Gå til innhold
LRforum

Understellsbehandling på restaurert og lakket understell


Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg har pusset ned bak og fremaksel med tilhørende deler. 

Lakket de orange/sort og fremstår nå som rene godteri å se på. 

 

Jeg ønsker å behandle dette med noe.. Men hva? 

All lakk er 2k fra Lakkspesialisten. 

Har ikke lyst å sause på noe som ødelegger alle timene med jobb for få dette så pent 

 

Leser om mange ulike produkter.. Men får ingen klarhet i hva jeg bør for å beskytte samtidig som jeg beholder det flotte uttrykket. 

 

Se bilder. 

https://photos.app.goo.gl/ueESBf1jrtchGPRa9

 

https://photos.app.goo.gl/MyFZEheMwfzEUcZ4A

 

https://photos.app.goo.gl/CZUTWLce28bPUyBu6

 

https://photos.app.goo.gl/TZsBXGZHz1GFZfPKA

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type lakk er det?  2k lakk sier forsåvidt ikke noe annet enn base+herder. 

Er det polyrutan? Akryl? 

Og bare her finnes det utallige forskjellige typer. 

Polyrutan er industriell, som også finnes i typen til lastebil, generelt industriell bruk osv osv. 

Akryl er stort sett beregnet på vanlig personbiler. 

 

Hvis du har brukt polyrutan så har du i bunn å grunn ikke behov for videre behandling av lakkerte deler. Den er mye mer motstandsdyktig enn "vanlig" lakk. 

Men har du behandlet akslingene med noe annet før du lakkerte? Som for eksempel epoxy eller Etch primer? 

Eller er det polyrutan-lakk med epoxt base? 

 

Epoxy blir stein hard og er 100%tett.

Etchprimer lever og spiser seg fast i metallet. 

 

Men jeg anbefaler deg og ikke behandle med noe. Eneste måten du vil få lakken mer motstandsdyktig er ei god runde med feit tykk tectyl som igjen ødlegger for utseendet. 

 

Men jeg antar at du vil at det ikke skal ruste med det første og da er det ett par ting som hjelper. 

Hyppig vask, voks/forsegl lakken så smuss ikke fester, regelmessig sjekk for sår i maling og evt flekklakker med pensel (base+herder) og igjen vask-vask-vask.

 

Utenom dette hadde ikke jeg gjort for mye at av det. 

Steiner vi uansett ødlegge lakken, samme gjelder flyvende grus o.l. 

 

Hvertfall min erfaring fra bransjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heia Klodrik

Jeg har brukt en 2k polyurethan lakk kjøpt hos lakkspesialisten.

Det som er gjort er

mekanisk fjerning av rust og skitt

vasket grundig med bremsevask

vasket med FerroBet (fosforsyre, den sterkeste av de)

Vasket med bremsevask

Grunnet med Brunox x2

grunnet med 2k Etch Primer

lakket med 2k polyurethan

 

Jeg har egentlig slått meg til ro med at dette bør holde LENGE.

jeg kommer trolig ikke til å kjøre bilen i mye regn og snø og salt på veger...

Tidens tann vil uansett gjøre sitt på den...

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hallo! Jeg kaprer denne tråden litt siden jeg skal i gang med en lignende jobb! 

Helt ny Defender eier! Har fryktelig mange spørsmål :D

 

Planen er å sandblåse ramma, prime, lakkere så sprøyte med Fluid film. Resten av bilen skal slipes ned så lakkes med Raptor bedliner.

 

Først lurer jeg på fjerning av rust og gammel tektyl, er det effektiv å bare sandblåse da eller finnes det kjemi for fjerning av tektyl? 

 

Er det dumt å få mye sand inni ramma? Kan jeg blåse det ut med trykkluft?

 

Burde jeg grunne med både Brunox og Syregrunning? Så ferrobet, deretter lakke med en 2K PU lakk?

 

Hvor mange liter grunning/lakk burde jeg beregne for en sånn jobb?

 

Mvh Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tectyl og liknende møkk skraper du i grove trekk av med stålspatel (rustflak også) før en heftig omgang og to med skikkelig avfetting og steamer.

Ved å sandblåse på olje og annen dritt banker du dette inn o porer i stålet og overflatebehandlingen blir tilsvarende dårlig...

85-90% av en vellykket overflatebehandling ligger i forarbeidet.

 

Innvendig i ramme vil trykkluft gjøre god nytte om du får tak i gode og lange dyser/lanser.

Ville ikke satset på trykkspyling inne i rammen uten å være sikker på at du får god tørking.

Et egnet oljeprodukt (anbefaler Fluid Film eller tilsvarende) som sprøytes rikeslig inn i rammen etter utført utvendig lakking gjør underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Trådstarter.

 

Uansett om du har gjort underverker på undersiden av bilen, vil den få medfart under bruk.

Du kan trygt legge på moderat med Fluidfilm som en siste beskyttelse, Da har du stor sannsynlighet for å berge finishen og timene du har lagt ned for å få det til å se bra ut under. 

Det finnes mer solide produkter, som tørker helt som til eks Owatrol og Dinitrol AV8 osv. men fluidfilm er både enkelt å legge på, og lett å ta bort ved behov.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 5.8.2020 den 22.05, birdie skrev:

Hallo! Jeg kaprer denne tråden litt siden jeg skal i gang med en lignende jobb! 

Helt ny Defender eier! Har fryktelig mange spørsmål :D

 

Planen er å sandblåse ramma, prime, lakkere så sprøyte med Fluid film. Resten av bilen skal slipes ned så lakkes med Raptor bedliner.

 

Først lurer jeg på fjerning av rust og gammel tektyl, er det effektiv å bare sandblåse da eller finnes det kjemi for fjerning av tektyl? 

 

Er det dumt å få mye sand inni ramma? Kan jeg blåse det ut med trykkluft?

 

Burde jeg grunne med både Brunox og Syregrunning? Så ferrobet, deretter lakke med en 2K PU lakk?

 

Hvor mange liter grunning/lakk burde jeg beregne for en sånn jobb?

 

Mvh Bård

Prøv å fjerne så mye gammal masse med sskrape før du sandblåser med mindre du har en skikkelig blåser. Evt send det bort. 

Mindre jobb og sanblåsing er billig. 

 

Unædvindig å bruke brunox og syre og eller epoxy. 

 

Brunox gjør, hva skal man si..... Det funker. Men i lengden gjør det så absolutt ingen ting. 

Det er et epoxy basert middel. Men den gir det bare en overlakkbar hinne som isolerer evt rust som er i porer O.L.

 

Brunox er ett bra middel men å male rett over brunox vim den trekke igjennom lakken over tid og rusta får boltre ser fritt under. 

 

På ramme anbefaler jeg en god 2K epoxy. Sprøyt eller pensle denne. La den tørke seg HELT tørr minimum 8t i 22 varme. 

Deretter slip den lett med rød scotch brite. Og påfør ønsket lakk. Helst PU/industri 2k lakk. 

 

Fyøl ramma med fluidfilm men forsiktig med gummiforinger og lister. De endrer form over tid.

 

Syregrunning/etch primer/washprimer er o hovedsak ment for alu. Men på steder med grovt stål/støpejern/rustfritt stål og "krom" er det kun dette  som funker. 

 

Lakk av aksling= etchprimer

Ramme= epoxy

Styrestag osv osv= etchprimer. 

 

Epoxy er eneste peoduktet som gir en 100% tetthet mot vann. 

 

Etchprimer inneholder fosforsyre som biter i stålet. 

 

Fyller, akryl, klarlakk osv er IKKE vanntett. 

Så du MÅ ha en etchprimer eller epoxy under. 

 

Behandle da gjerne overflate med en type tectyl, fluidfilm er ikke motstandsdyktig met stein osv men den penetrerer noe helt vanvittig. 

Den burde påføres til slutt. 

 

Ellers tut å kjør. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Tynn hulromsvoks fra Biltema er fint til slikt. Husk at oljebehandling så kryper gjerne olja under lakk og løsner denne.

Av biler jeg har hatt så er biler som er oljebehandlet svært ruster mens tectylbehandlede ofte har klart seg veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...