% so I am leaning towards that or 265/60R18.

 

ALso I was wondering if 285/60R18 fits without spacers and/or cutting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mark Nijhof skrev:

 

Sorry long time ago :) I was wondering if you have tested 265/65R18 vs 285/60R18 and what you prefer?

I talked to Vegvesen and officially 265/65R18 is not allowed as it would be a 5.3% increase whereas 285/60R18 is exactly 5% so I am leaning towards that or 265/60R18.

 

ALso I was wondering if 285/60R18 fits without spacers and/or cutting ;)

Hello. No changed tires yet. Still running 285/60R18. I have original rims and they fitted perfect without rubbing on my 06 D3 TDV6. I do believe I moved a piece of cable on the left side but that was a 10 minute job. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...