Gå til innhold
LRforum

Får ikke bensin? (ex.mil S III 2.25)


Brutus

Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk omsider anskaffet nye batteri til LR'n i dag - men den fyrer ikke.

Fykter at ting har "stått-seg-ihjel" gjennom vinteren.....

Mistenker at det ikke blir dratt fram bensin.

Jeg har montert et ekstra bensinfilter oppe ved forgasseren, og selv om jeg pumper manuelt så ser jeg ikke at det kommer noe bensin.

Har også prøvd å tømme det orginale "drammeglass-filteret", og det blir da ikke fyllt opp igjen....

 

Denne pumpen inneholder vel en membran?

Er det noen som vet hvor mye som må demonteres for å komme til denne?

....eller er det andre ting jeg bør sjekke før jeg starter på den?

Noen som har noe tips?

 

 

Hilsen

Frode

- Brutus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode,

Bensinpumpen er veldig enkel. Den store membranen i pumpe er også ‘’pakningen’’ imellom de to delene av pumpehuset. Det er bare demontere de få skruene i ytterkant av pumpehuset. Det er også to små mindre filter inni i pumpa, disse er veldig lette å komme til. Pass på å ikke være uheldig å lage hull på noe om du skal putte det inn igjen.

Om det veldig lite motstand i handtak på pumpen er kanskje membran ikke tett eller veldig sliten.

Det kan vel være en ide å ta en titt på ventil ved tankvelger eventuelt, om den kanskje er tett el.
Om du kobler fra slagene fra inn og ut på pumpen skal du kunne høre at den ‘’pumper’’ luft om du beveger håndtak.

Jeg har noe liggende fra når jeg overhalte min for en stund siden, om du skulle mangle noe så skrik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips - jeg har jo den tekniske manuelen et sted.... får vel se om jeg finner den igjenblush

Var inne og tittet på den VSI har lagt ut her:

http://www.landrovernorge.no/uploads/Delebok_LR_FELTVOGNny.pdf

(s 100)

Men den er ikke så detaljert.

 

Du nevner @HåvardW at det er lite motstand på håndtaket dersom membran er gåen.

Nå er det er en stund siden jeg har pumpet manuelt, men den kjennes like "fast" ut nå som det jeg husker den har gjort tidligere.

 

 

Hilsen

Frode

 - Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Brutus skrev:

Du nevner @HåvardW at det er lite motstand på håndtaket dersom membran er gåen.

Nå er det er en stund siden jeg har pumpet manuelt, men den kjennes like "fast" ut nå som det jeg husker den har gjort tidligere. 

 

I min erfaring så ble den fastere/mer motstand ved bytte av membran.
 

Jeg endte opp med å kun byttet membran, sammen med en god rens. Det ga nytt liv til min pumpe.

 

12 minutter siden, Brutus skrev:

Var inne og tittet på den VSI har lagt ut her:

http://www.landrovernorge.no/uploads/Delebok_LR_FELTVOGNny.pdf

(s 100)

Men den er ikke så detaljert.

 

Ja dette er kun delekatalogen, ikke så mye detaljer her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motoren står i "feil" posisjon får du ikke pumpet.

Vri motoren en halv til en omdreining på veiva og prøv igjen.

Latmannsmetoden er å bruke startgass et halv minutt eller så og se om motoren kommer igang etterhvert som bensinen kommer fram.

Regner med at tanknivået er ok og bensinkrana tapper fra riktig tank.

Å ta ut pumpa er kurant. 2 slangenipler og 2 bolter / muttere som holder pumpa til blokka.

Så kan du vurdere overhaling eller ny. De nye har sjelden glass nå , men det gamle glasset funker godt til ribbe og akevitt.:P

Ikke nødt med ribbe. Virker godt som drammeglass uten fòr også.;)

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikke så langt i går - før jeg måtte gjøre noe annet enn å mekke LR....

Det jeg fikk gjort var følgende:

Jeg løsnet bensinslange på "inntaks siden" av filteret. Så holdt jeg fingeren forran inntak og pumpet - og det ble vakum.

Så tok jeg vakum tester'n som kan kobles på trykkluft  (som jeg ikke får til å funke på bremselufting) og koblet på bensinslangen, og det kom bensin fram.

Jeg kunne ikke se noe lekkasje rundt tankvelger, eller andre steder.

Vippet jeg over til side tanken - så kom det ikke mer bensin når jeg "vakumerte". Vippet jeg tankvelger tilbake til bakre tank - så fikk jeg bensin igjen.

 

Om noen vil prøve å "diagnostisere" på bakgrunn av "ny opplysninger" så gjerne det.

Hvis ikke så får jeg se om jeg får pilla ut pumpa i morgen....

 

Frode

 - Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å suge ved forgasser.

Lekkasjer på sugesiden blir luft inn som ikke gir synlig utvendig spor men innvendige luftbobler.

Fra pumpe til forgasser er det overtrykk med evt. lekkasjer som da synes.

Før du blir skallet av å klø deg i hodet , Frode , har du jo nummeret til alarmsentralen. :P

God elg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@gautes

....bør vel ikke utfordre skjebnen, er tynnt nok på toppen alle rede..... :lol::lol::lol:

Så det kan nok hende det blir en tlf i løpet av de nærmeste dagene :DB)

 

God Helg

 

Frode

 - Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det først er "skjellig grunn til mistanke" - så må det jo etterforskes....

 

Så pumpen ble "pillet ut" - det tar jo sin tid når man kyn får vridd mytteren under et kvart turn for hver gang...

Når pumpen var ute - så ble den rengjort og "splittet". Membran ble forsiktig rengjort, og jeg kunne ikke se noe synlige skader på den.

Så da var det på tide å kontakte "alarmsentralen" :D.

Fikk noen tips på å teste "ventilene" i pumpa.

Ved å suge på "inn" siden av pumpa - så skulle ventilen stenge, og motsatt på "ut" siden av pumpa.

ved å blåse her skulle ventilen også stenge.

Fikk også tips om å tette "ut" siden og prøve å pumpe - da skulle etter hvert pumpe-hendelen bli litt "slapp i fisken".

 

Så jeg endte med å vaske og tørke forsiktig, og montere sammen igjen pumpa.

Gjorde "trykktesten" med og tette "ut" siden, og pumpe - og etter hvert ble hendelen "slap" som beskrevet.

Deretter ble pumpe montert på plass, bensin koblet på. Det tok faktisk ikke så mange pumpene før det kom bensin i "drammeglasset" :D:D

Fortsatte å pumpe til det kom bensin opp i filteret jeg har satt rett før forgasser.

Da var det bare å vri om nøkkel - og det tok ikke lang tid før Brutus våknet til liv. B)

 

Så problemet kan rett og slett ha vært forårsaket av "rusk i systemet".

Jeg byttet bensintank i fjor sommer - så det er jo mye mulig det er "kilden" til rusk...

 

Nok en gang takk til @gautes  :lol:

 

@HåvardW den tegningen du hadde på pumpen - hvilken bok var den fra??

I den A4 permen jeg har fra VSI - så var det ikke så detaljer tegning av den...

Eksisterer det flere varianter av disse bøkene/permene fra Forsvaret...??

 

 

Frode

 - Brutus

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Får ta en liten "update" på denne.

Brutus er fortsatt ikke helt "frisk".

Har nå byttet litt bensinslanger/rør og har byttet pumpe.

"Kaldstart" går stort sett greit. Men problemet er om jeg stopper motoren en liten stund, og skal starte igjen.

Da er det akkurat som den har litt bensin så den starter så vidt, og så dør den.

Noen som har noe tips på hva som er "det neste" jeg bør ta en titt på...??

 

 

Frode

- Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være damplås ? Varm bensin koker . ...

Blitt mer vanlig med årene så jeg mistenker endret innhold som gjør dette.

Ved parkering sett opp panseret for lufting og se om det hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fant du ut av dette? Slik er to av mine seriebiler, en påhengs og snøfreseren :D

 

Eller...snøfreseren ble bra etter at jeg justerte forgasser (der var det superdetaljert steg for steg-oppskrift, det savner jeg på seriebilene...der er det for mye "til det høres bra ut" eller "til det er riktig"...) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...