Gå til innhold

Feil på kompressor eller noe annet D3?


toerig

Anbefalte innlegg

For en uke siden gikk min kjære D3 fra 2005 i knestående og la seg ned i front. Løftet seg bak men gikk så over i Suspension fault mode. Jeg har nettopp hatt av støtfanger framme i forbindelse med bytte av kondenseren så jeg tenkte kanskje det hadde skjedd noe med fremre Ventilblokk i den forbindelse.

 

Nå har bilen gått helt i krabbemodus og løfter seg ikke i det hele tatt. Pumpa går litt, så sier det pling og så kommer melding om suspension fault igjen. Hvis jeg sletter feilkoder, går pumpa litt før det plinger på nytt.

 

Feilkodene jeg får med iCarsoft som har med fjæring å gjøre er (har jo mange andre feilkoder også selvfølgelig):

 

C1A20 - Pressure increases too slow when filling reservoir 

U0421 - Invalid data received from ride level control module

 

Er det kompressoren (AMK) som er gåen eller kan det være noe annet? Har tatt av dekselet og den ser jo overaskende fresh ut men vet ikke om den er like gammel som bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny fra lrdirect.com i England, tror jeg betalte £365 for selve kompressoren. Med moms og frakt ble det ca 5500 kr, men det var i fjor når kursen var gunstigere. Kjøpte bare kompressor (med rele), ikke fullt monteringskit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke litt for tilfeldig at det skjer foran rett etter at du har tatt av støtfanger? Er det ikke ledningene til ventilblokken foran som ofte skaper litt trøbbel? (Hvis du ikke koblet fra noen luftslanger da??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå tatt ut fremre ventilblokk og servet den. En del hvitt belegg inni der - tørkepulver fra kompressor??

 

Spent på hva som skjer når jeg setter den inn igjen. Kunne ikke se at noe var i klem eller om det var noe brudd i kabling.

 

Kompressor ser ut til å være fra 2013. Bør vel holde lenger enn 7 år synes jeg.

 

20200516_084029.jpg

20200516_124748.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er gammel kompressor og rele byttet ut med ny fra Advanced Factors med Covid-19 rabatt. Ganske enkel jobb egentlig, plug and play. Eneste knotet var den øverste skruen som satt nokså utilgjengelig. Så endelig, etter lang pumpeperiode løftet bilen seg først bak og så endelig foran. Alt virker som det skal!

 

Nå er det bare å krysse fingrene for en ny periode med bil i rett høyde :-)

 

 

20200525_185455.jpg

20200525_194558.jpg

20200525_194515.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke har endret software, kan det være lurt. 

Siden oppgradering gjør at den stopper fylling av reservoar tidligere, og dermed sparer kompressor for unødvendig kjøring.... 

 

Har du planer for den gamle kompressoren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, oggioffshore skrev:

Om dere ikke har endret software, kan det være lurt. 

Siden oppgradering gjør at den stopper fylling av reservoar tidligere, og dermed sparer kompressor for unødvendig kjøring.... 

 

Har du planer for den gamle kompressoren? 

Hvordan oppgraderes softwaren?

 

Planen med kompressoren var vel fyllinga....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det sikkert da. 

Tenkte kanskje det var mulig å overhale de.... 

Eg har maken på 6 året nå. 

Burde kanskje sjekket den opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billingstad er litt omvei fra Bærrrgen,,,, men takk for tilbud. 

Skal Du på forumtreff i slutten av Juni, kan Du jo hive den med . 

 

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressoren bør holde syv år, men på den alderen begynner fort lufttanken å lekke - hvilket medfører lengre gange på kompressoren. Blir små pinholes i den etter hvert som rusten tar den. Er den mye rust på utsiden, kan det fort skje. Kjapp inspeksjon og kjapt og rimelig å bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...