Gå til innhold

Defender 110 td5, flytte dieselfilter?


Anbefalte innlegg

Er det noen som har flyttet dieselfilteret fra hjulbuen til noe annet sted?

Tenkte å være lur når jeg først er i gang med å rustbehandle ramme og overhale begge aksler, å skifte dieselfilter braketten. 

Prøvde å løsne boltene, men den ene vil ikke. Redd den ryker tvert av hvis jeg tar i.

Den andre går bare rundt og rundt, så mutter på innsiden blir med rundt.

 

Kommer selvfølgelig bare til å knekke av braketten, kutte av boltene og dytte restene inn i traversen.

 

Hvordan fester jeg den nye, er det noen lure ideer der ute?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plasseringen av filteret er heller snedig ja - litt usikker på hva som er tanken bak.

 

Men vil tro det blir endel justering av plastrør for å få det til å funke om du skal flytte den.. men eventuelt hvor? bra spørsmål. Jeg vurderte det samme når jeg byttet rør på min, men enden på visa ble at den fikk stå der den orginalt er.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstruktørene har nok tenkt gjennom saken , men endel ganger lurer man jo.

Og så var det dette med tingenes varighet slik at nybilsalget ikke stagnerer.

Dog regner jeg med at Tiopets bil har rundet noen hundre tusen og tenårene er slutt.

Dette tatt i betraktning ville jeg vel kalle delen pensjonerbar nå.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jobb med rørtrekking ja.

Hvis ikke man bytter alt til gummislanger. 

 

Tror filteret blir sittende der det skal i denne omgang, men hvordan får jeg festet det når muttre inni traversen er borte?

 

ser to muligheter, kanskje tre.

1: skaffe sånne mutterhylser som utvides i eksisterende hull ( husker ikke hva de heter).

2: sveise fast to nye muttre.

3: skaffe Gwyn Lewis sitt relocation Kit, men det bruker fremdeles de gamle hullene for å feste den nye bakplata. Dette flytter filteret lenger ut fra ramma og fremover i hjulbuen for å gi plass til competition støtdemper feste. Så punkt 1 eller 2 må gjøres først for å få fester uansett.

 

Hvor får man kjøpt sånne muttre som utvider seg i hullet? Har ikke lyst til å sveise når bilen fikk linolje behandling for noen dager siden.

Endret av tiopet
Trykkleifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal flyttes tenkte jeg på innsiden av ramma, på fremsiden av traversen der det henger i dag. Da må man under bilen for å skifte, men det sitter bedre beskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt det settet der, bare synd det ikke går til M8 bolter.

Må uansett ha et slikt sett liggende på lager.

 

La merke til at førersetene var bolta fast med sånne i M8 gjenger.

Ikke mye som holder setene der fremme syns jeg, tynt aluminium i setekasse og sånne M8 i aluminium. Boret dem opp til M10 med låsemutter og store skiver når jeg satte på sete forhøyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De settene som er på biltema går ikke til M8 nei, men jeg mistenker at wurth eller lignende kan skaffe i den størrelsen.

for eksempel 

https://nettbutikk.wuerth.no/festemidler/nagling/blindnaglemuttere-sylinderhode-staal-rillet

 

Disse kan jo utvides også med litt kreativ bruk av en bolt og noen skiver, men brukervennlig er det ikke (sett sammen bolt - mutter - skive - naglemutter. bruk to fastnøkler, og skru mutteren nedover bolten for å ekspandere naglen)... Selv hadde jeg glatt punkta fast noen nye muttere til ramma og sprøytet på litt lanolin etterpå, men må jo ikke renske det største området akkurat for å få den braketten på plass.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knakk av filterbraketten i dag, dvs den løsnet omtrent av seg selv. Kan mose den med bare fingrene, så utrolig at den ikke lakk diesel eller sugde luft.

3 av 4 bolter løsnet, prøvde jo litt på dem i går og helte på linolje, i dag løsnet de ganske greit. 

Siste bolten skjærte jeg av med dremel.

Tok noen mål og studerte Gwyn Lewis sine bilder og bestemte meg for å lage noe lignende selv. 

Da blir det lettere å skifte filterholder senere når den har løse muttre på baksiden av braketten jeg lager. 

Ser at de originale hullene faktisk er popmuttre i ramma, og de har brukt identiske skruer som fremsetene er festet med. Er vist kjekt å ha noen ting som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den jobben gjort.

Filter ble på sin plass, men med 12mm spacere mellom brakett og ramme. Da får jeg sprøyta understellsmasse mellom der i fremtiden.

image.jpegimage.jpeg

 

Det var mye rust mellom den bakplata og ramma, så anbefaler at man demonterer alt og får behandlet det godt og flytter braketten ut litt for å få mellomrom bak. Når metallet ligger så tett på hverandre så skjer det mye rart mellom der. Nå har det lufting og sølevann kan renne bort og tørke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, gautes skrev:

Hadde du eller tidligere eier brukt olje så......;)

Ha en god rustfri kveld.

 

Tidligere eier, neppe. Jeg har hatt på linolje hvert å i 5 år nå, men det hadde vist ikke tjangs til å krype inn i mellom. For mye understellsmasse.

 

La merke til at under tectylen  så var det et fettaktig vokslag utenpå den svarte lakken. Sitter veldig godt på, hva kan det ha vært?  Bilen kommer opprinnelig fra Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...