Gå til innhold

Flushing av kasse, ja eller nei?


MS86

Anbefalte innlegg

D3 som har gått 160'. Byttet regreim, oljepumpe, vannpumpe et etc i fjor og i år har jeg lyst til å ta kassa og differ. Lyst til å flushe kassa, men blir ikke klok på om jeg bør gjøre det eller la være. Argumenter for og i mot? 

Fikk pris av Sandberg auto i høst på ca 5' mener jeg deg var, men der er det nå dødt på tlf og mail så vet ikke hva som skjer der:)

Et annet kjent lr verkstrd skulle ha rundt 7-8'.

Tips til noen som gjør det riktig og til en ok pris? 
Takker for svar:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prøve det selv.

Gikk greit når eg prøvde dette hjemme i garasjen. 

Er mye både for og imot. Nesten Google. Over 7000 kr for å spyle igjennom noen liter, synes eg e dyrt. 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.disco3.co.uk/forum/diy-mega-flush-157334.html&ved=2ahUKEwjt1saWk77pAhUSoRQKHVTdDoEQFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw20i5sAgWb-YZ9op9L_wfhz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt hver liter. Når man flusher ser man i et glass hvor møkkete olja er.

All olje blir skiftet, og olja gjør jobben med rens.

Eks.

Har du en liter sur melk, og bytter ut halvparten med frisk melk.... hadde du drikki det ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ta ned ventilblokk for å bytte fem rimelige tetninger som ligg mellom den og kassen. Enkel jobb når bunnpanne er nede, og det kan spare deg og kassa for mykje bryderier. 

Helsing Arild 

91616708 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hauken skrev:

Og ta ned ventilblokk for å bytte fem rimelige tetninger som ligg mellom den og kassen. Enkel jobb når bunnpanne er nede, og det kan spare deg og kassa for mykje bryderier. 

Helsing Arild 

91616708 

Hva symptom får man om disse ringene blir dårlige? 

Hvem selger disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med flushing, det er definitivt verdt det. Jeg hadde ikke tenkt over hvor hardt min D4 hadde begynt å gire da jeg fikk gjennomført flushing. Da jeg fikk bilen tilbake så skiftet den plutselig gir silkemykt som da den var ny. :)

 

Og for å være kranglevoren - vet ikke om jeg er enig i analogien i å bytte ut halvparten av sur melk med frisk melk. Det optimale ser selvsagt å bare ha frisk olje, men om det ikke er en mulighet, så vil jeg heller ha noen liter med frisk olje enn bare gammel olje. Man må ikke la det perfekte bli det gode sin fiende. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt: Skift olje og filter med halve intervallet av anbefalt, kjapt og billig. Ser oljen ille ut så skift, ta en liten kjøretur og skift igjen. Et vanlig oljeskift uten flushing tar noe sånn som 2/3 av all olje og er myyyyyyyye bedre enn å vente så lenge at en må flushe til mange tusen... Just my 5 cents...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SveinHa skrev:

Gjør det enkelt: Skift olje og filter med halve intervallet av anbefalt, kjapt og billig. Ser oljen ille ut så skift, ta en liten kjøretur og skift igjen. Et vanlig oljeskift uten flushing tar noe sånn som 2/3 av all olje og er myyyyyyyye bedre enn å vente så lenge at en må flushe til mange tusen... Just my 5 cents...

Det er også mitt resonnement :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tur og retur rør er greit å demontere oppe ved gir oljekjøler, flusher du enkelt selv. Kjøp 12-15 liter olje fra ett sted der den er billig. Gjør først ett vanlig filterskift. Skru av rørene fra oljekjeler, blås kjøler tom, legg tur røret i en bøtte med ny olje og retur røret i en avfall dunk. Kjør til bøtta er tom. Skru på rør, fyll til riktig nivå iht til boka. Enkelt.

 Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med flushing er at avleiringer kan løsne og legge seg steder de ikke burde. Men i de fleste tilfeller går det bra. Eventuelt kan du skifte oljen flere ganger, et billig ir-termometer eller diagnoseverktøy gjør dette til en enkel sak. Bytt oljefilter første gangen. Og husk ny pakning på kontaktgjennomføringen.

 

Sammenligningen med sur melk blir ganske feil. Ligger en video på YouTube hvor en fra ZF forklarer det ganske greit, du kan sammenligne smøreegenskapene med spagetti. Lange tråder som legger seg mellom f.eks drev, og holder oljefilmen. Disse brytes ned etterhvert. Ved tilføring av ny olje vil "spagettien'  fordele seg utover, og til en viss grad fornye all oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, trondshj skrev:

Kjør på med flushing, det er definitivt verdt det. Jeg hadde ikke tenkt over hvor hardt min D4 hadde begynt å gire da jeg fikk gjennomført flushing. Da jeg fikk bilen tilbake så skiftet den plutselig gir silkemykt som da den var ny. :)

 

Og for å være kranglevoren - vet ikke om jeg er enig i analogien i å bytte ut halvparten av sur melk med frisk melk. Det optimale ser selvsagt å bare ha frisk olje, men om det ikke er en mulighet, så vil jeg heller ha noen liter med frisk olje enn bare gammel olje. Man må ikke la det perfekte bli det gode sin fiende. :)

 

Hvor langt hadde bilen din gått ved flushing? 
slik jeg oppfatter det anbefales det flushing ved lav kilometer på telleren, men har bilen allerede gått langt og oljen sort og mye avleiringer, anbefaler de heller skift eller å la være. Når jeg snakker om de, mener jeg youtube:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt selskap som RATS si det samme...

 

For min del kommer jeg til å bare bytte olje og filter, ikke flushe. Tror ikke det hadde vært noe problem på min da den ikke har gått så langt (ca 130') og ikke har noen symptomer på noe men tenker bytte av olje uansett er positivt samt at risikoen er lav for at jeg tukler med noe :D 

 

Litt som oljediskusjonene dette :D 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MS86 skrev:

Hvor langt hadde bilen din gått ved flushing? 
slik jeg oppfatter det anbefales det flushing ved lav kilometer på telleren, men har bilen allerede gått langt og oljen sort og mye avleiringer, anbefaler de heller skift eller å la være. Når jeg snakker om de, mener jeg youtube:D

 

Husker ikke hvor mye den hadde gått, men jeg vil anta det var rundt 200.000-tallet. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Brage skrev:

Hvis tur og retur rør er greit å demontere oppe ved gir oljekjøler, flusher du enkelt selv.

Hvis du følger denne beskrivelsen løper du ingen risiko uansett hvor langt girkassen har gått. Det eneste som skjer er at du får skiftet all oljen med ny frisk olje og det kan ikke annet enn å være bra for kassen.

 

Maskin flush, tja... vet egentlig ikke helt hva den maskinen gjør. Hørt snakk om reversert gjennom strømning osv.. vet ikke hva som er tilfelle.

Hjemme metoden er 100% trygg ( så lenge du klarer å skru av oljekjøler rørene uten å ødelegge de )

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brage skrev:

Hvis du følger denne beskrivelsen løper du ingen risiko uansett hvor langt girkassen har gått. Det eneste som skjer er at du får skiftet all oljen med ny frisk olje og det kan ikke annet enn å være bra for kassen.

 

Maskin flush, tja... vet egentlig ikke helt hva den maskinen gjør. Hørt snakk om reversert gjennom strømning osv.. vet ikke hva som er tilfelle.

Hjemme metoden er 100% trygg ( så lenge du klarer å skru av oljekjøler rørene uten å ødelegge de )

 

Mvh Brage 

Utfra det eg har sett på de maskinene, ser det ut som at den kun varmer opp oljen, og antagelig kan bestemme hvor mye trykk /Flow man flusher med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, oggioffshore skrev:

Utfra det eg har sett på de maskinene, ser det ut som at den kun varmer opp oljen, og antagelig kan bestemme hvor mye trykk /Flow man flusher med. 

 

 

Da forstår jeg ikke helt hvorfor det skal kunne skade kassen, de må jo bruke noen tilsetninger for å få disse avleiringene som alle snakker om til å slippe. Oljen blir jo varm når du kjører også.

Så jeg skjønner ikke mystikken hvis vi kun snakker om vanlig autogirolje som kun er oppvarmet noe, da burde det ikke kunne være skummelt, eller du kan gjøre hjemmeflush med vel så godt eller bedre resultat. Ser ikke for meg at De skifter filter ved maskin flush for det er tid og penger. og det er jo ikke bra  

 

Den beste anbefalingen min er nå å sjekke oljenivå hver 20.000km og skifte oljen ( det du får ut av bunn pannen ) og filter hver 40.000km. Da vil det nok gå bra:rolleyes:.

Det gjør nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill alle sammen:) jeg lander nok på kun å bytte olje og filter hyppig.

Da har vi kommer til del 2 i denne tråden... type olje..

jo mere jeg søker jo flere spørsmål og svar får jeg. Drømmen hadde vært å ha en liste over hvilken olje hvor og hvor den kjøpes.

Leser om folk dom bruker det ene og det andre her og der og noen kjøper kun lr olje på senterdiff etc etc. 
Jeg har el sperre i midten og bak. 
noen som tørr å driste seg på en slik liste? :)

sikkert flere som kunne dratt nytte av den..

Endret av MS86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun brukt Ravenol fra Island 4x4 UK. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett type olje du bruker kan jeg nesten garantere at reklamasjon pga det kan du dr.... i.

Men en god kvalitetsolje fra kjent merke er lurt.

Kjøper alltid noe midt på treet selv.

Over-kill er dare dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...