Gå til innhold

D4 med D3 18" og 275/65 dekk?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har et sett med 5-spoke D3 felger med Discoverer Cooper STT i denne dim fra en D3. 

 

Får jeg disse på min D4 uten andre mods enn spacers (30-40mm) samt en liten økning i standard høyde med iidtool?

 

Hvorfor? Først og fremst fordi jeg ikke liker den stumpe følelsen 20" gir og fordi jeg allerede har de med masse fin gummi igjen (mens org. 20" må ha nye dekk).

Litt fordi bilen skal brukes en del i terrenget denne sommeren og dekka jeg har nå er totalt ubrukelig med slitte afaltdekk samt at jeg syns det ser tøft ut...

 

Noen som har dette på en D4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

kan jo oppdatere folket.

 

hjulene gikk på og står nå med 38mm spacer og har fått økt standardhøyden og offroadhøyden med software endring.

Flapsene foran forhjulene er fjernet og 38mm skal byttes i 25/28mm spacers da de såvidt subber på fullt rattutslag.

 

Skal også file ned skruen foran i hjulbuen og forsøke å skru/"dytte" plasten litt lenger frem.

 

Hørte forøvrig om en kar som kjører med 305/70/17 på D4 med D3 bremser! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Ranger said:

Synes det der så voksent ut. Tommel opp :)

Jeg stoppet på 265/65x18 på treffhjuleneB) For asfalten har vi 275/45x20.

 

Jo takk! Mye mulig jeg setter på 265/65 neste gang - det subber litt i ramma på full lock med de spacerne jeg har nå (38mm) det skal hjelpe å gå ned til 28/30mm, men skikkelige spacere er ikke gratis heller..! Funker uansett greit på alt bortsett fra parkeringshus! hehe

 

Setupet jeg har passer perfekt på D3 så da vet man at D4 har noe mindre dekklaring (ikke bare større skiver) 

 

1 hour ago, lafterolf said:

Den så virkelig morsk ut.:)

 

Har du tatt firehjulskontroll så du ikke sliter ut dekkene?

 

Takk! Moro med høy D4, det hjalp litt på defender savnet

Ikke foreløpig, men det er planen - jeg ser at det blir noe positiv camber bak i offroad høyde

 

12 minutes ago, Steff1 said:

Lekkert! Har lyst på sånne felger. Hvor skaffet du de?

 

 

Takk!

Det er brukte originale D3 felger jeg fant på finn - da vet jeg at de tåler vekt etc. Eneste alternativet pt er vel svindyre compmotive felger (spesielt med dagens valuta) 

2 hours ago, lafterolf said:

Den så virkelig morsk ut.:)

 

Har du tatt firehjulskontroll så du ikke sliter ut dekkene?

 

Apropos - hva er det normalt å betale for noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der blei raffe sakerB)

 

Men teit spørsmål - når skal en ta firhjulskontroll?

 

Skjønner at den kommer etter man har bytta noen av de essensielle delene i understellet/hjulopphenget men skal man ta det også om man hiver på dekk som er utenfor ‘normen’ til bilen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Adrian said:


Nydelig bil! Ser at jeg på sikt må få tak i 18 toms felger selv;)

 

Takktakk! Ja, syns det er rart de ikke hadde 18" som mulighet fra fabrikk på en slik bil...

 

15 minutes ago, Glue said:

Det der blei raffe sakerB)

 

Men teit spørsmål - når skal en ta firhjulskontroll?

 

Skjønner at den kommer etter man har bytta noen av de essensielle delene i understellet/hjulopphenget men skal man ta det også om man hiver på dekk som er utenfor ‘normen’ til bilen?

 

 

 

Takk du - tror ikke det nødvendigvis er hovedårsaken, noen hinter nok til at den er noe hevet på standard og offroad høyde som kan g litt feil camber og slite dekkene skjevt (samt risikere lengre bremsedistanse og dårligere grep på våt vei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offroadmodus gjør at hjulstilling blir feil, men det spiller ingen rolle siden det ikke er asfalt i jungelen. Det er asfaltkjøring som sliter dekk, og når høyden har blitt justert blir hjulstilling feil. Da må en firehjulskontroll utføres.

 

Bytte av dekkstørrelse skal ikke påvirke geometrien alene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 29.5.2020 den 10.09, Fjell-Løpern skrev:

 

Jo takk! Mye mulig jeg setter på 265/65 neste gang - det subber litt i ramma på full lock med de spacerne jeg har nå (38mm) det skal hjelpe å gå ned til 28/30mm, men skikkelige spacere er ikke gratis heller..! Funker uansett greit på alt bortsett fra parkeringshus! hehe

 

Setupet jeg har passer perfekt på D3 så da vet man at D4 har noe mindre dekklaring (ikke bare større skiver) 

 

 

Takk! Moro med høy D4, det hjalp litt på defender savnet

Ikke foreløpig, men det er planen - jeg ser at det blir noe positiv camber bak i offroad høyde

 

 

Takk!

Det er brukte originale D3 felger jeg fant på finn - da vet jeg at de tåler vekt etc. Eneste alternativet pt er vel svindyre compmotive felger (spesielt med dagens valuta) 

 

Apropos - hva er det normalt å betale for noe slikt?

Hei

 

Kan man bruke originale D3 18 tommer felger med spacere tilsvarende disse: https://www.johncraddockltd.co.uk/tf303-terrafirma-wheel-spacers-30mm-set-of-4-discovery-3-range-rover-sport-and-l322.html og er det du vil anse som god kvalitet? 

 

Hvis man kan bruke disse, kan man da montere 265/65 r18 dekk uten å måtte gjøre andre endringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Trenger vel spacere på D4 med D3 felger i 18"

Holder det med 30mm og er i tilfelle de jeg linket til ok? Eller finnes det bedre alternativer på spacere, pris og kvalitet?

 

Takk for svar!!

 

Og ikke minst @Fjell-Løpern Det så veldig bra ut!!

1 time siden, jorgenht skrev:

Æsj, blemme fra min side! Leste ikke godt nok. Se bort fra forrige posten min. 

No worries, fort gjort! Takk for svar uansett:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, nor303 said:

Holder det med 30mm og er i tilfelle de jeg linket til ok? Eller finnes det bedre alternativer på spacere, pris og kvalitet?

 

Takk for svar!!

 

Og ikke minst @Fjell-Løpern Det så veldig bra ut!!

No worries, fort gjort! Takk for svar uansett:)

 

30mm holder ja, tror det er 28mm som er grensen for å unngå kalipperne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fjell-Løpern skrev:

30mm holder ja, tror det er 28mm som er grensen for å unngå kalipperne

 

Supert! Kan jeg ha 265/65 uten å måtte endre noe som helst utover spacere, eller må jeg ned på 265/60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...