Gå til innhold

caliper med runde bolter..


espens

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg holder på å skifte  calipere framme på defender 110- mod 00, første gikk greitt... Boltene på neste var runde, den ene fikk jeg baket på en 1/2 tomms pipe på, så den kom. Neste er helt rund, men hodet på disse boltene er såpass tykke at det må jo ta lang tid å borre dem ut. Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at å sveise på en mutter, er det eneste som funker. Har en hel kasse med finurlige avdragere og uttrekkere, men ingenting slår en god klatt KEMPPI, da løser det meste seg selv som oftest !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13mm 12-kant pipe skal jo passe i utgangspunktet. På 90en min måtte jeg banke på en 12mm pipe og så sveise den fast med MIG. Løsnet greit da.

 

På min oppdaget jeg at venstre framme hadde tommegjenger og resten hadde mm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Jasswass skrev:

slike hoder blir jo ofte runde fordi man har brukt 6-kantverktøy, og gjerne også litt slitt sådan...


Eller at mekanikeren har brukt 4m rør og for mange ugga-dugga når han har dratt det hele sammen.

Eller som tilfellet var hos meg, Locktite 270, som nesten satt bedre enn sveising !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor bruker jeg ikke loctite på caliper bolter, bare rett moment og gjenger smurt med kobberpasta.

 

Da løsner de ganske greit hvert annet år når jeg tar dem av for kontroll av hjullagre.

Og ja, 13 mm tolvkant pipe er det som passer på bolt hodet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å borre av hodet på slike bolter. De er normalt ikke spesielt harde, men man skal helst ha litt erfaring i hvordan, og gode bor. Kobolt bor klarer det meste.

Det neste du trenger er kraft og rett turtall:rolleyes:.

 

Dog støtter jeg metoden med å sveise på en pipe el.lign.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...