Gå til innhold

Låsemuttere ødelagt


SveinL

Anbefalte innlegg

Er en lykkelig eier av en 2014 RR Sport som jeg har hatt siden den var ny.  Den har fulgt servicene på Insignia. Hjulene er bare skrudd av og på av dem, meg og en gang i vinter av et dekkverksted når jeg satt på nye vinterdekk.  Da jeg skulle sette på sommerdekk fikk jeg ikke opp låsemutterene. Disse er originale og det viser seg at de har en dobbel konstruksjon med inner- og ytterkopp og er i herdet stål. Her har virkelig noen ingeniører sørget for at hjulene ikke skulle bli stjålet. Jeg forstod raskt at dette var en verkstedjobb, men Insgnia hadde åpnetbart lite lyst og mente det ble veldig dyrt. Jeg fant til slutt et sporty lite verksted som hadde bilen i 4 dager og fikk til slutt av boltene. Jeg trodde først dette var helt unikt, men så traff jeg en med maken bil som fortalte akkurat samme historie. Han hadde levert bilen på merkeverksted og betalt kr. 20.000 for å få av hjulene. Jeg slapp heldigvis med under halvparten.  Den som tror de får opp dette med å banke inn en pipe har ikke forsøkt det selv eller så har det kommet en panserversjon senere. 
Så har dere slike muttere så kast dem mens dere enda kan få dem av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk problem dessverre...sky mutter-trekkere og dekk-verksted som pesten!

Når det er sagt så er konstruksjonen av disse boltene en total fadese.

Har erfart problemet på Discovery 2 og nå Discovery 4.

Vurderer å kjøpe rene stålbolter, kanskje ikke så pene, men de gjør jobben i årevis selv med rustbelegg.

Rustfrie bolter finnes også, men er rådyre.

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SveinL skrev:

 Den som tror de får opp dette med å banke inn en pipe har ikke forsøkt det selv eller så har det kommet en panserversjon senere. 
Så har dere slike muttere så kast dem mens dere enda kan få dem av.

 

Panserversjon senere i så fall.

Kan ikke uttale meg om sene modeller men bankepåpipeløsningen har alltid funket for meg på verkstedet.

Vet at merkeverkstedene og andre skulle ha grovt betalt den gang.

Om det var på grunn av mekaniker eller regningsskriver tør jeg ikke si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt bilen i 6 år, og opplever ikke nevnte utfordringer med de boltene. 

Bruk 6 kant pipe, og moment nøkkel, så blir de ikke ødelagt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det nok litt lettere hvis mutterne i utgangspunktet er skrudd til med riktig moment.. Noen dekkverksteder legger opp til problemer med sine muttertrekkere med vanvittig moment. Når det er sagt så har jeg forlenget kastet låsemutterne på alle mine biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et problem med ett hjul tidligere og klarte ikke å få av en av mutterne. Til slutt dro jeg til Vianor på Leangen (Trondheim) der verkstedmesteren dro fram et temmelig stort leddhåndtak. Etter utallige sekunder med argh-gnngngnghh! gjorde det PANG! og mutteren kom seg løs (Pristillegget var cirka 20000 zimbabwe dollar).  Siden har jeg alltid smurt utsiden av mutterne med propellakselfett (1 liten "dråpe" per overflate) og ALLTID brukt 6-kant med momentnøkkel. Det er 140 Nm som gjelder for min Disco 2.

Etter dekkskift kjører jeg minst 100 km og trekker etter. Det er nok etter boka.

Bildet viser flaten jeg smører med propellakselfett (det er bare tilfeldig at jeg bruker dette - var billig).

Etter 3 år med daglig bruk og kjøring mellom Helgeland, Wien, Storbritannia og Tyskland har jeg ALDRI hatt en mutter som har løsnet eller som har rørt på seg ved 140 Nm i etterkant.

Enig i at dette kan høres litt uforsiktig ut, men det er nok friksjon mellom mutterne og stussen.

 

Om noen mener dette er direkte farlig tar jeg gjerne imot kritikk. ^_^

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

140 nm er vel det de skal trekkes til med. 

Ihvertfall det eg gjør. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...