Gå til innhold

Disco 2 V8 trykk i kjølevæske


Camorten

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har litt trøbbel med en Disco 2 V8 (2001). 

Jeg får lekkasjer på kjølevæsken rett som det er, og problemet flytter seg rundt. Jeg strammer etter slangeklemmer, og lekkasjen flytter seg til nytt sted. Det jeg lurer på er om jeg har for høyt trykk i kjølevæsken, og at det derfor blir lekkasjer. Lokket på ekspansjonstanken er nytt. Hvis lokket ikke er strammet skikkelig til, renner kjølevæsken ut i overløpsledningen når motoren blir varm.

Mye er nytt på motoren: Toppakninger, bunnpakning, pakning på register, alle pakninger oppover fra topp. Ny vannpumpe, ny radiator, alle slanger er nye, ny ekspansjonstank og nytt lokk. 

Ikke kjølevæske i olje. Heller ikke omvendt. Ingen ulyder i motor. Pluggene var normalt sorte. Har aldri vært overopphetet (ja jeg vet at viseren inni bilen bare viser krise). Hawkeye viser 94- 102 grader ved litt belastning.

 

Er det riktig at lokket på ekspansjonstanken skal strammes helt ned, eller skal den bare strammes litt?

Hvor høyt trykk skal det være? Hvordan sjekker jeg dette?

Hvordan vet jeg om jeg har fått ut all luft?

Noe annet jeg bør sjekke?

 

Carl Morten

 

 

Endret av Camorten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg tenker at det kan være også. Men det kan også være at jeg endelig har oppnådd det trykket som er normalt, og at det da blir lekkasjer der ting ikke er tettet skikkelig. Så jeg lurer på hvor mye trykk som er normalt, og letteste måte å teste dette på. Også om det er noen lett måte å sjekke om det er eksos i kjølevæska.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motoren går så skal slangene være harde men ikke for harde :D Vanskelig å beskrive men er de harde som stein så er det nok for høyt trykk. Du skal vel heller ikke kunne klemme dem flate men høres ikke ut som om det er problemet.

 

Her er litt om testing av eksos i kjølevesken (viser to tester du kan gjøre):

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Rover V8 er dessverre kjent for å ha porøse motorblokker eller at sylinder "liner" løsner. Det fører til eksos i kjølevæsken og for høyt trykk.

På Biltema mener jeg du får et sett for å teste CO i kjølevæske. Det er en væske som endrer farge hvis det er CO tilstede.

Hvis du har slipped liner eller porøs blokk er det dessverre bare "ny" motor som gjelder. Du kan lese litt mer om problematikken

i tråden under.

http://robisonservice.blogspot.com/2010/04/last-word-on-land-rover-liner-failures.html

 

Det trenger selvfølgelig ikke være så "mørkt" som det jeg beskriver. Start uansett med den enkleste feilsøkingen og ta det derfra.

 

Martin

 

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har sett på liners både ovenfra og nedenfra og alle ser ut til å sitte der de skal. Har heller ingen ulyd som indikerer at det blir med stemplene opp og ned. Så jeg føler meg ganske sikker på at det ikke er det som er problemet. Men sprekk i topp eller dårlig toppakning kan være årsak, hvis det er noe feil.

 

Men nå vet jeg jo ikke om det er noe galt i det hele tatt, eller om det er normalt trykk jeg opplever og jeg bare har slangeklemmer som sitter for dårlig rundt omkring. Spørs om jeg må kjøpe meg en trykktester og sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liner hopper ikke opp og ned og gir lyd. Den har glidd ned og der blir den i så fall inntil den freses ut og ny monteres.

De kan også begynne å slippe kompresjon gjennom sprekk eller bittelite hull i sylinderveggen.

Hør på ragnarsk m.fl. og få testet for CO i kjølevann.

Du skiftet vel toppakninger pga samme symptom regner jeg med.

Trykktest også kjølesystemet for å finne ut om for løse slangekklemmer og korroderte stusser kan være problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar igjen! Liners så ut til å sitte der de skulle både når jeg så på dem på toppen og når bunnpanna var av. 
Jeg kommer i første omgang til å fortsette å stramme etter slangeklemmene. Har konkludert med at trykket jeg opplever ikke er høyere enn det lokket på ekspansjonstanken holder inne, altså har jeg ikke oppnådd trykk som er over normalt/anbefalt trykk.

Hvis den begynner å slippe ut trykk gjennom lokket så er det fare på ferde, og jeg drar og får målt CO i kjølevæsken.

 

Toppakningen ble byttet fordi den brukte kjølevæske, og lekkasjen ble sporet til enden av den ene toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er liners det samme som sylinderforinger?

 

Om det er kompresjonslekkasje, ville ikke motoren kokt temmelig raskt da?

 

Blåser varmeapparatet jevn varme hele tiden eller blir det kaldluft på tomgang og defensiv kjøring?

 

Høy tempratur gir mer trykk. Har du byttet termostat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Hvis stor gjennomgang,ja. Hvis bitte liten, tar det litt tid.

 

Toppakningen blåser det fort større gjennomgang på .

Reint stål tar lang tid.Støpejern noe midt i mellom.

Ihvertfall min erfaring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen oppfører seg eksemplarisk med unntak av at den dytter ut litt kjølevæske fra forskjellige slangeklemmer innimellom. Er ikke bekymret for at det er noe veldig galt, bare lurte på hva som var normalt trykk og om det var normalt trykk jeg hadde. 

 

Varmeapparat og motortemperatur er helt fin, og foreløpig forbruk av kjølevæske har vært noen desiliter. 

 

Det er litt morsomt at hver gang noe med kjøling på Rover V8 nevnes så blir det konkludert med løse sylinderforinger og motorbytte med en gang. Jeg tror de av oss som har en slik motor er klar over at det skjer, men det kan være andre ting også. 

 

Takk for all hjelp. Foreløpig ser jeg an hva som skjer ettersom jeg strammer slangeklemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO tester vil enkelt vise om du har kompresjonstrykk i kjølevæsken eller ikke, så anbefaler at du tar den testen med engang. Da får du svar om blokken er defekt eller ikke.

Når det er sagt, så er de V8 motorene  i Disco 2 og RRp38 litt vanskelig å lufte ordentlig. Dermed kan du godt bare ha litt luft i systemet som forårsaker problemene dine.

Men er kjøleslangene fryktelig harde, ja så er det stor grunn til å frykte litt store komplikasjoner.

Så er det også slik at selv om sylinderforinger ser helt ok ut, kan de godt ha en liten sprekk som utvider seg når varm. Ekstremt vanskelig å se med øyet. Igjen vil du finne ut om det er tilfelle med CO tester.

Ekspansjon tank lokket skal vel åpne på 1,4 bar for å slippe ut overtrykk, om jeg husker rett.

 

Jeg har prøvd ut alle disse problemstillingen og skiftet til ny motor med topphat liners for 3-4 år siden. CO tester ga fasiten hos meg.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...